بررسی کارنامه نیم قرن دانشنامه نویسی نوین ایران -۱۱۱

عنوان مقاله : بررسی کارنامه نیم قرن دانشنامه نویسی نوین ایران -۱۱۱
نویسنده : خدنگ ، حسین
منبع :

روزنامه مردم سالاری» ۱۳۸۹/۰۱/۲۱ – شماره ۲۳۲۴ 

 


قسمتی از متن مقاله :

هفدهمین مجلد از دایره المعارف بزرگ اسلامی، با سرویراستاری کاظم موسوی بجنوردی  منتشر شد. این مرکز سازمانی فرهنگی – پژوهشی است که به منظور تدوین و انتشار دایره المعارف اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی در اسفند ۱۳۶۲  تاسیس شد.
مهمترین
  اثر تحقیقاتی این مرکز، دایره المعارف بزرگ اسلامی است که به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی منتشر می شود. دانشنامه ایران که دایره المعارفی عمومی و جهانی است، دومین اثر مهم پژوهشی این مرکز است.
در این خبر
  از قول روابط عمومی مرکزدایره المعارف بزرگ اسلامی، آمده بود  این مجلد مشتمل بر حدود ۲۸۰ مقاله از (ثابت بن محمد جرجانی  جز») در۷۸۰ صفحه دو ستونی به ضمیمه مقدمه، نمایهها و فهرست های مربوطه تنظیم شده است و از  جمله مقالات این جلد: ثغور و عواصم، جاحظ، جادو، جالینوس، جامی، جاوه، جبایی، جبر و اختیار، جبهه ملی ایران، جراحی، جرح و تعدیل و…. است .
این مرکز طی ماه های منتهی به اسفند ۸۸
  نیز  از  چاپ جلدهای  دوم دانشنامه ایران، ترجمههای عربی و انگلیسی جلدهای هفتم و دوم دایره المعارف بزرگ اسلامی و هم چنین تهیه و تدوین دهها اثر تالیفی و پژوهشی از جمله دانشنامه شمیران و دانشنامه ایلات و عشایر کشور  خبر داده بود. 
برای آنان که می دانند تهیه دانشنامه به معنی امروزی اش تا
  ۵۰ سال پیش در ایران هیچ سابقه ای نداشته و دکتر  “غلامحسین مصاحب” به عنوان پدر دانشنامه نویسی نوین ایران پیش از تهیه “دایره المعارف فارسی” به غرب رفت تا با دانش و تجربه دانشنامه نویسی آشنا شود این خبرها نشانگر موفقیت های شایان تقدیر دانشنامه نویسان ایرانی و تخصص آنان با وجود داشتن تنها  نیم قرن تجربه دانشنامه نویسی علمی است


دانلود مقاله : بررسی کارنامه نیم قرن دانشنامه نویسی نوین ایران -۱۱۱