اقتضاهای دینداری و انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین اسدی نسب عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ارزش نظام اسلامی و ضرورت کمک به آن در عرصه انتخابات
کشور ما اسلامی و مردم ما شیعه است آنان به این نظام رأی داده اند و این نظام مشروع است و با هر انتخاباتی در واقع رفراندم دیگری هم برای اصل نظام صورت میگیرد.
این نظام مورد تأیید امام و مراجع بزرگ و در مسیر تحقق اسلام است گرچه گاهی به سبب خیانت و یا سوء مدیریت مشکلاتی پیدا میشود اما برخی از این مشکلات در زمان حاکمیت پیامبران و امامان نیز بوده است.
نظام ما در عرصههای فراوان از جمله نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارای آثار شگرفی بوده است؛
در عرصه اقتصادی تعداد مردم در لحظه پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون نفر بودند و بیش از نیمی از آنان در روستاها و تولیدگر بودند و شش میلیون بشکه نفت به قیمت حدود ۳۰ دلار فروش میرفت جنگ و محاصره اقتصادی و مشکلات منطقهای هم نبود اما وضع مسکن، ماشین، لباس، مسافرتها و غذا و تفریحات مردم بسیار پایین بود.
در عرصه نظامی قبل از انقلاب خود دولت و همه قوای نظامی آن و همه تکنولوژی دفاعی در دست آمریکا بود و دولت دست نشانده آمریکا بود اما الآن ما قدرت برتر منطقه ایم و در برابر مهمتریم ابرقدرت جهانی و ابر قدرت منطقهای یعنی اسرائیل میایستیم و گاهی آنان را شکست میدهیم.
از نظر سیاسی نیز هر سال یک انتخاب واقعی انجام میشودو مردم احساس میکنند سرنوشتشان در دست خودشان است و احساس آزادی میکنند در در زمان شاه انتخابات و آزادی وجود نداشت
در زمان شاه بخصوص اواخر حکومت آنان، دین و ارزشهای فرهنگی به تاراج رفت حجاب در نظام آموزشی داشت ممنوع می شد، تلویزیون برای مؤمنان قایل استفاده صحیح نبود، کاواره ها و سینماها و شراب فروشها رونق است خود شاه علنا با کارتر در مقابل تلویزیون شراب نوشیدند، کشور از نظر فرنگی در دست آمریکا بود اما الآن چنین نیست و اگر مشکلاتی باشد در بخشی از خود مردم است ربطی به نظام ندارد
فلسفه انتخابات در نظام اسلامی
۱٫انتخابات مردم بطور کلی گرچه مشروعیت ساز نیست اما تحقق بخش نظام اسلامی است بگونهای که میتواند دست ولی فقیه را باز گذارد یا محدود نماید؛
۲٫ برخلاف نظامهای غیر اسلامی، انتخاب کردن هم وظیفه مؤمنان است و هم حق آنان شمرده می شود.
۳٫ به دلایل تآثیرگزاری فراوان، مقابله با دشمنان، اجرای آموزههای اسلام، رأی نیاوردن افراد ضعیف و احیانا مساله دار، رأی مجدد به نظام اسلامی ، ندادن سرنوشت خود و کشور به دست انتخاب کنندگان دیگر، باید در انتخابات شرکت جست.
۴٫ رای دادن در شرایط فعلی یک وظیفه، دارای ثواب فراوان، رای به نظام و عمل در راستای ولایت فقیه و قوت جمهوری اسلامی در برابر جهانیان است. و ترک آن ممکن است گناه کبیره بلکه در رأس گناهان کبیره قلمداد شود؛
۵٫ رهبری با تأکید بر مشارکت فعال کردهاند، زیرا همه کفر در مقابل ما است
۶٫کارهای رئیس جمهور گاهی مادام العری است مانند یارانه ها و مسکن مهر و کارت سوخت و بیمه روستائیان و وام به آنها در زمان احمدی نژاد.
