به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، مركز پژوهشهای جوان در كنار چهار پژوهشكده ديگر پژوهشگاه فعاليت دارد. تلاشهاي مؤثر این مركز در قالب گروههای علمي «ادب و هنر»، «اخلاق، تربيت و روانشناسي»، «بينش و انديشه»، «سنتهاي حوزوي و آداب طلبگي»، «مطالعات فرهنگي و اجتماعي» و «نظامها و مطالعات انقلاب اسلامي» و همچنین تولید نشریهای ویژة طلاب جوان با نام «ماهنامة حاشیه» انجام ميپذيرد. در اینجا در گفتوگو با دکتر حمیدرضا مقصودی مدیر گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهشهای جوان، مروری بر مهم ترین فعالیتهای گذشته و جاری این گروه علمی انجام گرفته که در ادامه متن کامل این گفتوگو از منظرتان عبور خواهد کرد.
ابتدای گفتوگو به اختصار تاریخچهای از گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی بیان کنید.
توجه به مسائل مهم و پردامنه در حوزههای حقوقی، فقهی، سیاسی، اقتصادی، مدیریت و انقلاب اسلامی، بایستهای است که درک ضرورت آن ناشی از مطالبههای پیاپی و پر بسامد مخاطبان جوان تحصیل کرده جامعه اسلامیایران است. پرداختن به مسائل این حوزهها و پاسخ به سؤالات آن بر اساس آموزهها و معارف اسلامی هدفی است که زمینة تشکیل گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی را در مرکز پژوهش های جوان فراهم آورده است.
گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامیگروهي است پژوهشي وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي كه ذيل مركز پژوهشهاي جوان پژوهشگاه و به منظور معرفت و آگاهی بخشی در پنج حوزة فقه و حقوق، سیاست، اقتصاد، مدیریت و مطالعات انقلاب اسلامیفعاليت ميكند. این گروه در تابستان سال ۱۳۸۷ تأسیس گردیده و اهدافی چون: تبيين و ترويج معارف و آموزههاي اسلامی در حوزههای مطالعاتی گروه و متناسب با نيازهای مخاطبان، پرداختن به موضوعات حوزههای مطالعاتی گروه با رویکرد اسلامی، پاسخگويي به پرسشها، شبهات و نيازهاي مخاطبان در حوزه مطالعاتی گروه و تبیین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال میکند.
مخاطبان آثار شما چه کسانی هستند؟
مخاطبان گروه در سه سطح جوان و دانشجو و اندیشه تعریف میشوند که سطح جوان، جوانان بين حدود ۲۴-۱۷ سال با سواد ديپلم هستند. سطح دانشجو، جوانان دانشجوی بين حدود ۲۴-۱۸ سال با تحصیلات یا شاغل در سطح کارداني و کارشناسي هستند. و سطح اندیشه که جوانان دانشجوی بين حدود ۲۹-۲۴ سال با داشتن تحصیلات در حدکارشناسي ارشد هستند.
بطور کلی در یک تقسیم بندی ثانویه مخاطبان مزبور به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم میشوند. مخاطبان اصلی توده جوانان هر دسته هستند که در واقع مخاطبان با واسطه گروه میباشند. مخاطبان فرعی نیز بخشی از آنان هستند که مجموعه ویژگیهایی چون اندیشه ورز، دغدغهمند، متعهد و مومن بودن آنان را از بقیه متمایز ساخته و به جهت اینکه حلقة اتصالی بین گروه و مخاطبان اصلی خواهند بود، مخاطبان بیواسطه مرکز قلمداد میشوند.
تاکنون چه آثاری از گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامیبه چاپ رسیده است؟
تا کنون عناوینی چون: بازار سرمایه(بورس)، انرژی هستهای، عدالت از منظر مردم سالاری دینی، بنیاد گرایی، مناجات خمس عشر(دفتر اول)، ایران و سازمان ملل متحد، نقد و بررسی پوپولیسم از منظر اندیشمندان، اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، قوه قضائیه ج.اا، معاملات فارکس، سکههای گداخته، نقش عالمان شیعه در صیانت از سرمایههای ملی، تجربه بانکداری اسلامی، اخلاق سیاست ورزی و اقتصاد مقاومتی منتشر شده و عناوینی مانند حزب در نظام اسلامی، زن و نظام حقوقی، زن و جایگاه ارزشی، روابط زن و مرد، ازدواج موقت و مکتب دنیا (نقد مکتب سرمایه داری) هم در نوبت چاپ قرار دارند.
در حال حاضر چه تحقیقاتی در گروه در دست اجراست؟
عناوین زیادی در حال انجام هستند که البته برخی از این عناوین در مرحله پایانی و برخی هم در مرحله نگارش و ارزیابی میباشند. این عناوین عبارت اند از: جرم سیاسی، اقتصاد متکی به نفت، مشاغل و درآمدهای حرام و آثار آن، آینده نظام سلطه از منظر اندیشمندان جهان، آزادی اقتصادی یا اقتصاد آزاد، تحلیل حقوقی (اقتصادی) تحریمها، وحدت اسلامی (تاکتیک یا استراتژی)، بررسی مدلهای رشد اقتصادی کشورهای اسلامی، سنجش میزان تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تا کنون، تامین منافع ملی در سیاست خارجی ج.ا.ا، حقوق و وظایف شهروندی، اقتصاد خانواده، کارآمدی قانون اساسی و ظرفیتهای آن، رویکردهای مختلف به عدالت سیاسی پس از انقلاب، مساله وحدت ملی در ج.ا.ا، مجموعه مسائل حقوقی در حوزه فضای مجازی، مساله نفوذ (عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی)، بازاریابی شبکهای، آینده پژوهی و آینده نگاری انقلاب اسلامی (با تأکید بر دیدگاههای مقام معظم رهبری)، موقعیت (نسبت سنجی فساد اقتصادی در ایران با دیگر کشورها)، موانع و راهکارها با تاکید بر انواع نقش مردم بویژه جوانان وسبک زندگی اقتصادی جوان مسلمان در قلمرو مصرف.
چه راهکارهایی برای نفوذ بیشتر آثار گروه نظامها در بین مخاطبین خود اندیشیدهاید؟
با توجه به مقتضیاتی که در گروه وجود دارد، راهکارهای ما جهت افزایش نفوذ در مخاطبان، تنها محدود به بهبود کیفیت محتوای کارهای تولیدی گروه بوده است. لذا با تقویت شورای علمی و در عین حال استفاده از محققان کارامد و جوان تلاش کردهایم منظومه تولیدات گروه را به نیازها و خواستهای مخاطبان خود نزدیک کنیم. وظایفی چون تبلیغ آثار، بازاری سازی آثار و مخاطب یابی مستقیم بر عهده سایر اقمار پژوهشگاه است که انشاالله به بهترین نحو از عهده این وظایف بر خواهند آمد.