عنوان مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹ نویسنده : رضایی اصفهانی، محمد علی منبع :
مجله پژوهش و حوزه » پاییز و زمستان ۱۳۸۴ – شماره ۱۹ و ۲۰ (از صفحه ۱۹۰ تا ۲۱۷)
قسمتی از متن مقاله :
نوشتار حاضر جستاری است در چیستی دائرةالمعارف و ویژگیها و تاریخچه آن. سپس دائرةالمعارف گونههای قرآنی پیشین را برمی رسد. همچنین به معرفی سه دائرةالمعارف بزرگ معاصر، میپردازد؛ یعنی دائرةالمعارف قرآن لایدن، دائرةالمعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دانشنامه قرآنشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.در پایان نیز این سه دائرةالمعارف را در اهداف، ساختار و مدخل مقایسه میکند و نقاط قوت و ضعف هر کدام را می شمارد.
اصطلاح دائرةالمعارف ( Encgclooedia) را نخستین بار پطرس بستانی، در حدود ۱۸۷۶ م، به زبان عربی و حوزه فرهنگ اسلامی وارد کرد.
دهخدا درباره واژه «دائرةالمعارف» می نویسد:
حاوی العلوم. کتابی حاوی مجموع معارف انسانی. فرهنگ فنون و علوم. خلاصه قابل فهمی از معارف بشری. شاخه ای از اطلاعات علمی، حاوی رشته ها و زمینه های مختلف علمی در موضوعات جداگانه و آن معمولا ترتیب الفبایی دارد؛ مانند دائرةالمعارف بریتانیکا که نخستین بار در ۱۷۶۸ م انتشار یافت. دائرةالمعارف، گاه به رشته های یک موضوع محدود است؛ چون دائرةالمعارف کاتولیک و جز آن.
برخی نیز نوشته اند:
دائرةالمعارف، کتاب مرجعی خود بسنده، با دو هدف اصلی است: دربرگیری دانش روزآمد درباره یک رشته خاص علمی یا گروهی از رشته ها، به منظور آسان کردن دسترس به رشته های علوم.
گفتنی است که معادل واژه دائرةالمعارف در فارسی، «دانشنامه» است.
دانلود مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