تحقیق حاضر که نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعبدالرحیم حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گروه اخلاق پژوهشکده نظام‌های اسلامی است، به موضوع آرای اخلاقی ملاصدرا می‌پردازد.

حکمت اخلاقی صدرائی مرهون ایمان و دل سپردن به بی‌نهایت و داد و ستد میان خرد و ایمان است، و با گرایش انسان به بی‏نهایت و آشنایی با بزرگ‏ترین دست‏آورد معرفتی و حضور امر قدسی در ساحت جان انسان تربیت یافته تجربه می‌‏گردد. امری که نه از مجادلات روزمره به دست می‏آید، نه از باورهای عرفی نگر، نه از فلسفه بحثی نکوهیده و نه از خیال‏‌پردازی‏های صوفیانه، بلکه ثمرات تدبّر در آیات خدا و اندیشه در ملکوت آسمان‏ها و زمین است. ملاصدرا اندیشه اخلاقی خود را بر بنیانی نهاده است، که می توان آن را تفسیر عقلانی آموزه های اخلاقی وعملی وحی ورسالت دانست.

در این تحقیق با نظر به ساختار و محتوای مباحث ارائه شده در آثار ملاصدرا از یک سو و پرسش‌های معاصر حوزه اخلاق از دیگر سو، مفاهیم بنیادین، مسائل اساسی، مبانی معرفتی و تکوینی اخلاق، اراده اخلاقی، اصول حاکم بر گزاره‏های اخلاقی و مقاصد اخلاق محورهای اصلی بحث قرارگرفته‌اند.