محرمی: ایرانیان محب اهل بیت طاهرین

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام غلامحسن محرمی عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه در گفت‌و گو با رسا، با اشاره به ویژگی‌های اسلام کامل اظهار داشت: اسلام کامل، اسلامی است که اهل‌بیت طاهرین(ع) ارائه می‌کنند، اسلامی که از این طریق گرفته می‌شود، اسلام کامل و حداکثری است.

اسلام کامل و حداقلی

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه با اشاره به استقبال ایرانیان از مکتب اهل‌بیت(ع) بیان کرد: به مردم ایران از ابتدای اسلام آوردن به سوی اهل‌بیت طاهرین(ع) گرایش پیدا کردند و با گذشت زمان دایره این گرایش گسترش یافت، به طوری که شهر قم در قرن اول هجری ، شهری شیعی بوده و جمعیت زیادی از شیعیان در قرن دوم هجری در شهر خراسان زندگی می‌کنند، به گونه‌ای که شیعیان آن بر دیگر مذاهب و ادیان غلبه دارد.

یکپارچگی مذهب تشیع در ایران

حجت الاسلام محرمی درباره چگونگی ایجاد یکپارچگی مذهب تشیع در ایران گفت: در قرن سوم، شهرهای گیلان و مازندران به‌واسطه اولاد اهل‌بیت(ع)، شیعه شده و بعد از آن تشیع در ایران رشد کرده و از زمان صفوی یکپارچگی تشیع در سرزمین و قلمروی ایران آغاز شده است.

وی با بیان این‌که حتی ایرانیان غیرشیعه هم متأثر از فرهنگ ائمه طاهرین(ع) بودند، اظهار داشت: قبل از فراگیر شدن مذهب تشیع در ایران، مذهب اهل‌سنت طریقتی و تصوفی در ایران جریان داشت و در همین اعصار شاعران بزرگی با مذهب اهل‌ سنت در ایران مشاهده می‌شود که به شدت متأثر از اهل‌بیت(ع) هستند و دلیل این اثرپذیری طریقتی بودن مکتب آنها است، به همین جهت باید توجه داشت که این دسته از اهل تسنن تفاوت زیادی با شیعیان نداشته و به مکتب تشیع بسیار نزدیک بوده و تمام ائمه معصومین(ع) را قبول دارند.

میزان اثرپذیری ایرانیان از فرهنگ اهل‌بیت(ع)

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه درباره میزان اثرپذیری ایرانیان از معصومین(ع) بیان کرد: عمده ایرانیان، اهل بیت(ع) را جانشینان پیامبر و اوصیای الهی دانسته، سخنان ایشان را همانند سخنان پیامبر اکرم(ص) و اطلاعت آنها را لازم می‌دانند و این مسأله به خوبی میزان اثرپذیر از فرهنگ و مکتب ائمه معصومین(ع) را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که زندگی مردم ایران تا پایان قرن اخیر بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت(ع) بوده است، گفت: ایرانیان در قرن گذشته به دین زبانی اکتفا نکرده و به صورت حقیقی به اسلام عمل و تعالیم اهل‌بیت(ع) را در تمام شئونات زندگی خود پیاده می‌کردند و این بیان‌گر شیوه زندگی مردم ایران است.

حجت الاسلام محرمی در پایان افزود: زندگی اسلامی ایرانیان تا ۱۰۰ سال اخیر بوده، اما بعد از آن زندگی براساس آموزه‌های غربی در این سرزمین رواج یافته و غرب‌زدگی در زندگی مردم آن وارد شد و همچنان در حال پیشروی است.