موج جدید فیلم‌فارسی سازی در ایران

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صد و شصت و ششمین جلسه شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه برگزار شد. مهدی بوستانی در این شورا به ایراد سخنانی پرداخت.
بوستانی گفت: موج جدید فیلم‌فارسی سازی در ایران با فیلم‌های کمدی به راه افتاده است؛ این موج قربانی‌های زیادی خواهد گرفت و هم بیننده و هم فیلم‌ساز را با خود خواهد برد. مضامین کم ارزشی که در این فیلم‌ها دستاویز فیلمسازی قرار می‌گیرد، واقعا جای تاسف دارد. مضامینی از قبیل عشق مثلثی،‌ رسیدن به ثروت‌های باد آورده، زندگی در خانه‌های مجلل، سفر رویایی به کشورهای غربی و… در این فیلم‌ها به وفور یافت می شوند.
وی تصریح کرد: خنداندن مردم قواعد خاص خودش را دارد و قطعا با تمسخر دیگران و تحقیر فرهنگ بومی صورت نمی‌گیرد. عنصر طنز در دل خود اگاهی و بیداری دارد و باید از این مولفه‌ها در ژانر کمدی بهره برداری کرد اما این رویکرد در فیلم‌های کمدی مورد غفلت جدی قرار دارد.
عضو شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: متاسفانه سینمای کمدی در ایران خطوط قرمز اخلاقی را زیر پا گذاشته است و تهیه کنندگان سینما صرفا به دنبال فروش بیشتر و تسخیر گیشه به هر قیمت ممکن هستند. در این زمینه نظارت جدی از سوی مسولان ارشاد و معاونت سینمایی صورت نمی‌گیرد و مشخص نیست با این وضعیت سر از کجا در بیاوریم.
بوستانی در پایان خاطر نشان کرد: حجم بالای دیالوگ‌ها و شوخی‌های جنسی در فیلم‌های کمدی به سطح بی سابقه‌ای رسیده و امروزه واقعا نمی‌توان با خیال راحت با فرزندان مان به سالن سینما برویم.