دانشنامه علوم قرآن با حضور آیت الله مکارم شیرازی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در مراسمی که امروز ۱۸ اسفند ۹۵، در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد دو جلد از دانشنامه علوم قرآن رونمایی شد.

معاون علمی دانشنامه علوم قرآن درحاشیه این آیین جمع آوری نظرات قرآن پژوهان در طول تاریخ و همچنین آراء ودیدگاههای اهل بیت علیهم الاسلام در باره قرآن مجید و پاسخگویی به شبهات را ازاهداف گردآوری این دانشنامه عنوان کرد و افزود: دانشنامه علوم قرآن در پنج جلد طراحی شده که در این مراسم از دو جلد آن با عنوان قرآن شناخت با سی و پنج مدخل به روش موضوعی رونمایی شد.

 حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، نزول مکی و مدنی، وحیانی بودن، جامعیت و جاودانگی، نشانه شناسی و منابع تفسیر و شرایط تفسیر قرآن کریم را برخی از موضوعات این دومجلد اعلام کرد و گفت: گرچه تاکنون تالیفات مختلفی راجع به قرآن نوشته شده است اما دانشنامه علوم قرآن سعی دارد به صورت جامع مباحث مختلف و نظریه های گوناگون قرآنی با محوریت دیدگاه اهل بیت (ع) را ارائه کند.

وی از رونمایی مرحله به مرحله دانشنامه علوم قران خبر داد و افزود: باتاکیدات آیت الله مکارم شیرازی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی سعی دارد که پنج جلد این دانشنامه را به موازات تدوین در هر مرحله رونمایی کند.

معاون علمی دانشنامه علوم قرآن، قرآن شناخت، مبانی و قواعد تفسیر، تاریخ ترجمه و تفسیر، روش های تفسیری وتعامل قرآن با مقوله های دیگر از جمله علوم حدیث و علوم ادبی را از موضوعات پنجگانه این دایرت المعارف بزرگ قرآنی شیعه دانست.

آیت الله مکارم شیرازی در این آیین دنیای کنونی را تشنه معارف دینی دانست و گفت: معارف والای دینی که نمود آن در قرآن کریم است پاسخی به عطش معنوی مردم در دنیای کنونی خواهد بود.

این مرجع تقلید دانشنامه علوم قرآن را گامی مناسب برای پاسخگویی به هجمه های دشمنان اسلام برعلیه قرآن خواند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تبیین دیدگاه اهل بیت (ع) در باره قرآن کریم در این دانشنامه گفت: برخی فرق اسلامی در سایه تبلیغات دشمنان گمان می کنند که شیعه با قرآن بیگانه است و تالیف چنین اثر علمی درباره قرآن کریم این شبهه را از بین می برد.

آیت الله مکارم شیرازی بر نگاه کیفی برای  تولید آثار قرآنی تاکید کرد و در توصیه به نگارندگان دانشنامه علوم قرآن افزود:منابع این دانشنامه باید محکم باشد تا معاندان به اسلام نتوانند برآن ایرادی وارد کنند.