آیت‌الله رشاد: گناه نتیجه غفلت از خداوند است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، یکشنبه نهم دی ماه پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند: گناه نکردن بسی آسان‌تر از طلب توبه و مغفرت است.

وی افزود: گاهی افراد به تصور اینکه گناه کردن از روی میل و رغبت است تصور می‌کنند توبه کردن از گناه نیز آسان است در حالی که اگر کسی به عمق گناه توجه کند در خواهد یافت که گناه کردن بسیار عمل سخت و دشواری است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه گناه سرپیچی، نافرمانی و طغیان در برابر خالق، رب، رازق و پروردگار است، ابراز کرد: این بسیار تلخ و ناگوار است که انسان در برابر عظمت و کبریایی خداوند طغیان کند.

رئیس و موسس پژوهشگاه با تاکید بر اینکه غفلت از خداوند سبب گناهان است، اظهار داشت: انسان نادم زمانی که از گناه متنبه می‌شود باید عذر بخواهد از اینکه وقیحانه در برابر خداوند مرتکب معصیت شد؛ برای همین برای انسان پشیمان بسیار سخت است که در برابر خدایی که به او نیکی کرده دچار معصیت و گناه شده است.

وی پشت پا زدن و نافرمانی کردن از خدایی که در حق انسان بی نهایت نیکی کرده بسیار سخت خواهد بود. گناه به ظاهر خودداری، صبر و تحمل حرمان است، اما اگر به عمق آن توجه شود مشخص می‌شود که صبر در گناه بسیار آسان است و انسان به عصمت علمی و طبیعی دست می‌یابد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه برخی افراد از نظر کلامی معصوم نبوده، اما از لحاظ علمی معصوم محسوب می‌شوند، ادامه داد: انسان با توجه به علم و آگاهی که نسبت به اعمال و رفتار‌های ناشایست و خلاف دارد عصمت پیدا می‌کند.

رئیس و موسس پژوهشگاه در پایان با بیان اینکه ترک گناه بسیار شیرین است، خاطرنشان کرد: کسانی که مرتکب معصیت می‌شوند به باطن آن گناه آگاه نیستند و در هنگام انجام گناه دچار جهل مقطعی می‌شوند.