پیامدهای سیاسی اجرای تدابیر مرتبط با عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “پیامدهای سیاسی اجرای تدابیر مرتبط با عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت“ چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ توسط اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

در این کرسی علمی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکاظم سیدباقری(مدیر گروه سیاست پژوهشگاه) به عنوان ارائه‌دهنده، حجت‌الاسلام و المسلمین داود مهدوی‌زادگان (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر علی شیرخانی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قم) به عنوان ناقد حضور داشتند.

در ابتدای این کرسی علمی دکتر ابوذر نوروزی دبیر علمی کرسی گفت: سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت با مشارکت متفکران و صاحبنظران ایرانی و بر اساس جهانبینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقالب اسلامی طراحی شده است. این سند شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است. عرصه اخیر سند الگو شامل ۵۶ تدبیر است که درواقع تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسائل مهم کشور و شکوفا ساختن قابلیت‌های ماندگار به منظور رسیدن به افق است. آقای دکتر سید باقری بر این باور هستند که با توجه به اهمیت و جایگاه عدالت سیاسی اگر تدابیر سند الگو را در عرصه سیاسی به اجرا بگذاریم لوازمی را به دنبال خواهد داشت که ایشان به طرح و بررسی آن می‌پردازند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم سید باقری به عنوان ارائه‌دهنده به سخنرانی پرداخت که متن آن در ادامه می‌آید:

به نظر می‌­رسد که با توجه به ادبیات آینده ­پژوهی می‌توان سه آینده ممکن،‌ محتمل و مطلوب را برای بحث پیامدهای سیاسی اجرای تدابیر عدالت در نظر گرفت که طبعا برای رسیدن به شناختی دقیق از مراحل آن، به مطالعات دقیق میدانی، انتقادی یا مساله‌­محور نیاز است.

  1. آینده ممکن: آینده‌­ای که در دسترس نیست اما ممکن است آن را به دست آورد و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، قابلیت و «احتمال وقوع» آن هست، «مهم نیست که این آینده­‌ها تا چه حد احتمال وقوع داشته باشند و یا شاید حتی دست‌نیافتنی باشند». برای نمونه در بحث عدالت سیاسی، از آن جا که زیرساخت نظام جمهوری اسلامی در ایران وجود دارد، امکان این که روند مردم­‌سالاری بیش از پیش، در ایران تقویت شود و احساس مشارکت فعال در بین شهروندان افزایش یابد، هست،‌ همچنان که این امکان، هر چند ضعیف، وجود دارد که اصولا روندی کاملا بر خلاف روند ‌کنونی در پیش گرفته شود.
  2. آینده محتمل:‌ آینده­‌ای است که «به احتمال بسیار زیاد در آینده به وقوع خواهد پیوست» و به اصطلاح، آینده‌­های «قابل وقوع» هستند و برای این آنها می‌­توان «احتمال وقوع مختلف در نظر گرفت، چرا که بعضی از آینده‌­ها از سایر آینده‌­ها متحمل‏‌تر هستند»، برای نمونه،‌ این که در ایران، وضعیت مردم­‌سالاری در قالب نظام جمهوری اسلامی و بر اساس نظریه ولایت فقیه، ادامه یابد، قابل وقوع است تا وقوع نظام استبدادی.
  3. آینده مطلوب:‌ این آینده، بیشتر برانگیزاننده و شوق‌­افزا است و به نحوی برنامه‌­ریزان و راهبردنویسان را به سوی تحقق آن، تشویق و ترغیب می­‌کند و درصدی از وجوه آرمان­‌گرایایی را در خود دارد، برای نمونه، در بحث پیامدهای سیاسی تدابیر عدالت، بزنگاه مطلوب، آن جایی است که شهروندان کاملا به حقوق شایسته و بایسته خود دست یافته باشند و ناحقی و ناعدالتی به کم­ترین اندازه خود رسیده باشد.

