جهانیان: اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی برتر است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر جهانیان، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه در گفت‌وگو با مفتاح، موضوع اقتصاد اسلامی را مورد کنکاش قرار داد و درباره این که جمهوری اسلامی ایران به چه میزان به اقتصاد اسلامی رسیده است، گفت: اقتصاد اسلامی دارای ابعاد مختلفی بوده و باید به همه آن ها توجه کرد. یکی از این ابعاد اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بخش عمده ای از آن متبلور شده و در حد توان سعی شده اقتصادمان بر اساس آن پی ریزی شود.

وی افزود: خوشبختانه برخی از شاخص های اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محقق شده است. برای نمونه ما در زمینه عدالت و کاهش اختلاف طبقات نسبت به پیش از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته ایم. در زمینه رشد اقتصادی نیز پیشرفت های نسبی بدست آمده و سبب شده تا ساختار اقتصادی کشور در مقایسه با پیش از انقلاب بهتر شود.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه با یادآوری این نکته که به فرموده امام راحل تنها نسیمی از اسلام در جمهوری اسلام وزید، تأکید کرد: در زمینه اقتصادی نیز تنها مجموعه نسیمی از اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران وزیده و راه زیادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی واقعی داریم.

وی ادامه داد: راهکار رسیدن به اقتصاد اسلامی کامل، تشکیل دولت اسلامی است. تا به مرحله دولت اسلامی نرسیم نمی توانیم به اقتصاد اسلامی مد نظر اسلام برسیم چون ابزار واقعی تحقق اقتصاد اسلامی دولت اسلامی است. البته اکنون از یک سو فشارهای خارجی و بیرونی و از سوی دیگر تلاش نفوذی های داخلی اجازه نمی دهد که ما بتوانیم به دولت اسلامی رسیده و کارهای مکتبی به درستی انجام شود. به همین دلیل این کارها زمانبر بوده و مردم نیز باید در صحنه بمانند و فشارها را تحمل کنند تا بتوان به اقتصاد اسلامی رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جهانیان درباره رابطه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک امر عام است و می تواند در هر نظامی که به دنبال استقلال و آزادی در برابر نظام سلطه است، وجود داشته باشد. اقتصاد مقاومتی را ممکن است یک نظام سرمایه داری و سوسیالستی نیز داشته باشد تا بتواند با این کار استقلال و آزادی خود را مقابل استعمارگران و سلطه طلبان حفظ کند.

وی اضافه کرد: ولی اقتصاد اسلامی این گونه نیست. یعنی اقتصاد اسلامی را هر نظامی نمی تواند پیاده کند و باید دولت اسلامی این کار را انجام دهد. در ضرب المثل می گویند چون ۱۰۰ آید ۹۰ هم پیش ماست. اقتصاد اسلامی در حقیقت ۱۰۰ است که اگر بیاید بهترین شکل ممکن اقتصاد مقاومتی را محقق می کند. اقتصاد اسلامی در حقیقت اقتصاد مقاومتی برتر است. رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند ولی متأسفانه مسؤلان نسبت به آن توجه لازم و کافی را ندارند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به این که حفظ استقلال کشورهای اسلامی از مهم ترین اهداف اقتصاد اسلامی است و این موضوع چگونه در مسائلی مانند fatf می تواند رعایت شود، اذعان داشت: اقتصاد اسلامی بر عدم سلطه بیگانگان بر مسائل اقتصادی کشورهای اسلامی تأکید فراوانی دارد ولی این بدان معنا نیست که ما با دیگران تعامل و ارتباط اقتصادی نداشته باشیم.

وی افزود: به طور کلی در تعامل و برخورد با سازمان ها، نهادها، ارگان ها و قراردادهای بین المللی باید به این مسأله توجه کرد که این ها در تلاشند تا جهان زیر سلطه نظام استکبار قرار گیرد. یعنی نظام استکبار سعی می کند استعمار فرانو خود را از طریق این ابزارها، سازمان ها، نهادها، قراردادها و… پیش ببرد. در حقیقت این مجموعه ها و قراردادها می خواهند به دیگر کشورها بفهمانند که نظام سلطه باید قبله آمال و الگوی آن ها باشد و بدانند که هر چه هم پیشرفت کنند نهایتاً مانند کشورهای سلطه می شوند و حق ندارند بیشتر از این کشورها رفاه، ثروت، امکانات و… داشته باشند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه گفت: چنین مجموعه ها، ارگان ها، سازمان ها، قراردادها و… الگوی خود را به وسیله اسنادی مانند ۲۰۳۰ به دیگران تحمیل می کنند و صراحتاً ذکر می کنند که fatf ابزاریست که در جهان وجود داشته و نظام های فعلی بین المللی دنیا آن را تقریر کرده اند، دیگر کشورها نیز باید براساس این روش و چارچوب حرکت کنند.

وی ادامه داد: البته بنده نمی خواهم بگویم که ما با دیگر کشورها تعامل و ارتباط نداشته باشیم ولی باید شرایطی را برای این تعامل فراهم کنیم. برای نمونه نفوذ خود را در کشورهایی که با ما هم سو هستند گسترش دهیم تا اولاً، آن ها بتوانند در جامعه جهانی و بین المللی از ما حمایت کنند. ثانیاً، ما بتوانیم در مجامع جهانی نهادهای زیر نظر کشورهای سلطه طلب را مقداری فشل و سست کنیم.

وی تأکید کرد: ما اگر بتوانیم در میان همفکران خود با ایجاد مجموعه ها، سازمان ها و… قراردادهای دو یا چند جانبه نفوذمان را افزایش دهیم، می توانیم در مجامع جهانی مقداری از افکار خود را پیاده کنیم و برای کشورهای سلطه طلب شرط و شروط بیشتری بگذاریم. تا در صورت امکان راه فرار وجود داشته باشد.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه در پایان سخنان خود با تأکید بر این که اقتصاد اسلامی و مکتب اقتصادی اسلام را در داخل و خارج باید با عقلانیت و عدالت همراه با پیشرفت پیش ببریم، بیان داشت: اگر عقلانیت را در اقتصاد اسلامی سرلوحه کار خود قرار دهیم، می توانیم به پیشرفت عدالت نیز دست یابیم.