به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه، نشست بررسی تصاویر کشورهای پیشتاز در فضای سایبر دلالتها، درسها، آموزهها برای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت روز چهارشنبه مورخ ۲ مردادماه جاری با ارائه دکتر محمدرضا کریمی قهرودی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد.
در ابتدا دکتر عزیز نجفپور رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به محتوای جلسه قبل این سلسله نشستها که در مورد کشور ژاپن بود، گفت: برگزاری این نشستها به منظور رسیدن به راهکارهایی است که جهت سیاستگذاری و حکمرانی در فضای مجازی ایران کمک کننده خواهد بود.
وی افزود: وقت آن رسیده است که درباره فضای مجازی اقدام به ارزیابی کنیم و عبرتهایی جهت ادامه حکمرانی در فضای مجازی احصا شود. در این مسیر گام اول بررسی تجربه سایر کشورهای پیشتاز خواهد بود.
در ادامه دکتر محمدرضا کریمی با اشاره به محتوای نشست گفت: چشمانداز و تصویرسازی آینده جدیترین، مهمترین و اساسیترین رویکرد آیندهپژوهی است که از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. تصویرهای مطلوب از آینده میتواند روندها و اقداماتی را تولید کند که به ساخت آینده مطلوب یک جامعه منتهی شود، اقدامات و کنشهای ما که آینده را شکل میدهند، خود از تصاویر ما نسبت به آینده شکل گرفتهاند. مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت بحث از آینده بلندمدت نظام اسلامی تأکید و اهمیت توجه به ۵۰ سال آینده را در کانون توجه قرار میدهند، همچنین در زمینه اهمیت چشمانداز و تصویرسازی میفرمایند” تا چشمانداز را برای خود تعریف نکنیم، هیچ کار درستی صورت نخواهد گرفت، همهاش روزمرگی است. بعد از آن که تعریف کردیم، اگر برنامهریزی نکنیم، کارِ بیبرنامه به سامان نخواهد رسید. وی افزود: بعد از آن که برنامهریزی کردیم، اگر همت نکنیم، حرکت نکنیم، ذهن و عضلات و جسم خود را به تعب نیندازیم و راه نیفتیم، به مقصد نخواهیم رسید، اینها لازم است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر ادامه داد: فردریک پولاک پایه نظریه تغییر اجتماعی خود را بر اساس تصویرهای آینده قرار میدهد، او ۳۰۰۰ سال تاریخ تمدن بشر را بررسی و دریافت که تصویرهای مثبت منجر به شکوفایی فرهنگ میشود، در حالیکه تصویرهای منفی زوال فرهنگ را به بار میآورد؛ او نتیجهگیری کرد که قدرت فرهنگها همبستگی معناداری با قدرت تصویرسازیشان از آینده دارد. به پندار «سورل» یکی از کاراترین ابزارها برای نفوذ بر یک اجتماع، آن است که تصویرهای ساده و خلاصه شده ای از یک آینده فرضی به آن اجتماع عرضه شود تا احساسات جامعه جهت گرفته و به سوی آن هدایت شوند. همچنین در این زمینه بولدینگ تاکید میکند: «اشخاص یا ملتی که درک روشنی از آیندهی پیش رو ندارند، به احتمال زیاد در رفتارشان مردد و نامطمئن بوده و شانس کمی برای بقا خواهند داشت». بدون تصویرسازی آینده، ما قادر به اموری چون، برنامهریزی، تعیین مقصد و هدف، نیت کردن و خلق مفهوم جدید نخواهیم بود. تصویرپردازی برای اقدام در عرصه نظامهای اجتماعی، زمینه اقدام هماهنگ آحاد جامعه را فراهم ساخته و بر اساس نظریه تصویر، این تمایل را تقویت میکند که عناصر اجتماعی شبیه آنچه در تصویر آمده، رفتار کنند.
دکتر کریمی تصریح کرد: تصویرسازی و الگوسازی جامعه آینده از دغدغههای مهم کشورهای پیشتاز جهانی است، لذا، این کشورها اقدام به تصویرسازی جامعه آرمانی آینده خود مبتنی بر مبانی، ارزشها، آرمانها، ظرفیتها و قابلیتهای خود نموده و برای تحقق آن، علاوه بر معماری و گفتمانسازی گسترده، اقدام به تهیه برنامههای کلان ملی، نقشههای راه و سرمایهگذاریهای هدفمند نموده، بهگونهای که همه ارکان مختلف جامعه اعم از بخشهای صنعتی، خدماتی، دانشگاهها، و… در قالب یک نظام منسجم، منابع خود را برای این تغییر پارادایم و ایفای نقش در تمدن نوین آینده بسیج نمودهاند.
وی با تاکید بر عنوان نشست افزود: این نشست تخصصی، به بررسی تصاویر جامعه و تمدن صنعتی آینده کشورهای پیشتاز، دلالتها، درسها و آموزهها برای کشور و بخش دفاعی میپردازد. در این نشست تصاویر تمدنی و چشماندازهای آینده شش کشور پیشتاز جهان شامل ژاپن (جامعه پنجم یا جامعه اَبَر هوشمند)، مالزی (مالزی پیشرفته ۲۰۵۰ و جوامع هوشمند) و اتحادیه اروپا بویژه کشور آلمان (جامعه شبکهمحور مشارکتی و انقلاب چهارم صنعتی)، چین (جامعه سایبری- فیزیکی- اجتماعی، ساخت چین ۲۰۲۵ و ابرقدرت برتر تولید در ۲۰۴۹)، آمریکا (اینترنت اشیا صنعتی، تولید پیشرفته و هوشمند) و نیز سنگاپور (ملت هوشمند) ارایه و معرفی میگردد، در این نشست ضمن معرفی اجمالی تصاویر آینده این کشورها، مهمترین تشابهات، افتراقات، یافتههای کلیدی، دلالتها، آموزهها و درسهای آن برای کشور عزیزمان تبیین خواهد گردید.
در پایان این نشست علمی حاضرین موارد خود را مطرح کرده و دکتر کریمی نیز به این موضوعات پاسخ داد.