گزارشی از نحوه برگزاری همایش «سیاستهای کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی» توسط دبیرخانه این همایش اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن این گزارش به این شرح است:
ضرورت برگزاری همایش:
مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای( دام ظله العالی) در اردیبهشت ماه سال جاری، طی نامهای خطاب به رؤسای قوای سه گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری، از آنان خواستند تا زمانبندی مشخصی برای عملیاتی کردن سیاستها و نیز گزارشی از پیشرفت آن در فواصل زمانی معین را ارائه نمایند.
به نظر میرسد برخی از بندهای سیاستهای ابلاغی از طرف معظم له، پیش از آنکه محتاج زمانبندی برای عملیاتی شدن باشد، نیازمند موارد ذیل است:
۱- تحقیق و پژوهش جهت روشن شدن ابعاد و زوایای سیاستها، به ویژه در موضوعات با پسوند اسلامی
۲- طراحی راهکارهایی بومی برای اجرائی شدن سیاستها با رویکرد اسلامی
در این راستا گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، در نظر دارد به منظور مساعدت به دستگاههای مخاطب جهت انجام فرامین معظم له؛ همایشی تخصصی و ملی را در خصوص این سیاستها با رویکرد اسلامی برگزار نماید.
بند۱- سیاستهای علمی مد نظر همایش:
سیاستهای اتخاذ شده از طرف پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این رابطه به قرار زیر می باشد.
۱- پیش بینی برگزاری همایش های دیگر در حوزه سیاستهای کلی نظام اداری با رویکرد اسلامی منتهی با موضوعات محدود و به صورت تخصصی تر
۲- استفاده از انباشت تجربیات مدیران موفق بخش دولتی و غیر دولتی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون و ترغیب صاحبنظران علوم مدیریت، حقوق عمومی و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به اتخاذ رویکردی اسلامی در تحلیل و تبیین موضوعات و محورهای این همایش با استفاده از منابع، آثار اصیل اسلامی (برای رویکرد اسلامی در تدوین مقالات دو ملاک حداقلی (کف) و ملاک حداکثری(سقف) به شرح زیر مد نظر قرار گرفته است:
الف: در ملاک حداکثری مبنا نگاه اسلامی به بحث و استفاده از آیات قرآن کریم و نهج البلاغه و سنت معصومین (ع) در تحقیق است و می توان از کلمات بزرگان به عنوان مستند برای یافته های تحقیق استفاده کرد.
ب: در ملاک حداقلی، یافتن مبانی غربی موضوع مورد تحقیق و شناسائی مبانی و الگوهای اسلامی موضوع جهت به نقد کشیدن مبانی غربی جایگزین سازی مبانی اسلامی در صورت امکان مد نظر میباشد و چنانچه مبانی غربی با مبانی اسلامی در همان موضوع تعارضی نداشته باشد، در این صورت عدم مغایرت یافته های علمی با مبانی و ارزشهای اسلامی به عنوان ملاک حداقلی برای رویکرد اسلامی در تدوین مقالات کافی خواهد بود.)؛
۳- بهره گیری از توانمندیهای همه دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی سطح کشور؛
۴- تلاش در جهت غنا بخشی مقالات همایش و ترغیب نویسندگان به ارائه راهکارهای اجرایی ( مقالات حتی الامکان منتج به پیشنهاد عملی و بایدهای کاربردی باشد.)
بند۲- اهداف همایش:
اهداف همایش عبارتند از:
۱. اهتمام به اجرای فرمان مقام معظم رهبری( دام ظله العالی)؛
۲. مساعدت به دستگاههای مجری سیاست ها از طریق تبیین دیدگاههای اسلامی در خصوص سیاست ها؛
۳. کمک به تولید دانش مدیریت اسلامی در سطح ملی
۴. شناسایی محققان توانمند در عرصه مدیریت اسلامی و همکاری در پروژههای آتی؛
بند۳- محورهای همایش:
محورهای همایش عبارتند از:
۱. تبیین سیاستهای کلی نظام اداری
۲. تبیین مبانی سیاستها
۳. ارائه مدل های عملیاتی سیاستهای نظام اداری
۴. موانع اجرایی سیاستهای نظام اداری
۵. شاخصهای ارزیابی سیاستهای نظام اداری
بند۴- موضوعات همایش:
موضوعات مد نظر این همایش ملی، همان متن سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است، بدین شرح میباشد:
۱- نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایههای انسانی و اجتماعی؛
۲- عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی؛
۳- بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منابع انسانی بهمنظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظریها و نگرشهای سلیقهای و غیرحرفهای؛
۴- دانشگرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران؛
(۵- ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارتهای آنان؛
۶- رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگیهای شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی؛
۷- زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استانهای کمتر توسعه یافته و مناطق محروم؛
۸- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنها؛
۹- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری؛
۱۰-چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشمانداز؛
۱۱- انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری؛
