به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین عمامه گذارى طلاب مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام) شهرری، همزمان با جشن میلاد حضرت مهدی (عج) در شب نیمه شعبان، با حضور آیتالله علیاکبر رشاد مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران و آیتالله حسینی مازندرانی تولیت مکرم حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری، شامگاه سهشنبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه جاری در مسجد مدرسه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد.
آیتالله علیاکبر رشاد در این آیین گفت: با توجه به ملبس شدن برخی از طلاب حوزههای علمیه استان تهران و شهرری به لباس جامع و جهاد، بنده به دو نکته اشاره خواهم کرد. نکته اول بحث فرج و نکته دوم فلسفه عمامهگذاری است.
رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران در خصوص نکته اول و انتظار فرج گفت: فرج تنها فلسفه تاریخ نیست، بلکه فراتر از آن است. چون فراتر از بستر حیات انسان است، مربوط به هستی میشود. هستی اقتضاء میکند به کمال برسد. فرج تنها مربوط به بشر نیست بلکه برای تمام موجودات و هستی است. البته در این میان انسان جایگاه خاص خود را دارد و این کمال با ظهور انسان کامل رخ میدهد. در روایات نیز آمده که با فرج زمین برکات خود را آشکار میکند یعنی زمین به تکامل میرسد. حتی حیوانات به حدی از کمال میرسند که به یک دیگر تعدی نمیکنند. یعنی گرگ و میش در کنار همک و مسالمتآمیز زندگی خود را ادامه خواهند داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: موضوع انتظار حضرت حجت(عج) مصداق انتظار است. امر انتظار یک عقیده است. همانگونه که به مبدأ و معاد باید معتقد باشیم به فرج نیز باید معتقد باشیم. این که فرجام هستی خوش خواهد بود عقیده شیعه است. حتی میتوان گفت یک عقیده اسلامی است چون تمامی مسلمانان به فرج اعتقاد دارند حتی اگر مصداق و تفسیرشان متفاوت باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انتظار را یک عقیده اسلامی عنوان کرد و گفت: حتی وهابیها نیز به این موضوع اعتقاد دارند ولی میگویند کسی ظهور خواهد کرد که هنوز متولد نشده است. فرج یک امر دینی است و تمامی ادیان به این موضوع عقیده دارند. فارغ از حقانیت و عدم حقانیت دیگر ادیان، آن ها نیز به فرج عقیده دارند.
وی ادامه داد: از مشترکات میان تمامی ادیان و مسالک مذهبی مسأله فرج است. موضوع فرج یک امر انسانی بوده و فراتر از ادیان ابراهیمی است. مسأله فرج عامل تحرک حیات بشر است و هر کسی به وضع موجود قانع باشد مانند این است که به جای پذیرش توحید و مبدأ به طبیعت معتقد باشد.
استاد رشاد تأکید کرد: در روایات بسیار آمده است که وقتی فرج تحقق پیدا کند، زمین برکت خود را عرضه کرده و آسمان برکات خود را نازل میکند. فرج فراتر از حیات انسان است و فراتر از تحول جوامع است. فرج امری از نوع هستیشناسی است.
آیتالله علیاکبر رشاد با توجه به بحث اصلی و نکته دوم یعنی عمامهگذاری و فلسفه وجودی آن خطاب به طلاب جوان حاضر در این مراسم گفت: اینکه گفته میشود لباس طلاب و روحانیت، لباس پیامبر است؛ تعارف نیست بلکه کاملا درست است. قبا جامهی مقدس پیامبر و لباس ملی ایرانیان است. لباس بخشی از فرهنگ است. ملعونی مثل رضا خان باعث شد تا در بخشی از فرهنگ ملی ما که همان لباس و پوشش است، ضعف رخ دهد و این لباسهای بیگانهای که بر تن ایرانیان است، به دستور شخص او وارد فرهنگ ما شده است.
وی افزود: لباس روحانیت هم مقدس است و هم ملی، با پوشیدن این لباس ما دو پیام میدهیم. اول ادامه دادن راه پیامبر اعظم و ادامه دادن مسیر ایشان و دوم پایبندی بر فرهنگ ملی خود. آنچه طلاب و حکما و فضلای ما در طول تاریخ ایفا کردهاند این دو نقش بوده است: الف) حفظ دین و ب) حفظ استقلال و هویت.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود: اگر علما نبودند دین چگونه منتقل میشد؟ علما در عصر غیبت واسطهی فیض بودند و دیانت، کشور و تمامیت ارضی آن را حفظ کردند. حتی در جنگها و رشادتها این طلاب بودهاند که پیشتاز بوده و نسبت این قشر از جامعه از دیگر اقشار درون جامعه بیشتر بوده است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: این لباس، لباس شهادت است. طلبه کفن خود را به دور سر بسته تا بگوید که همواره منتظر و آماده برای شهادت است. این لباس لباس محرومیت مادی و معنوی است. طلبه انتظار زندگی مرفح نداشته و هیچگاه زندگی مرفحی نخواهد داشت و ندارد. این لباس، لباس رفاه نیست و بلکه لباس زهد، جهاد، شهامت، شهادت و محرومیت است.