آشنایی با دائره المعارف قرآن کریم – ۷

عنوان مقاله : آشنایی با دائره المعارف قرآن کریم – ۷
نویسنده : صفری ، امیرمسعود
منبع :

مجله مربیان – سال پنجم – شماره ۱۸ – از صفحه ۱۵۳ تا ۱۵۷


قسمتی از متن مقاله :

پیشینه تدوین نخستین دایره المعارف قرآنی را باید در سیره مبارک حضرت امیرمؤمنان (ع) جست. آن بزرگوار رساله ای درباره شصت نوع از انواع علوم قرآنی داشته که به این نام خوانده شده است: «ما ورد عن امیر المومنین فی أصناف آیات القرآن و انواعها و تفسیر بعض آیاتها» این نخستین کتابی بوده که درباره علوم قرآنی تدوین گشته و چنان که در روایات آمده ، مطالب آن را پیامبر گرامی بر آن حضرت املا می‌فرموده است. مطالبی از این کتاب را ابوعبدالله محمد نعمانی در تفسیر خویش از طریق ابن عقده و او به سند پیوسته از امام صادق (ع) نقل کرده است.

بی گفت و گو ، قرآن کریم، اقیانوسی کران ناپیداست که دست یابی به ژرفای معانی و بطون معارفش برای غواصان معرفت پژوه به طور کامل میسر نیست و به راستی ، مصداق سخن امیر کلام است که فرمود «بحراً لا یدرک قعره» .

از آنجا که یافتن بخشی از گوهرهای ناب قرآنی، به فراخور حال و توان هر عصر و نسل ، رزق گران بهای انسان در همه روزگاران است ، فرزانگان دوران ما نیز در تکاپویند تا از اقبال لایزال قرآن پژوهی طرفی بربندند و در این زمره ، فخری نصیب خویش و حظَی از آنٍ معرفت نوشان این عصر کنند. تدوین دائره المعارف قرآن کریم که « مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم» بدان همت گماشته ، گامی د راین مسیر است که با عزمی سترگ آغاز گشته ….


دانلود مقاله : آشنایی با دائره المعارف قرآن کریم – ۷