ملک زاده: روز قدس، نماد وحدت همه مسلمانان جهان است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  در آستانه فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در یادداشتی به ابعاد مهم این روز پرداخته‌است که متن این یادداشت در ادامه از منظرتان عبور خواهد کرد:

اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) یک تصمیم بزرگ تاریخی بود که در راستای وحدت مسلمین برای آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیسم غاصب اتخاذ گردید. اهمیت موضوع فلسطین و قدس شریف برای مسلمین تنها در نخستین قبله گاه مسلمانان خلاصه نمی‌شود؛ بلکه روز قدس روز فریاد مظلومان بر سر ظالمان تاریخ است؛ روز بیداری مسلمین، روز مقاومت اسلامی و اتحاد و یکپارچگی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام و استکبار جهانی است. از این رو مقاومت در برابر رِژیم صهیونیستی برای آزادی قدس شریف فقط به ساکنان مسلمان فلسطین مربوط نمی‌شود بلکه مسئولیت آن متوجه همه مسلمانان و دارای پشتوانه دینی، تاریخی و سیاسی است:

مبنای قرآنی مبارزه با اشغالگران سرزمین‌های اسلامی

خداوند در آیه ۹ سوره ممتحنه ضمن نهی دوستی مسلمانان با کفار حربی می‌فرماید: «إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ خداوند شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‌راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است».

امروز رژیم صهیونیستی که مسلمانان را از بخشی از سرزمین‌های اسلامی اخراج و سرزمین اسلامی فلسطین را اشغال کرده‌ مصداق بارز این آیه شریفه است از این رو وظیفه همه مسلمانان در برابر این رژیم غاصب، قطع رابطه و مبارزه برای آزادی قدس شریف است. بر همین اساس جمهوری اسلامی بر آزادی قدس شریف و مبارزه با اسرائیل غاصب اصرار می‌ورزد. سران مرتجع عرب نیز که امروز برای خشنودی آمریکا دم از صلح و برقراری رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی می‌زنند به مصداق این آیه شریفه، خود در جبهه ظالمان و ستمگران قرار می‌گیرند.

پیشینه تاریخی و سیاسی سرزمین فلسطین

به لحاظ تاریخی قدس شریف نخستین قبله گاه مسلمین است و از گذشته‌های دور مسلمانان در این سرزمین سکونت داشته‌اند. در اواخر قرن نوزدهم میلادی تئودور هرتزل با حمایت انگلیس، صهیونیسم را که برگرفته از نام کوهی در بیت المقدس است و مقبره حضرت داود و مقام حضرت سلیمان نیز در این کوه قرار دارد به عنوان گروه سیاسی تاسیس کرد. او در این زمان این عقیده خرافی را رواج داد که در آخرالزمان همه یهودیان به صهیون برمی‌گردند و تشکیل دولت می‌دهند. لذا وی یهودیان را تشویق کرد به فلسطین آمده و اقدام به خرید زمین نمایند. با حمایت انگلیس و قدرتهای سلطه گر، یهودیان از مناطق مختلف جهان با هدف تصاحب سرزمین مسلمانان به فلسطین سرازیر شدند. این اتفاقات در حالی بوقوع می‌پیوست که در آن زمان فلسطین به عنوان مستعمره زیر سلطه انگلیسی‌ها قرار داشت، انگلیسی‌ها که دشمنی دیرینه‌ای با مسلمانان داشتند در سال ۱۹۱۷ و اوایل جنگ جهانی اول، طی اعلامیه‌ای حق یهودیان را برای تشکیل دولت در فلسطین به رسمیت شناختند؛ در سال ۱۹۴۷ میلادی نیز سازمان ملل با حمایت قدرتهای استعماری این حق را به صهیونیست‌ها داد تا دولت جدید در فلسطین تأسیس کنند و در سال ۱۹۴۸ صهیونیست‌ها دولت مستقل یهود را اعلام کردند. با تمام این احوال یهودیان تا سال ۱۹۴۸، به رغم تلاش‌های فراوان و حمایت قدرتهای استعمارگر تنها موفق شده بودند پنج درصد از سرزمین فلسطین را خریداری کنند، اما پس از اعلام دولت یهود که با حمله وحشیانه به مسلمانان و کشتار آنان همراه بود، صهیونیستها به یکباره ۷۷ درصد سرزمین فلسطین را به زور تصاحب نمودند؛ مردمان ساکن این سرزمین را به طرز وحشیانه ای قتل عام کردند و جمع کثیری را نیز آواره نمودند. بطوری که هم اکنون حدود ۵ میلیون فلسطینی آواره در جهان وجود دارد و برخی هم در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند؛ یهودیان حتی به فلسطینیان ساکن اردوگاهها در سوریه، اردن و مناطق دیگر هم رحم نکردند و کشتار عظیمی در آنجا به راه انداختند. سران عرب در ابتدا از فلسطینیان حمایت کردند اما هیچ گاه بطور جدی از حقوق فلسطینیان دفاع نکردند و لذا در جنگ با اسرائیل نیز فورا شکست خوردند و در نهایت تصمیم به صلح گرفتند .زیرا سران مرتجع عرب همواره وابسته به قدرتهای استکباری بوده‌اند لذا هیچ گاه انگیزه جدی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین نشان نداده‌اند بلکه هم اکنون نیز در خیانت بزرگ قرن با آمریکا همکاری می‌کنند تا بیت المقدس پایتخت اسرائیل شود و مانع از بازگشت پناهندگان به سرزمین فلسطین شوند.

در این شرایط، جمهوری اسلامی تنها دولت اسلامی است که از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌کند زیرا مسئله فلسطین را یک مسئله اسلامی و قرآنی می‌داند نه دعوای عربی-یهودی.  لذا جمهوری اسلامی همواره به مخالفت با رژیم اشغالگر قدس برخاسته است و اعلام نموده که تکلیف فلسطین باید توسط فلسطینی‌ها تعیین شود؛ فلسطینی‌های آواره باید بتوانند به کشور خود بازگردند و انتخابات آزاد انجام شود و خود مردم فلسطین برای کشور خود تصمیم بگیرند.

امروز طلیعه پیروزی و آزادی قدس شریف به دنبال مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری آشکار شده است به شرط آن که این مقاومت استمرار یابد و آزادی قدس شریف به عنوان مساله اول جهان اسلام و به نماد وحدت همه مسلمانان تبدیل شود.