۷٫عدم مشارکت یا بد رأی دادن ، انسان را در مسیر همه بدخواهان مانند عربستان، منافقان، آمریکائیان، اسرائیل، و داعشیان قرار میدهد؛
پشتیبانی از عملکرد شورای نگهبان
تصویب شورای نگهبان به منزله مشروعیت مصوبه است؛
عمل به مر قانون مهمترین وظیفه شورای نگبان است؛
مقابله با شورای نگهبان و مصوبات او مقابله با نظام و ولایت فقیه است؛
ممکن است گفته شود چرا شورای نگهبان، برخی افراد ضعیف و ناکارآمد را تأیید کرده است پاسخ: در زمان تدییدشان از سوی شورای نگهبان مورد تأیید بوده اند و در عرصه تبلیغات انتخاباتی و یا پس از آن تغییر کرده اند چون صحنه رقابتهای انتخابابتی دارای امتحان سنگینی میشوند و برخی جوهرههایشان ظاهر میشود؛
شورای نگهبان هم – با هر عنوانی – در کشورهای دیگر وجود دارد. در جمهوری اسلامی ایران با همین عنوان و در کشورهای دیگر با عناوین دیگر، نهادهایی مثل دادگاه قانون اساسی، دیوان عالی فدرال آمریکا، شورای قانون اساسی و… نظارت انتخاباتی را به نوعی انجام میدهند.
توجه به آثار انتخاب ما
وقتی برای برای انتخاب کردن صرف میکنیم یک ساعت است اما آثار آن ۸ سال بلکه دهها ممکن است باقی بماند؛
تاریخ عملکرد رؤسای جمهور گذشته نشان از اثرگزاری بسیار زیاد انتخاب مردم دارد.
۲٫ اگر شرکت ما در انتخابات اثری ندارد چرا همه دشمنان اسلام و مسلمانان و ایران تبلیغ در عدم مشارکت دارند؟
۳٫رئیس جمهور در نظام اسلامی دومین قدرت را دارد او رئیس بساری از نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است و یا عضو کلیدیترین مراکز است بگونهای که میتواند سمت و سوی اقتصاد، سیاست و فرهنگ را جهت دهی نماید .
. ۴٫ گرچه قدرت اول از آن رهبری است اما رئیس جمهور میتواند حاکمیت را متزلزل نماید و در مقابل رهبر بایستد و سیاستهای او را تا اندازهای خنثا سازد
دقت در وجود ۸ شرط اساسی شخص منتخَب
ایمان به مبانی دینی، انقلابی و ولایی؛
تخصص و کاردانی؛
تجربه موفق در کارهای بزرگ؛
معتقد به توان داخلی؛
سرشار از امید و تحرک؛
۶٫ نگاه کنیم چه کسانی از او حمایت میکنند و او از چه کسانی حمایت میکند؛
۷٫ مصداق و الذین معه اشداء علی الکفار و رحماءُ بینهم ، باشد؛
۸٫ در تبلیغات انتخاباتی و مناظرهها از حدود شرع و قانون بیرون نرفته باشد؛
در عرصه انتخابات چگونه تبلیغ کنیم
۱٫ رعایت احکام شرعی در مورد کاندیدها و اعضای ستاد آنها و مخالفان خود؛
۲٫ تا به چیزی را یقین نداریم به کسی نسبت ندهیم آنچه علنی بوده میتوانیم بازگویی نماییم
۳٫ شرح صدر فراوان داشته باشیم و به حرف مخالفان گوش کنیم و در دفاع او مخالفت از افراط و تفریط بپرهیزیم؛
۴٫ با همه مردم و مخالفان با احترام برخورد نماییم بجای عیب جویی از دیگر کاندیداها مزایای کاندید خود را به شکل برهانی بیان نماییم
۵٫تبلیغ فردی و چهره به چهره مخصوصا با افرادی که بر دیگران مؤثرند را از یاد نبریم.
۶٫ تلاش نماییم در تیلیغات خود فرهنگی عمل کنیم نه سیاسی محض یعنی بیان کننده احکام و ارزشهای اسلامی و انقلابی باشیم در ضمن آن هم به تبلیغ برای انتخابات بپردازیم تا فقط سیاسی محض نباشد.
۷٫حضور فعال با اشکال مختلف در فضاهای مجازی داشته باشیم و فوری پاسخ هر شبهه را بدهیم.
۸٫جزوههایی برای انتخابات آماده شده آنها را خوب بخوانیم و خوب منتشر نماییم.
۹٫ تلاشش نماییم با آموزشهای یکی دو ساعته نیروی تیلیغی در عرصه انتخابات درست کنیم.
۱۰٫ بدانیم که اگر برای خدا تبلیغ کنیم و در انجام آن از حدود قانونی و شرعی تخطی ننماییم ثوابی شاید به اندازه کل زندگیمان نصیبمان شود.