به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب”بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه” اثر غلامحسین محرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، منتشر شد.
این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای غلامحسین محرمی است که در گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته است.
پژوهش حاضر تلاشی است در راستای تبیین پیشینه تفکر شیعه درباره امامت و پیشینه تاریخی واژه شیعه و واژههای هممفهوم آن، بیان عقیده پیکره اصلی شیعه درباره امامت و تفاوت آن با تفکر شاخهها و فرقههای جداشده از آن و جلوههای این تفکر در زمانهای مختلف. در این تحقیق تأکید شده که آغاز تفکر شیعه درباره امامت مربوط به عصر پیامب(ص) است و نخستین کسانی که این عقیده را داشتند، اصحاب آن حضرت بودند.
این تحقیق شامل چهار فصل به شرح زیر است:
فصل اول: مفاهیم و منابع (در مورد شیعه، امامیه، اثنی عشریه …)
فصل دوم: ادوار تاریخی شیعه امامیه
فصل سوم: مبانی روایی شیعه امامیه اثنی عشریه
فصل چهارم: شیعه اثنی عشریه، استمرار تفکر امامیه
در بخشی از مقدمه نویسنده میخوانیم :
شیعه امامیه اثنیعشریه ـ معتقدان به دوازده امام ـ که یکی از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار میروند، معتقدند همان فرقه ناجیه ـ مورد اشاره در حدیث نبوی هفتاد و سه فرقه اند؛ زیرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا(ص) شیعه امیر مؤمنان را رستگاران روز قیامت خوانده و اهل نجات شمرده است. مصداق شیعه در سخنان پیامبر(ص) نمیتواند گروهی جز شیعیان باشد که بعدها امامیه اثنیعشریه نامیده شدند. آنان که دنبالهرو اسلامشاناند، از عصر پیامبر(ص) شیعه علی(ع) نامیده میشدند؛ هرچند افزودهشدن واژه امامیه به سبب تأکید بر مقام معنوی ائمه:، افزونبر جایگاه صرف سیاسی و واژه اثنیعشریه به دلیل عینیتیافتن اعتقاد به دوازده امام بوده است.
از سوی دیگر، منتسبان به شیعه امامیه اثنیعشریه تنها گروهی هستند که برای گمراهنشدن از صراط مستقیم، در کنار قرآن به عترت پیامبر(ص) یکی از دو میراث گرانبهای باقیمانده از ایشان ـ تمسک جستهاند و ایمان به سخن پیامبر(ص) را مبنی بر جدانشدن عترت و قرآن از هم، برای هدایت مردم، در مقام عمل نیز به اثبات رساندهاند.
تنها آنان عترت پیامبر(ص) را مراجع علمی و فقهی میدانند و اگر شیعه امامیه اثنیعشریه نبود، به واقع، گروهی نبود که در کنار قرآن، به عترت نیز چنگ زند و به فرمایش پیامبر(ص) عمل کند. در واقع، اگر اعتقاد آنان درباره امامان دوازدهگانة معصومشان نبود، مصداق عترتی که از قرآن جدا نمیشود، تا در حوض بر پیامبر وارد شود، شناخته نمیشد و این حدیث پیامبر(ص) مفهوم روشنی نمییافت.
دوازده امامِ شیعه امامیه اثنیعشریه در میان مسلمانان، تنها کسانی هستند که میتوان درباره آنها گفت دین بدون شناختشان ناقص و مردن، مرگ جاهلی خواهد بود؛ زیرا به تصریح قرآن، با اعلام رسمی امامت، دین تکمیل و نعمت تمام شده است.
باز به اعتراف مخالفان، پیشوایان معصوم شیعه امامیه اثنیعشریه تنها مصداقهای صحیح دوازده خلیفهای هستند که پیامبر از آمدنشان خبر داده و فرموده که دین با وجود آنها استوار خواهد بود. شیعیان امامی بر اساس احادیثی از پیامبر(ص)، پیش از تولد بیشتر امامان، نامها و ویژگیهای آنان را میدانسته، این دانش را نسل به نسل به یکدیگر انتقال دادهاند؛ بهطوریکه بعدها در کتابهای مهم حدیثی ثبت شده است.
گفتنی است کتاب “بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه”به قلم غلامحسین محرمی با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند.