کتاب احکام فقهی رفتارهای حکومتی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب احکام فقهی رفتارهای حکومتی در قلمرو موضوعات اخلاقی نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جهان بزرگی، توسط موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به زیور چاپ آراسته شد.

در این کتاب که به مثابه نقشه راه رفتارهای حکومتی تلقی شده و در پاسخ به این پرسش که (احکام فقهی برخوردهای حکومتی در مؤثرترین موضوعات اخلاقی کدامند)، نگاشته شده است؛ ضمن موضوع شناسی متناسب نسبت به رفتارهای اخلاقی در گستره امور حکومتی، دیدگاه امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و برخی فقیهان معاصر، در این خصوص أخذ شده و ضمن تبیین نظرات آنان در این موارد، احکام متناسب و توصیه‌های مناسب در وقایع مختلف رفتارهای حکومتی که می‌تواند به عنوان حکم اوّلی غیر مجاز باشد ارائه شده بلکه در موارد مشابه نیز توصیه‌های خاصّی در راستای الگوی رفتار اخلاقی حکومت و کارگزاران، تجویز شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

بنا بر دیدگاه فقهایی مانند امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای رفتارهای امنیتی مانند تجسس، سوءظن، غیبت، توهین در امور شخصی افراد که به مسائل امنیتی ربط پیدا نمی‌کند، به عنوان حکم اولیه حرام است، ولی اگر در همین امور به مسائل امنیتی ربط پیدا کند،‌این رفتارهای امنیتی به عنوان حکم ثانوی به مقدار ضرورت جایز و واجب می‌شود و در امور غیرشخصی، این رفتارهای امنیتی به عنوان حکم اولیه جایز و یا واجب است.

کتاب احکام فقهی رفتارهای حکومتی در قلمرو موضوعات اخلاقی نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جهان بزرگی، با قیمت ۳۵،۰۰۰ تومان توسط  موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.