وضعیت بغرنج اقامه دین در روزگار مدرن

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از کانون اندیشه جوان، سومین جلسه گفتگو گام دوم انقلاب اسلامی با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در این جلسه دکتر سجاد صفارهرندی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به ارائه مطالب مهمی دربارهٔ بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.
صفارهرندی در ابتدای جلسه با اشاره به جلسهٔ قبل افزود: انقلاب اسلامی نوعی اخلال در مسیری است که غرب برای بشریت ترسیم کرده بود؛ اما این ستیز با نظامات قبلی و تثبیت‌شده جهان، بدون هزینه نخواهد بود.

وی در ادامه سرفصل‌های خود را در بیانیه گام دوم انقلاب جستجو کرد. و با استناد به دو قسمت از بیانیه اذعان داشت: حضرت آقا در دو قسمتی که می‌فرمایند ما هیچ تجربه‌ای نداشتیم و همه‌چیز علیه ما بوده است به پیامدهای همین ستیز با غرب اشاره‌کرده‌اند.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه به منازعات گوناگون پرداخت و افزود: سیاستمداران و قدرت‌های گوناگون از همان ۲۷ بهمن سال ۱۳۵۷ دشمنی‌های خود را علنی کردند و باعث تفرقه‌های قومی و قبیله‌ای شده‌اند. این فتنه‌ها حاصل عملکرد قومی‌گرایانه و باستان‌گرایانه خاصه قوم فارس بود. رژیم پهلوی به‌طور خاص به این امر پرداخته بود؛ مؤید این سخن اسناد لانه جاسوسی‌ای است که از پیوند منظم دولت‌های غربی با فتنه گران اقوام مختلف سخن می‌گوید.

صفارهرندی با اشاره به مشکلات اقتصادی و فقدان نیروی انسانی گفت: بخش عمده نیروهای پیروز کنندهٔ انقلاب، هیچ تجربهٔ مدیریتی نداشته‌اند و بسیاری از نیروهای متخصص نظام سابق یا به واسطه‌ی انقلاب حذف شده و یا خودشان رفته بودند.

وی ادامه داد: باوجود همه این مسائل، مشکل اصلی چیزی دیگری بود؛ پای نهادن بر مسیری که تاکنون پیموده نشده، اصلی‌ترین مشکل انقلاب اسلامی در ابتدای راه خود بود.

سجاد صفارهرندی با اشاره به فرآیند انقلاب‌های مختلف بیان داشت: اگر قرار باشد قبل از وقوع، انقلاب‌ها تمام شرایط را پیش‌بینی کنند و راه‌حل ارائه بدهند، هیچ‌گاه هیچ حرکت و جنبشی در عالم شکل نخواهد گرفت. یکی از فتح‌الفتوح‌های امام (ره) را راهبری و هدایت یک نظام سیاسی بود که در آن اصول و دستورات دینی به‌صورت سازوکاری نظام‌مند اجرا میشود.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی انواع تعامل با غرب را چنین برشمرد:
۱) حذف تمامی دستاوردهای غرب؛ این دسته بسیار قلیل و کم تعداد بوده‌اند. عملاً چنین امری هم امکان نداشت.
۲) نظر انجمن حجتیه که اذعان دارند ما جزء امام زمان نمی‌توانیم دنبال کس دیگری راه بیفتیم.
۳) ناتوانی در مبارزه با نظام غرب و اعتقاد به اینکه آن‌ها بر ما سیطره دارند و ما باید دستورات آن‌ها را عمل کنیم.
۴) تفکر حداقلی درباره انقلاب که اشاره می‌کند اسلام نظام اقتصادی خاصی ندارد و باید از غرب تبعیت کند.
۵) در مقابل تمام موارد فوق می‌توان به روح بیانیهٔ گام دوم انقلاب اشاره داشت. مهم‌ترین کلیدواژه در این بیانیه، تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی با استفاده از دستاوردهای غربی سعی می‌کند آن‌ها را از بستر اصلی تولیدکننده جدا کند و بر اساس تمدن اسلامی خود بازآوری کند.
صفارهرندی در پایان با جمع‌بندی مطالب خود افزود: مواجههٔ ما با نظام غرب گزینشی نیست بلکه به‌صورت آگاهانه شکل می گیرد. قرار نیست تغییری در اصل اتفاق بیفتد بلکه باید به تسخیر آن‌ها روی بیاوریم. این امر را شهید آوینی با عنوان ولایت تکنیک یاد می‌کند. وی ادامه داد: ما باید داشته‌های تمدن غرب را رصد کنیم و با جداسازی آن بستر رشد دهنده‌اش را بازپروری کنیم.

لازم به یادآوری است حلقه گفتگو پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۹ نشست دیگر برگزار خواهد شد. این دوره آموزشی در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در کانون اندیشه جوان برگزار می گردد.