دکتر جواد حق‌گو: استقلال از پایه‌های اصلی انقلاب اسلامی است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست خبری همایش استقلال و ارزش‌های جهانی با حضور دبیر علمی این همایش دکتر جواد حق‌گو، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در این نشست خبری دکتر حق‌گو ضمن مهم دانستن مساله استقلال گفت: مفهوم استقلال را باید به عنوان یکی از پایه‌های اصلی خیزش مردم ایران و انقلاب اسلامی ایران دانست و در دوره کنونی و با توجه به ورود به هزاره سوم در عرصه سیاست بین الملل اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

استقلال کشورهای امپریالیسم و مرگ تدریجی فرهنگ وهویت ملت‌ها

دبیر همایش استقلال و ارزش‌های جهانی افزود: به رغم مطرح شدن برخی مسایل در رابطه با تزلزل حاکمیت دولت‌ها و پایان مساله استقلال و مسایلی همچون وابستگی متقابل و جهانی شدن، شواهد حکایت از آن دارد که برخلاف این تصور، در دوره کنونی به رغم نمودهای رسانه‎ای که در حال حاضر شاهد هستیم، مساله استقلال از جایگاه مهمتری برخوردار شده است چرا که وقتی به سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ به خصوص دولت ایالات متحده نگاه می‌کنیم آن چیزی که خود نمایی می‌کند این است که تلاش‌هایی که دارد صورت می‌‎گیرد به خصوص از منظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جهت تحکیم پایه‌های استقلال قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا است.

وی تصریح کرد: آنچه که توسط سیاستمداران غربی ادعا می‌شود مبنی بر اینکه ارزش‌های خاصی به عنوان ارزش‌های واحد در نظر گرفته شود و در نهایت با یک جهان واحدی مواجه شویم، دقیقا همان آموزه‌ای است که اسکندر مقدونی برای سرداران لشکر خود سفارش کرده بود که اگر می‌خواهید بر مردم سرزمین پارس حکومت کنید آنها را شبیه خود کنید و کاری کنید که همچون شما به دنیا بنگرند.

هدف آنها در راستای تحکیم پایه‌های استقلال کشورهایی است که در تلاش هستند هویت‌ها و فرهنگ‌های دیگر را دچار مرگ تدریجی کنند و در نهایت یک فرهنگ و هویت در جهان سیطره پیدا کند تا در نهایت، مردم جهان آنگونه به جهان و زندگی نگاه کنند که قدرت‌هایی همچون ایالات متحده در نظر دارند.

 

استقلال مفهومی چند بعدی است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مفهوم استقلال را محدود به وجه سیاسی آن کنیم. چراکه مفهوم استقلال علاوه بر وجه سیاسی، وجه فرهنگی، اقتصادی و خیلی فراتر از آن، وجوه معرفتی دارد.

دبیر علمی همایش استقلال و ارزش‌های جهانی در رابطه با ابعاد مختلف این همایش گفت: در گام نخست مهم این است که درباره مفهوم استقلال بحث کنیم. ما در مرحله اول تلاش خواهیم کرد با دعوت از اساتید و با بهره مندی از پژوهش‌گران بتوانیم مفهوم استقلال وتحول مفهوم آن ‌را در ادوار مختلف تاریخ مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

حق‌گو تصریح کرد: ما در محور استقلال و معرفت بشری بحث‌های متنوعی را در این زمینه طرح و بررسی خواهیم کرد که استقلال در فکر و اندیشه، استقلال در آموزش و پرورش و استقلال در پژوهش چگونه خواهد بود.

وی استقلال و امپریالیسم فرهنگی را از دیگر محورهای مساله استقلال فرهنگی ذکر کرد و گفت: نمی‌توان از تلاش‌های هژمونی رسانه‌ای برای تثبیت یک فرهنگ خاص و تک صدایی فرهنگی بی‌تفاوت عبور کرد. چرا که در جهان امروز هالیوودیسم، برندینگ و جنگ نرم را داریم. همه اینها در راستای امپریالیسم فرهنگی که در هدف غایی به دنبال حذف دیگرها و تحکیم خودِ ناسوتی غرب است، قابل تبیین می‌باشد.

حق‌گو تصریح کرد: در این همایش قصد داریم در مورد نگاه منفی از مفهوم استقلال که از اهداف استعماری قدرت‌های بزرگ است، بحث کنیم و در این رابطه مسایل مربوط به استقلال کردستان عراق، دقیقا در ذیل نگاه منفی از مفهوم استقلال قابل تبیین است.

وی افزود: دررابطه با نگرش‌های متفاوت در رابطه با استقلال و جهانی شدن و اینکه ما با جهانی شدن مواجه هستیم یا جهانی سازی در همایش بحث خواهد شد.

وی گفت: نظم مدرن جهانی و مساله استقلال محور دیگری است که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد؛ از معاهده وست‌فالی تا تحولاتی که تا پس از پایان جنگ سرد با آن مواجه هستیم، آینده نظم کنونی، نقش انقلاب اسلامی در این فضا، ارتباط استقلال با ایدئولوژی‌های قرن بیستم و چرایی فروپاشی نظم‌های امپراتوری در محور استقلال.

وی ادامه داد: مساله اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور و اینکه دولت جمهوری اسلامی چگونه می‌تواند بایسته‌های اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برساند تا امنیت کشور در دنیای پر تلاطم کنونی تامین شود از موضوعات مورد بحث در همایش استقلال و ارزش‌های جهانی است.

 

مقاله‌های برگزیده در روز همایش معرفی و ارائه می‌شوند

حق‌گو تصریح کرد: در همایش استقلال و ارزش‌های جهانی علاوه بر سخنرانی شخصیت‌های علمی و سیاسی بخشی نیز به ارائه مقالات برگزیده اختصاص دارد. مقالات باید با استانداردهای مقالات علمی– ترویجی ارسال شود که بعد از ارزیابی و داوری نهایی مقالات برگزیده در روز همایش معرفی و ارائه می‌شوند و مقالات برتر در قالب کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد.

وی در پایان گفت: این همایش به همت کانون اندیشه جوان در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد و زمان ارسال مقالات تا ۲۵ دی ماه می‌باشد.

 

محورهای همایش استقلال و ارزش‌های جهانی به شرح زیر است:

– جایگاه واژه استقلال در اسطوره های ایران و جهان

– جایگاه استقلال در نظریه های علوم اجتماعی

– استقلال و فلسفه جدید علوم اجتماعی

– استقلال و مسئله فرهنگ و هویت

– استقلال و معرفت بشری

– استقلال در آموزش و الگوی جهانی تعلیم و تربیت با توجه به سند ۲۰۳۰

– استقلال و امپریالیسم فرهنگی

– استقلال فرهنگ امپریالیستی و فرهنگ هژمونی

– استقلال از دریچه تنوع فرهنگی

– استقلال و سلطه جهانی

– پارادوکس ناسیونالیسم و جهانی شدن

– استقلال و مساله حکمرانی جهانی

– استقلال و تروریسم (توافق‌نامه گروه ویژه اقدام مالی (پول‌شویی) FATF)

– نظم مدرن جهانی و مساله استقلال

– نقش دانش در استقلال سیاسی کشورها

– استقلال و مناقشه در رویکردهای مختلف اقتصاد سیاسی

– نقش صنایع و نهادهای نظامی در استقلال اقتصادی کشورها

– اقتصاد مقاومتی و مسئله استقلال

 

اساتید، پژوهشگران و دانشجویان ارجمند می‌توانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به نشانی: canoon@iict.ac.ir  ارسال نمایند.