با توجه به آن چه ذکر شد،‌ به نظر می‌­رسد که اجرای تدابیر مرتبط با عدالت، می‌­تواند پیامدهای سیاسی چندگانه‌­ای برای جامعه ایران در پی داشته باشد که بیشتر در قالب آینده­‌های محتمل و مطلوب، قابل رصد است، و می­‌توان این پیامدها را در دو ساحت، نظام سیاسی و شهروندان، پی­جویی کرد که در ادامه، به برخی از مهم­ترین آنها اشاره می‌­شود:

الف. پیامدهای سیاسی اجرای تدابیر عدالت سند الگو برای شهروندان

  1. دست­یابی بیشتر شهروندان به حقوق شهروندی: این امر از طریق راهبردهای زیر قابل دسترسی است:‌

الف. توزیع امکانات و امتیازات سیاسی به طور مساوی. این امر در سند الگو با توجه به بند « ایجاد فرایند‌های عادلانه، قانونمند و شفاف در تخصیص امکانات و امتیازات دولتی و عمومی…» پیش­‌بینی شده و قابل تحقق است. همچنان که این امر با گردش قدرت در میان نخبگان و شهروندان، «قابلیت وقوع» بیشتری خواهد داشت و با لحاظ این بخش از سند تدابیر که بر «بهره گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به ویژه جوانان و جلوگیری از پیدایش حلقه‌های بستۀ مدیریتی» تاکید دارد.

  • بسترسازی برای تحقق شایسته­‌سالاری با توجه به بند « واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بر مبنای شایستگی تخصصی».
  • نظارت بر فرایند اعمال قدرت و پاسخ­جویی و مطالبه از صاحبان قدرت و لزوم پاسخگویی آنان؛ با لحاظ این امر که بر «نهادینه کردن پاسخگویی مسئولان نظام اسلامی و ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای مدیریتی نظام» تاکید دارد.
  • ارتقا و تضمین آزادی­های سیاسی- اجتماعی؛ که در دو بند به آن تصریح شده است، «تضمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب اجرای کامل قانون در حوزۀ آزادی‌های فردی و اجتماعی و آموزش و ترویج حقوق و تکالیف مردم» و «تقویّت فضای آزاداندیشی با رعایت هنجارهای اخلاقی به منظور ارزیابی و نقد علمی سیاست‌ها، برنامه‌ها، قوانین و عملکردهای گذشته و حال برای تصحیح مستمرّ آن و نیز حفظ ارزش‌ها و مسیر انقلاب اسلامی.
  • رفع تبعیض‌­ها و جلوگیری از ویژه­‌خواری در عرصه­‌های مختلف امتیازات، اطلاعات، ظرفیت‌ها و امکانات سیاسی؛‌ با لحاظ «ایجاد فرایند‌های عادلانه، قانونمند و شفاف در تخصیص امکانات و امتیازات دولتی و عمومی» و « برخورد قاطع و بدون تبعیض با متخلّفان و مفسدان».
  1. افزایش همیاری اجتماعی و حضور فعالانه در مشارکت سیاسی در قالب نهادهای مردم‌­نهاد:‌ «گسترش و تقویّت تشّکل‌های مردمی به منظور ارتقای سرمایۀ اجتماعی، انسجام و اقتدار ملّی».

