کتاب صراط اندیشه و عمل

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب “صراط اندیشه وعمل” اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست که به کوشش گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‏های جوانپژوهشگاه سامان یافته است، منتشر شد.

 

صراط اندیشه و عمل درصدد است منظومه‏ای از سبک زندگی طلبگی ارائه کند. نویسندهدر این اثر معتقد است شناخت مسیر و مقصد طلبگی امری ضروری است و اگر طلاب و دانش‏پژوهان دینی از آغاز طلبگی، شناخت کافی از راه و مقصد خویش داشته باشند، با نشاط در تحصیل گام بر‌می‌دارند و با امید به آینده رسالت خود را در مقاطع مختلف ایفا می‏کنند. با توجه به اهمیت جایگاه طلبگی و خطرهایی که طلبه ‏را تهدید می‏کند، بیش ‏از هر چیز وجود مرجعی ‏راهنما یا شناسنامه‏ای برای شناساندن گذشته، مسیر و آینده حوزه‏علمیه اهمیت پیدا می‏کند تا بر اساس نیازها و ضرورت‏های طلبه هدایتی جامع در تهذیب، تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ ارائه کند.

 

آیت الله علیدوست، ‌استاد برجسته حوزه علمیه در بخشی از پیشگفتار، به نکاتی در مورد این تحقیق اشاره می کند که در زیر آمده است:

۱. این کتاب پاسخ‏ به مجموعه‏ای از پرسش‏هاست که طلاب محترم سال اول تا درس خارج در مدارس و مراکز مختلف حوزه‏های علمیه مطرح کرده‌اند.

با توجه به اشتراکات آموزشی بین حوزه و دانشگاه برخی از مطالب این کتاب نظیر شیوه مطالعه، مباحثه، تدریس و تحقیق برای دانش‏پژوهان غیرحوزوی نیز قابل استفاده است.

۲. سعی شده است پاسخ‏ها در قالب مطالب ساده و بدون تکلف بیان شود تا برای طلاب مختلف در همه سطوح قابل استفاده باشد.

۳. ممکن است در مطالعه این کتاب به برخی مطالب تکراری برخورد کنید. علت این تکرارها این است که بعضی مطالب چند‏وجهی بوده و قابلیت طرح از دو یا چند نگاه را داشته‏اند؛ ازاین‏رو بدیهی است تبیین درست مطلب مستلزم تکرار آن از نگاه‏های متفاوت بوده است.

۴. تلاش شده است به سؤال‌های طلاب با فرض‏های گوناگون و گزینه‏های مختلف پاسخ داده شود. بر این اساس به برخی سؤال‏ها پاسخ مطلق داده نشده است؛ به عبارت دیگر تلاش بر آن بوده است بر اساس شرایط و مقتضیات، به سؤال‏ها پاسخ داده شود؛ به همین دلیل در برخی موارد از پاسخ‌گویی مطلق چشم‌پوشی شده و جواب صحیح به اقتضای شرایط به تشخیص مخاطب واگذار شده است.

برای مثال در پاسخ به این سؤال که آیا کنار تحصیل فقه و اصول گرایش به رشته‏های تخصصی لازم است یا نه؟ پاسخ مطلق در قالب نفی یا اثبات داده نشده است، بلکه جواب به وضعیت و شرایط موکول شده است. همچنین این شیوه و رویکرد در موضوعات دیگری نظیر تعدد دروس، صلاح یا لازم‌بودن جهش و عدم آن نیز به کار رفته است.

۵. طرح کتاب، متناسب و ناظر به روال معمول است و در مواردی استثناهایی قائل شده است چون برای طلاب خارجی باید برنامه دیگری در نظر گرفت، هر چند عموم دستورالعمل‌های این کتاب برای آن گروه‏ها نیز لازم و مفید است.

۶. مطالب این کتاب در دو قالب بیان شده است: اغلب در قالب پرسش و پاسخ و گاهی با بیان ابتدایی.

دلیل نخست آن دغدغه‏ای بوده است که برای حفظ پرسش‏های طلاب داشته‏ایم و کوشیده‏ایم پرسش‏ها از شکل اصلی خود خارج نشود.

دلیل دیگر اهمیت برخی پرسش‌ها و نزدیک‌بودن جواب آنها به هم بوده است.

 

گفتنی است کتاب “صراط اندیشه و عمل” اثر ابوالقاسم علیدوستبا قیمت ۱۹۰۰۰تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.  

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.