ازدواج فاطمه(س)

فاطمه(س) دختر شخص اول جامعه اسلامی، از جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمنان برخوردار بود. ازاین‌رو افراد سرشناس جامعه اسلامی صدر اسلام از او خواستگاری کردند. افرادی همچون، ابوبکر، عبدالرحمن‌بن‌عوف و عمربن‌خطاب از خواستگاران فاطمه(س) بودند که پیامبر(ص) به این دلیل که ازدواج فاطمه(س) امری آسمانی و نیازمند حکم الهی است و یا با استناد به سن کم فاطمه(س)، به آنها پاسخ رد می‌داد.

پیامبر(ص) برخلاف رسم عرب جاهلی، نظر دخترش را درباره هر خواستگار می‌پرسید و فاطمه(س) نارضایتی خود را با ادب و به طور تلویحی بیان می‌داشت.

در این زمان، علی(ع) نیز با حدود ۲۴ سال سن، در آستانه ازدواج قرار داشت و با وجود علاقه فراوان به دخترعمویش، از خواستگاری فاطمه(س) شرم می‌کرد. سعدبن‌معاذ، علاقه علی(ع) به فاطمه(س) را برای رسول خدا(ص) بازگو کرد و پیامبر(ص)، موافقت خود را مبنی‌بر خواستگاری علی(ع) از فاطمه(س)، از طریق سعد به آگاهی علی(ع) رساند. علی(ع) وضو گرفت، غسل کرد، بهترین لباس خود را پوشید و دو رکعت نماز خواند و سپس برای خواستگاری خدمت رسول خدا(ص) رسید. پیامبر(ص) پس از اینکه دید شرم و حیا مانع مطرح کردن خواسته علی(ع) است، پرسید: «آیا به خواستگاری فاطمه(س) آمده‌ای؟» و علی(ع) تصدیق کرد.

پیامبر(ص) دخترش را در جریان درخواست علی(ع) گذاشت و وقتی فاطمه(س) خاموش ماند و چهره‌اش را برنگرداند، تکبیر گفت و سکوت او را نشانه رضایت دانست.

علی(ع) تربیت‌یافته مکتب رسول خدا(ص) و تنها کسی بود که شایسته همسری دختر پیامبر(ص) بود. چنان‌که خداوند به پیامبرش فرموده است: «اگر علی را نیافریده بودم، برای فاطمه(س)، از حضرت آدم تاکنون، همسری بر روی زمین نبود».

میزان مهریه فاطمه(س) در منابع گوناگون، متفاوت و بین چهارصد تا پانصد درهم ذکر شده که از آن به «مهرالسنه» یاد کرده‌اند. دختر رسول خدا(ص) یک مهریه آسمانی نیز داشت که هرچند در منابع مختلف، متفاوت بیان شده، ولی نشانه شکوه این پیوند آسمانی و بیانگر مقام معنوی این زوج است.

مراسم عقد این زوج آسمانی، یک سال پس از هجرت، در نهایت سادگی، در مسجد و در حضور مسلمانان انجام شد. در این زمان فاطمه(س) نه‌ساله بود. مراسم عروسی و زفاف نیز، در سال دوم هجری، پس از جنگ بدر برگزار شد.

پیامبر(ص) با پولی که از فروش زره علی(ع) به دست آمده بود، مقداری از ضروریات زندگی تهیه کرد و همراه با دخترش، روانه خانه علی نمود. علی(ع) نیز اندکی از وسایل ساده زندگی را فراهم کرده بود. رسول خدا(ص) پس از دیدن جهیزیه دختر و دامادش، از خداوند خواست که این جهیزیه ساده را برای این خانواده مبارک کند. پس از عروسی، علی(ع) و فاطمه(س) در خانه‌ای نزدیک خانه پیامبر(ص) سکنی گزیدند (‘ مقاله فاطمه(س) همراه پیامبر(ص)).

ولیمه دادن در عروسی از سنت‌های پیامبران است. رسول خدا(ص) نیز در مراسم عروسی علی(ع) و فاطمه(س) غذایی فراهم کرد و همه مسلمانان را فرا خواند، با دعای پیامبر اسلام(ص)، غذا مشمول برکت الهی شد و همه مهمان‌ها سیر شدند و چیزی از غذا کم نشد.

صبح روز پس از زفاف، پیامبر(ص) به دیدار دختر و دامادش رفت و آنان را دعا کرد که زندگی پرمهر و فرزندانی مبارک داشته باشند. حاصل ازدواج علی(ع) با فاطمه(س) پنج فرزند بود: حسن، حسین، ام کلثوم، زینب و محسن.