ب. پیامدهای سیاسی اجرای تدابیر عدالت سند الگو برای نظام سیاسی

  1. افزایش و تقویت کارآمدی نظام سیاسی: کارآمدی یکی از اساسی­­‌ترین مباحثی است که در روندها و آینده­‌نگاری­‌های نظام اسلامی باید مورد توجه باشد و یکی از چالش‌­هایی است که هر نظامی ممکن است با آن مواجه شود. ارتقای کارآمدی در بخش تدابیر سند، پیش­‌بینی شده است که بر «حفظ و تقویّت مردم‌سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه از طریق گسترش مشارکت مردم و نخبگان در ادارۀ کشور و ارتقای کارآمدی نظام»،‌ تاکید دارد،‌ همچنان که التزام به دیگر تدابیر این عرصه نیز می­‌تواند به این مهم یاری رساند.
  2. افزایش قانون­‌گرایی: یکی از اموری که در جامعه‌ ما با چالش جدی مواجه است،‌ عدم التزام به قانون در سطوح مختلف جامعه است،‌ به نظر می­رسد که اگر سامانه­های کافی و لازم طراحی گردد،‌ ناظر به سند، می­توان افزایش قانون­گرایی و التزام به آن را انتظار داشت:« ایجاد فرایند‌های عادلانه، قانونمند و شفاف در تخصیص امکانات» و تاکید بر « چارچوب اجرای کامل قانون». این مهم می­تواند جامعه‌ ما را به جلوگیری از رفتارهای خودسرانه، تجسس در امور خصوصی شهروندان،‌ افراط و تفریط هدایت کند و دستیابی به اعتدال رفتاری و حاکمیتی و احساس امنیت را ممکن سازد که در نوع خود، پیامدهایی مهم تلقی می‌­شوند.
  3. دستیابی به معیارهای حکمرانی اسلامی: با لحاظ عناصری چون «شفافیت اعمال قدرت و تخصیص امکانات و امتیازهای سیاسی»، پاسخگویی حاکمان، تعاون سیاسی-اجتماعی، قانون­مداری و…انتظار می­رود که بسترهای بنیادین برای رسیدن نظام اسلامی به معیارها و سنجه‌­های حکمرانی اسلامی فراهم شود.

ایجاد ظرفیت‌­های اصلاح و بازسازی در نظام اسلامی. برخی از عناصر مانند «تضمین آزادی­‌های سیاسی-اجتماعی» و «آزاداندیشی» و حضور «ارزیابی و نقد علمی سیاست‌ها، برنامه‌ها، قوانین و عملکردهای گذشته و حال برای تصحیح مستمرّ آن و نیز حفظ ارزش‌ها و مسیر انقلاب اسلامی»، می­تواند به نقد مصلحانه و منصفانه برنامه­‌ها و بازسازی آنها و تقویت ساختار نظام سیاسی انجامد و از بن­بستهای آن جلوگیری کند.

در ادامه این کرسی ناقدان حاضر در جلسه به نقد مطالب ارائه‌شده پرداختند که به شرح ذیل است:

حجت‌الاسلام و المسلمین داود مهدوی‌زادگان:

بر اساس آنچه در فلسفه آمده است، آینده ممکن همان امکان ذاتی (آرمان) و آینده محتمل همان امکان وقوعی(واقعیت) است. شاید منظور آقای سید باقری از آینده مطلوب، برآیند دو آینده یادشده است. سخن از تدابیر حرف از آینده سازی است نه آینده پژوهی. باید به موانع و رفیت‌ها توجه شود نه صرف موارد انتزاعی.

دکتر علی شیرخانی:

تدابیر به عنوان سند پایین‌­دستی، بایستی بسیار قویتر از قانون اساسی باشد. این بحث باید با مدل‌های گوناگون آینده­‌پژوهی چون عامه‌پسند، مسأله محور، انتقادی، سناریونویسی و.. باید بررسی شود. رفتار بازیگران در آینده به روش‌های مختلف آینده‌­پژوهی به خصوص الگوی بازخوردی بایسته مطرح شود.

در پایان این کرسی علمی حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم سید باقری به نقدهای ارائه شده اینگونه پاسخ داد:

وقتی از پیامدها سخن می‌گوییم حتماً بحث به آینده­پژوهی متصل می‌شود ولی بنده فقط یک طرح بحثی داشته‌­ام. آنچه مهم است فراهم کردن زیرساخت‌های الزامی است و انجام بحثهای کمّی، فرصت مقتضی و الزامی را طلب می‌کند. در آینده محتمل بحث این است که اگر به تمام پیامدها ملتزم شویم، مطلوب حاصل خواهد شد در غیر این هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. در این کار مفروض این بوده که سند الگو مورد تأیید است و اگر به کار گرفته شود چه پیامدهایی خواهد داشت. ضمن آن که باید تاکید داشت که اگر به لوازم اجرای سند پایبند باشیم و برای  جرایی شدن آنها، ساختار، مقررات و قوانین لازم و کافی را طراحی کنیم، می­‌توانیم به دستیابی به برخی از مطالب ذکر شده، امید داشت، در غیر این صورت، این سند نیز گرفتار همان روندی خواهد شد که دیگر اسناد شده است.