فعالیت‌های گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان تبیین شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز پژوهش‌های جوان در کنار چهار پژوهشکده دیگر پژوهشگاه فعالیت دارد. تلاش‌های مؤثر این مرکز در قالب گروه‌های علمی «ادب و هنر»، «اخلاق، تربیت و روان‌شناسی»، «بینش و اندیشه»، «سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی»، «مطالعات فرهنگی و اجتماعی» و «نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی» و همچنین تولید نشریه‌ای ویژه طلاب جوان با نام «ماهنامه حاشیه» انجام می‌پذیرد. در اینجا در گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا مقصودی مدیر گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان، مروری بر مهم ترین فعالیت‌های گذشته و جاری این گروه علمی انجام گرفته که در ادامه متن کامل این گفت‌وگو از منظرتان عبور خواهد کرد.

ابتدای گفت‌وگو به اختصار تاریخچه‌ای از گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی ‌بیان کنید.

توجه به مسائل مهم و پردامنه در حوزه­های حقوقی، فقهی، سیاسی، اقتصادی، مدیریت و انقلاب اسلامی، ‌بایسته­ای است که درک ضرورت آن ناشی از مطالبه­‌های پیاپی و پر بسامد مخاطبان جوان تحصیل کرده جامعه اسلامی‌ایران است. پرداختن به مسائل این حوزه­ها و پاسخ به سؤالات آن بر اساس آموزه­­ها و معارف اسلامی ‌هدفی است که زمینه تشکیل گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی ‌را در مرکز پژوهش های جوان فراهم آورده است.

گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی‌گروهی است پژوهشی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که ذیل مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه و به منظور معرفت و آگاهی بخشی در پنج حوزه فقه و حقوق، سیاست، اقتصاد، مدیریت و مطالعات انقلاب اسلامی‌فعالیت می‌کند. این گروه در تابستان سال ۱۳۸۷ تأسیس گردیده و اهدافی چون: تبیین و ترویج معارف و آموزه‌های اسلامی ‌در حوزه­های مطالعاتی گروه و متناسب با نیازهای مخاطبان، پرداختن به موضوعات حوزه­های مطالعاتی گروه با رویکرد اسلامی‌، پاسخگویی به پرسش‌ها، شبهات و نیازهای مخاطبان در حوزه مطالعاتی گروه و تبیین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند.

مخاطبان آثار شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان گروه در سه سطح جوان و دانشجو و اندیشه تعریف می‌شوند که سطح جوان، جوانان بین حدود ۲۴-۱۷ سال با سواد دیپلم هستند. سطح دانشجو، جوانان دانشجوی بین حدود ۲۴-۱۸ سال با تحصیلات یا شاغل در سطح کاردانی و کارشناسی هستند. و سطح اندیشه که جوانان دانشجوی بین حدود ۲۹-۲۴ سال با داشتن تحصیلات در حدکارشناسی ارشد هستند.

بطور کلی در یک تقسیم بندی ثانویه مخاطبان مزبور به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می­شوند. مخاطبان اصلی توده جوانان هر دسته هستند که در واقع مخاطبان با واسطه گروه می­باشند. مخاطبان فرعی نیز بخشی از آنان هستند که مجموعه ویژگی­هایی چون اندیشه ورز، ­­دغدغه­مند، متعهد و مومن بودن آنان را از بقیه متمایز ساخته و به جهت اینکه حلقه اتصالی بین گروه و مخاطبان اصلی خواهند بود، مخاطبان بی‌واسطه مرکز قلمداد می‌شوند.

تاکنون چه آثاری از گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی‌به چاپ رسیده ا‌ست؟

تا کنون عناوینی چون: بازار سرمایه(بورس)، انرژی هسته‌ای، عدالت از منظر مردم سالاری دینی، بنیاد گرایی، مناجات خمس عشر(دفتر اول)، ایران و سازمان ملل متحد، نقد و بررسی پوپولیسم از منظر اندیشمندان، اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، ‌قوه قضائیه ج.اا، ‌معاملات فارکس، سکه‌های گداخته، نقش عالمان شیعه در صیانت از سرمایه‌های ملی، تجربه بانکداری اسلامی، ‌اخلاق سیاست ورزی و اقتصاد مقاومتی منتشر شده و عناوینی مانند حزب در نظام اسلامی، زن و نظام حقوقی، زن و جایگاه ارزشی، روابط زن و مرد، ازدواج موقت و مکتب دنیا (نقد مکتب سرمایه داری) هم در نوبت چاپ قرار دارند.

در حال حاضر چه تحقیقاتی در گروه در دست اجراست؟

عناوین زیادی در حال انجام هستند که البته برخی از این عناوین در مرحله پایانی و برخی هم در مرحله نگارش و ارزیابی می‌باشند. این عناوین عبارت اند از: جرم سیاسی، اقتصاد متکی به نفت، مشاغل و درآمدهای حرام و آثار آن، آینده نظام سلطه از منظر اندیشمندان جهان، آزادی اقتصادی یا اقتصاد آزاد، تحلیل حقوقی (اقتصادی) تحریم‌ها، وحدت اسلامی‌ (تاکتیک یا استراتژی)، بررسی مدلهای رشد اقتصادی کشورهای اسلامی، سنجش میزان تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ‌تا کنون، تامین منافع ملی در سیاست خارجی ج.ا.ا، حقوق و وظایف شهروندی، اقتصاد خانواده، کارآمدی قانون اساسی و ظرفیت‌های آن، رویکردهای مختلف به عدالت سیاسی پس از انقلاب، مساله وحدت ملی در ج.ا.ا، مجموعه مسائل حقوقی در حوزه فضای مجازی، مساله نفوذ (عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی)، بازاریابی شبکه‌ای، آینده پژوهی و آینده نگاری انقلاب اسلامی ‌(با تأکید بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری)، موقعیت (نسبت سنجی فساد اقتصادی در ایران با دیگر کشورها)، موانع و راهکارها با تاکید بر انواع نقش مردم بویژه جوانان وسبک زندگی اقتصادی جوان مسلمان در قلمرو مصرف.

چه راهکارهایی برای نفوذ بیشتر آثار گروه نظام‌ها در بین مخاطبین خود اندیشیده‌اید؟

با توجه به مقتضیاتی که در گروه وجود دارد، راهکارهای ما جهت افزایش نفوذ در مخاطبان، تنها محدود به بهبود کیفیت محتوای کارهای تولیدی گروه بوده است. لذا با تقویت شورای علمی و در عین‌ حال استفاده از محققان کارامد و جوان تلاش کرده‌ایم منظومه تولیدات گروه را به نیازها و خواست‌های مخاطبان خود نزدیک کنیم. وظایفی چون تبلیغ آثار، بازاری سازی آثار و مخاطب یابی مستقیم بر عهده سایر اقمار پژوهشگاه است که انشاالله به بهترین نحو از عهده این وظایف بر خواهند آمد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید