به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با بیان این که همچنان تحول در علوم انسانی از جمله مباحث ضروری کشور است، اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز چندین مرتبه فرموده اند، تحول در علوم انسانی به عنوان یک تحول ضروری، نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور دارد و در ضمن مستلزم حمایت جدی نهادها و دستگاه های متولی است.
وی همچنین با اشاره به بیانات اخیر رهبری در دیدار رمضانی با مسئولان و اساتید دانشگاه ها گفت: همان طور که ایشان فرمودند باید دانشگاه ها نیازها و اولویت های کشور را شناسایی کرده و بر این اساس به تولید علم و نظریه اهتمام داشته باشد و بی شک تحقق این مساله در بخش علوم انسانی نیازمند تحول مطلوب در این باره است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: علوم انسانی مادامی که برپایه جهان بینی و نگرش های دینی نباشد، در عرصه مدیریت و سیاست گذاری نمی تواند خروجی های آن به حل مشکلات جامعه کمک نماید و از این رو نقش حوزه و دانشگاه در تولید و پرورش این نوع از علوم انسانی دارای اهمیت خاصی است.
وی با بیان این که ناکارآمدی علوم انسانیِ امروز به جهت آن است که برگرفته از اندیشههای غربی است، افزود: علوم انسانی غرب در وضع فعلی حتی در بین اندیشمندان و متفکران غربی محل انتقاد و مناقشه جدی است و آن ها جایگزین مناسبی برای آن ندارند و این در حالی است که نگاه اسلام به این مقوله بهترین جایگزین می باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اهمیت و الزام حرکت به سمت تحول اساسی در علوم انسانی به سمت و سوی آموزه های اسلامی از این جهت است که ما در حال حاضر در تقابل ایدئولوژیک با نظام لیبرالیی و اومانیستی قرار داریم و یکی از بایسته های این نبرد آن است که ما به نقد جدی علوم انسانی رایج که متاثر از اندیشه و فرهنگ غربی است، بپردازیم.
حجتالاسلام ذوعلم با تاکید بر این که کاستی ها و خلأهای علوم انسانی رایج باید به درستی تبیین شود ، گفت: آنچه مسلم است این که علوم انسانی فعلی، نارسا و در حل چالش های جامعه ناکارآمد است و لذا ما نیازمند معرفت عمیق و باورمندانه نسبت به کارآمدی معارف اسلامی در پشتیبانی علوم انسانی هستیم و حال آن که معرفت شناسی دینی به ویژه در جامعه علمی ما هنوز نحیف و ناقص است.
وی همچنین به اهمیت نقش رسانه های جمعی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی به عنوان پیشرانِ تحول در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: بی تردید تقویت رویکرد گفتمان سازی و انجام گفتگوهای علمی و عمیق در محافل علمی ، دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما لازمه این امر است، ضمن آن که به طور خاص اندیشمندان حوزوی می بایست وارد گود شوند تا شاهد برکات و ثمرات بهتری در این باره باشیم.