انقلاب اسلامی نقطه عطف جهان اندیشه است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از مهر، آیین رونمایی و معرفی دو کتاب «رجل سیاسی: سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» و «دولت جوان حزب‌اللهی؛ بررسی مفهوم و ویژگی‌های دولت جوان حزب‌اللهی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» از تولیدات معاونت پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار رهبری با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در این نشست گفت: انقلاب اسلامی ایران صرفاً یک رویداد تاریخی نیست بلکه نقطه عطف جهان اندیشه به شمار می‌رود و صاحب یک پایگاه گفتمانی است. انقلاب در بستری متولد شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که انگاره‌های پلورالیستی در رفتار سیاسیون و احزاب حاکم بود و این فرهنگ سیاسی التقاطی که جریان داشته و دارد، قطعاً کار را برای پیشرفت مطلوب انقلاب اسلامی دشوار می‌کند.

وی افزود: آنچه را که ما پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب در جامعه و میان سیاستمداران بویژه در همین مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم، جریان داشتن این فرهنگ سیاسی التقاطی را می‌رساند. اینها نشان می‌دهد که گویا سیاست و قدرت و حکومت یک هدف اساسی بالذات است و گویا دستیابی به قدرت در نظام امر مستحصنی است. این در صورتی است که در نگاه اسلام قدرت و سیاست و حکومت ابزاری برای رشد جامعه است، بویژه برای امر رشد تعالی اخلاقی.

ذوعلم ادامه داد: اخلاق صرفاً یک پیوست به سیاست نیست. امام خمینی در کتاب «ولایت فقیه» همین مسئله را تبیین کرده است. موسسات مهمی در کشور نیز به تحلیل و تفسیر موضوعاتی از این دست پرداخته‌اند، اما حجم عظیم تولید ادبیات در فضای لیبرالی، فعالیت موسسات اسلامی را ناچیز کرده است. متاسفانه پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب هنوز هم این شبهات وجود دارد که مگر جمهوریت با اسلامیت سازگار است؟ سوالاتی از این دست نشان می‌دهد که ما برای اندیشه پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کم‌کاری کرده‌ایم.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود در معرفی کتاب‌های «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب اللهی» گفت: این دو کتاب هرکدام از یک زاویه‌ای به تبیین نظام حکمرانی تراز انقلابی می‌پردازند. «دولت جوان حزب اللهی» از زاویه نگاه جمعی است و رجل سیاسی از زاویه نگاه فردی. مراد از رجل سیاسی هم صرفاً مناصبی چون ریاست جمهوری نیست، بلکه رفتار یک بخشدار و یک رییس اداره ساده و اعضای نیروهای نظامی و انتظامی را هم دربرمی‌گیرد. بنابراین طیف گسترده حکمرانان ذیل این مفهوم قرار می‌گیرند.

ذوعلم اضافه کرد: ارزش‌های کلانی که باید خروجی نظام حکمرانی باشد، از دولت جوان حزب‌اللهی بیرون می‌آید. بحث توزیع عدالت، آزاداندیشی، تشکیل فضاهای نقد، ترویج معنویت و نگاه آخرت مدار و توحید محور، اخلاق و عزت ملی و… از جمله این ارزش‌های کلان است که همه آنها را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل امروز جامعه ایران گفت: مشکل ما این است که برخی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب باور ندارند و در جهت تحقق این ارزش‌ها کار و برنامه‌ریزی نکرده و نمی‌کنند. برخی می‌پرسند که چرا نظام برای خود کادرسازی نکرده است؟ به نظر می‌رسد که در نظام ولایی کادرسازی لزوماً توسط احزاب انجام نمی‌گیرد، بلکه در خود بدنه امت این اتفاق رخ خواهد داد.

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که دولت سیزدهم باید به این دو کتاب در جلسات خود توجه کند، گفت: دولت و احزاب می‌توانند با این کتاب به کادرسازی بپردازند. اینکه ما در مسئله عدالت موفق عمل نکرده‌ایم به این دلیل است که نیروی مناسب این کار را نداشته و یا تربیت نکرده‌ایم. دولت جوان حزب اللهی اگر می‌خواهد به تحولات اساسی در روش‌ها و ارزش‌های رایج در تعاملات با مردم دست بزند، به چنین منابعی نیاز دارد.