۱۲- توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری بهمنظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری؛
۱۳- عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری؛
۱۴- کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاههای اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز؛
۱۵- توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی؛
۱۶- دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بهکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزشهای اسلامی؛
۱۷- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی بهمنظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم؛
۱۸- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطهمند مردم به اطلاعات صحیح؛
۱۹- زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیتهای مردمی در نظام اداری؛
۲۰- قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقهای و فردی در کلیه فعالیتها؛
۲۱- نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانتداری، صرفهجویی، سادهزیستی و حفظ بیتالمال؛
۲۲- تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه؛
۲۳- حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهای وارده بر اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری؛
۲۴- ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهرهگیری از امکانات فرهنگی و بهکارگیری نظام مؤثر پیشگیری و برخورد با تخلفات؛
۲۵- کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه سازی اطلاعات؛
۲۶- حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری؛
بند ۵- دستگاههای همکار علمی دبیرخانه همایش عبارتند از:
۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام؛۲- مرکز پژوهشهای مجلس؛۳- دانشگاه تهران؛ ۴- دانشگاه تربیت مدرس؛ ۵- معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری؛۶- دانشگاه شهید بهشتی ؛ ۷- دانشگاه آزاد اسلامی؛۸- دانشگاه پیام نور؛۹- شورای فرهنگی اجتماعی زنان؛۱۰- دانشگاه امام صادق(ع)؛ ۱۱- دانشگاه شاهد؛۱۲- دانشگاه علامه طباطبائی؛ ۱۳- دانشگاه شیراز؛۱۴- دانشگاه پردیس قم؛ ۱۵- دانشگاه قم؛ ۱۶- دانشگاه عالی دفاع ملی؛۱۷- موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ ۱۸- پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص)؛۱۹- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛۲۰- بنیاد فقهی مدیریت اسلامی؛۲۱- بنیاد بین المللی نهج البلاغه؛۲۲- دانشگاه فردوسی؛۲۳- دانشگاه اصفهان؛۲۴- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۲۵- پژوهشگاه مطالعات اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ ۲۶- جهاد دانشگاهی؛ ۲۷- شرکت توسعه مدیریت آینده سبحان(تماس)؛ ۲۸- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ ۲۹- مرکز مطالعات اسلامی صداو سیما. که به عنوان همکار علمی رسمی حضور خواهند داشت و دستگاهها و اشخاص دیگری نیز به صورت آزاد با دبیرخانه همایش همکاری علمی دارند.
بند۶- گزارش فعالیتهای علمی و اجرائی دبیرخانه همایش:
الف: اهم فعالیتهای علمی دبیرخانه همایش عبارتند از:
۱- سفارش چکیده و مقالات تخصصی از سوی دبیرخانه همایش به شخصیتها و صاحبنظران مطرح در حوزه مدیریت اسلامی و پیگیری و هماهنگی برای انعقاد قرارداد تألیف با ایشان؛
۲- رایزنی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت اخذ درجه علمی معتبر برای همایش؛
۳- برنامهریزی برای برگزاری ۳ نشست تخصصی پیرامون برخی از محورها و موضوعات همایش با موضوعاتی همچون ۱. فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی- ۲. ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن۳. .. )؛
۴- رایزنی اولیه با شبکههای خبری صدا و سیما از جمله شبکه قم و قرآن وخبر و چهار برای برگزاری دو میزگرد تخصصی پیرامون محورها، موضوعات و تبیین رویکرد اسلامی مد نظر در مقالات ارسالی به همایش؛
۵- ترغیب دستگاههای همکار علمی همایش برای برنامهریزی جهت کمک به صاحبان چکیدهها و مقالات ارسالی با هدف تدوین مقالههائی با غنای علمی و اسلامی موردنظر کمیته علمی همایش و با ارائه راهکارهائی اجرائی و عملیاتی(بومی)؛
۶- تمهیداتی برای چاپ مقالات برگزیده همایش درمجلهای با رتبه علمی مناسب (علاوه بر چاپ در مجموعه مقالات همایش)؛
۷- برگزاری ۵ جلسه کمیته علمی همایش در ۴ ماه گذشته با حضور اکثر نمایندگان دستگاههای همکار علمی همایش و تصمیم گیری پیرامون:۱- مدیریت بر مقالات دریافتی؛ ۲- راهکارهای عملیاتی نمودن مفاد آنها ؛۳ – حساسیتهای علمی همایش ۴- موانع و آسیب های پیشرو؛ ۵- مشارکت علمی بخش غیر دولتی ؛ ۶- فراخوان پیشنهاد راهکارهای تجربی مدیران بخش دولتیو غیر دولتی کشور برای عملیاتی نمودن این سیاستها ۷- درگیر کردن اذهان مدیران بخش دولتی و غیر دولتی و دیگر صاحبنظران و مجریان سابق نظام اداری کشور، با مسائل مد نظر دبیرخانه؛ ۸- نحوه تبدیل مفاد علمی مقالات همایش به مفاد کاربردی اجرائی .
