به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “راز خلقت و بقا”چهل و دومین کتاب گروه کلام و دینپژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، با هدف شناساندن چگونگی اسرار آفرینش و خلقت جهان و همچنین شناساندن رموز بقای آن به زیور طبع آراسته شد.
چگونگی آفرینش جهان و بقای آن توسط خداوند از سوالات بلکه از رازهای هستی شناسانه است که ذهن انسان متفکر را به سوی خود منعطف کرده است. در این کتاب نخست راز چگونگی خلقت نخستین و فاعلیت خداوندی تبیین میشود که آیا خلقت جهان از عدم «من لا شیء» (نظریه متکلمان) صورت گرفته و یا به نحو «لا من شی ء» (نظریه فلاسفه) تحقق یافته است و یا اینکه جهان تجلی خداوند است (نظریه عرفا).
بخش دوم کتاب متکفل تبیین علت غایی خداوند است که آیا میتوان از فلسفه خلقت آفریدگار سوال نمود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، فلسفه خلقت جهان و انسان چیست؟
و در بخش آخر کتاب در تبیین رابطه خدا با جهان از حیث وابستگی یا عدم وابستگی؛ حلول و عدم حلول خدا در جهان دیدگاههای مختلفی مطرح شده است.
“راز خلقت و بقا”از سه بخش اصلی سامان یافته که هر بخش، فصولی به شرح زیر دارد:
بخش اول: نقش و رابطه خدا با جهان از حیث فاعلیت و حدوث
فصل اول: ازلیت جهان و انکار خدا یا فاعلیت خدا
فصل دوم: جهان فعل مغایر خدا
فصل سوم: جهان معلول و صادر از ذات خدا
فصل چهارم: جهان تجلی و مظهر خدا(عرفا)
فصل پنجم: پیامبر و اهل بیتعلیهمالسلام واسطه فیض الهی در خلقت جهان
بخش دوم: نقش و رابطه خدا با جهان از حیث علت غایی
فصل اول: امتناع یا ضرورت وجود غایت برای خدا
فصل دوم: فلسفه آفرینش جهان
فصل سوم: فلسفه آفرینش انسان
بخش سوم: رابطه خدا با جهان در مقام بقا و تدبیر
فصل اول: استقلال و استغنای رخدادهای جهان از خدا
فصل دوم: رخدادهای جهان فعل مباشر خدا
فصل سوم: رخدادهای جهان فعل با واسطه خدا
فصل چهارم: رخدادهای جهان پرتو و نمود خدا
فصل پنجم: نسبت فاعلیت خدا با فعل انسان
فصل ششم: رابطه خدا با جهان از حیث حلول و قرابت
فصل هفتم: پیامبر و امامان واسطه بقا و تدبیر جهان
کتاب “راز خلقت و بقا”به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی ، با قیمت ۳۲،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمراجعه نمایند.