بایستگی و راهکارهای حضور نخبگان علمی و دینی در عرصه فضای مجازی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه در گفتگویی به تشریح جزئیات پیش نویس طرح ورود منسجم و همه جانبه اعضای هیات علمی پژوهشگاه به عرصه فضای مجازی پرداخته است. این طرح در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای پژوهشکده حکمت و دین پژوهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. در ادامه متن این گفتگو را خواهید خواند:

حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی گفت: امام صادق علیه‌السلام در حدیثی که در کتاب میزان الحکمه آمده می فرمایند: «قبل از آن که دشمن اعتقاد نوجوان را به غارت ببرد، به او معارف دین را بیاموزید». ما می ­دانیم که یکی برجسته­‌ترین و تأثیرگذارترین بسترهایی که امروزه به آسانی در دسترس همگان به خصوص جوانان قرار دارد، رسانه­‌ها و شبکه­‌های اجتماعی و مجازی هستند. چنان که آشکارا می­بینیم، این شبکه‌ ها زیست مؤمنانۀ مردم را سخت به مخاطره انداخته و امنیت دینی و فرهنگی را سخت مورد آماج قرار داده‌­اند و طبیعی است که باید در پی کاهش آسیب پذیری و افزایش ایمن سازی زیرساخت‌های فرهنگی و دینی برآییم. علاوه بر آن که امروزه این شبکه­‌ها هستند که مدیریت ذهن مخاطبان را در دست گرفتند و باورها و رفتارهای آنان را به گونۀ معناداری جهت می‌­دهند و ذهن کاربران را در معرض هزاران شبهۀ دینی قرار می­‌دهند. پس در مقابل نخبگان علمی و دینی جامعه ما باید اقدام بایسته داشته باشند و از جهت پدافندی و آفندی حضور جدی داشته باشند. بی‌­جهت نیست که مقام معظم رهبری قوت در فضای مجازی را حیاتی دانستند و در خطاب به نخبگان فرمودند: «شما افسران جنگ نرم هستید و در این عرصه بصیرتی عمارگونه و استفامتی مالک اشتروار می­طلبد. با تمام وجود کار کنید.»

وی در ادامه گفت: بر این پایه، چنان که ریاست محترم پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، جناب حجت الاسلام و المسلمین عرب صالحی هفته گذشته به نکتۀ فوق اشاره داشتند، ما در یک طرح‌واره فضای مجازی برای نخبگان سترگ و اعضای برجسته پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که سرمایۀ عظیم علمی و دینی جامعه ما هستند، نکتۀ فوق را در ساختاری ارائه دادیم و آن را در چهار فاز تعریف نمودیم:

  • فاز اول: فاز پیام رسانی دینی
  • فاز دوم: فاز پاسخ به شبهات دینی
  • فاز سوم: فاز الگو سازی دینی
  • فاز چهارم: فاز نقد و بررسی دیدگاه‌­های روشنفکری دینی

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه همچنین افزود: هر یک از این فازها تعریف خاص با مؤلفه­‌ها، شاخصه­‌ها، کارکردهای خاص به خود دارند که در جای خود باید تبیین گردند. البته ما در این طرحنامه فقط فاز اول را ترسیم کردیم تا به لطف خدای سبحان و به همت پژوهشگاه عملیاتی گردد و پس از اقدام عاجل و بررسی بازخورد آن، فازهای بعدی آن نیز به مدد الهی تقریر و ترسیم شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات سازی فاز اول که فقط در سطح پیام رسانی دینی است، بیان داشت: باید فاز اول در سه گام نوشتاری، صوتی و صوتی – تصویری انجام گیرد. این پیام­ها نیز باید چند ویژگی داشته باشند؛ اول باید از آثار و تحقیقات خود نوشتۀ عضو فعال اخذ شده باشند؛ دوم آن که به یک پرسش خرد و جزئی در نوشتن و گفتن توجه شود؛ سوم آن که با کوتاه گویی و کوتاه نویسی به اقتضای فضای مجازی انجام گیرد. فعالیت نیز باید در دو سطح روزانه برای اعضای محترم علمی و ماهیانه برای گروه‌­های علمی در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام فضلی در پایان گفت: البته باید توجه داشت که انجام این طرح به ضمانت اجرایی و الزامات اجرایی به عنوان پشتوانه، نیاز مبرم دارد؛ مانند تصویب آیین نامه هایی برای فضای مجازی، تشکیل شورای علمی با اعضای متنوع برای فضای مجازی جهت ایجاد مدیریت هوشمند، امتیاز به اعضای محترم در رتبه و پایه و در نهایت احتساب فعالیت‌­ها به عنوان فعالیت چند رسانشی و موظفی سال.