۸- رایزنی و هماهنگی برای انجام ۱۵ مصاحبه با صاحبنظران حوزه مدیریت اسلامی و شخصیت های مورد نظر دبیرخانه، پیرامون سوالات پیشنهادی پیرامون تبیین محورها، موضوعات همایش و رویکرد اسلامی مد نظر دبیرخانه؛
۹- رایزنی برای تدوین مجموعه مطالب برگزیده از مصاحبههای انجام شده پیرامون همایش به صورت یک کتابچه و در اختیار قرار دادن آن به نمایندگان دستگاههای همکار وقرار دادن فایل متنی آن در پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی همایش.
۱۰- رایزنی برای جمع آوری پیشنهادات و تجربیات مدیران بخش دولتی و غیر دولتی در راستای عملیاتی نمودن سیاستها؛
ب: اهم فعالیتهای اجرائی و اطلاع رسانی دبیرخانه همایش عبارتند از:
۱- رایزنی با ۴۰ دستگاه علمی – پژوهشی مد نظر دبیرخانه( که از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۹ در این حوزه فعالیت های علمی – تحقیقی داشته اند.) برای دعوت به همکاری علمی با همایش در قالب ارسال مقالات و همکاری در ارزیابی آنها؛
۲- دریافت نامه رسمی همکاری علمی از ۲۸ دستگاه همراه با تعیین نمایندگان هریک برای انجام همکاریهای علمی با دبیرخانه همایش؛
۳- اعلام آمادگی ۱۷دستگاه همکارعلمی همایش برای ارسال ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ( تا کنون تعداد ۵۰ چکیده و ۷ مقاله از طرف ایشان به دبیرخانه ارسال شده است)؛
۴- اعلام آمادگی ۱۱ دستگاه همکار علمی دیگر همایش برای ارسال مقالات و ارزیابی مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش که میزان و نوع همکاری علمی آنها در چهارمین جلسه کمیته علمی همایش با حضور نمایندگان دستگاههای همکار در مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۹ در تهران، بررسی و نهائی می گردد؛
۵- انعقاد تفاهمنامه همکاری علمی بر اساس میزان همکاری علمی دستگاهها همکار و دستگاهها و اشخاص دیگری که به صورت آزاد با دبیرخانه همایش همکاری علمی دارند؛
۶- اطلاع رسانی فرا خوان همایش و اخبار مرتبط با عملکرد دبیرخانه و کمیته علمی همایش، از طریق فعال نمودن پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه به آدرس: www.iict.ac.ir و سه ایمیل دبیرخانه همایش به آدرس: hamayesh@iict.ac.ir و nezamedari@yahoo.com و فعال نمودن پایگاه اطلاع رسانی ۲۶ دستگاه همکار علمی برای انعکاس فراخوان همایش و اخبار ارسالی دبیر خانه همایش؛
۷- رایزنی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت استفاده از شبکه اطلاع رسانی گلفام و ارسال فراخوان و ضمائم مرتبط با آن برای ۲۲ هزار عضو هیات علمی آموزشی و پژوهشی دستگاههای علمی سطح کشور؛
۸- طراحی و چاپ و ارسال ۱۰۰۰ نسخه فراخوان همایش برای دستگاههای همکار علمی و مراکز علمی و پژوهشی مد نظر در سراسر کشور.
۹- رایزنی و همکاری با صدا و سیما برای امور علمی و اطلاع رسانی و توسعه تبلیغات همایش؛
۱۰- ارسال روزانه اخبار مرتبط با همایش از طرف دبیر خانه همایش برای نمایندگان دستگاههای همکارعلمی جهت انعکاس در پایگاه اطلاع رسانی و محیط پیرامونی آن مراکز؛
۱۱- رایزنی مستمر با معاونت پژوهشی دستگاههای همکار علمی برای تبلیغ پوستر فراخوان در سطح دستگاه و قرار دادن فایل فراخوان و اخبار و موضوعات مرتبط ارسالی روزانه از طرف دبیرخانه همایش درپایگاه اطلاع رسانی آن دستگاه؛
۱۲- رایزنی با شخصیتها و صاحبنظران حوزه مدیریت اسلامی در کشور برای بهتر برگزار شدن همایش و یافتن رهکارها و راهبردی بومی برای عملیاتی نمودن سیاستها؛
۱۳- رایزنی برای ارسال فراخوان “پیشنهاد راهکارهای اجرائی و تجربی بومی جهت عملیاتی شدن سیاستها” برای مدیران بخش دولتی و غیر دولتی کشور و پیگیری برای دریافت پاشخ ایشان.