کتاب”بیا تصمیم بگیریم”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب”بیا تصمیم بگیریم” اثر ابوالفضل ابراهیمی محقق گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه به چاپ رسید.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای ابوالفضل ابراهیمی است که در گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش های جوان سامان یافته؛ و به تازگی راهی بازار شده است.

 این اثر از چهار فصل، به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: کلیات

فصل دوم: زمینه های مؤثر در فرایند تصمیم گیری

فصل سوم: مراحل تصمیم گیری

فصل چهارم: موانع و عوامل تصمیم گیری  

ابراهیمیدر بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

امروزه ایجاد مهارت در تصمیم ‌گیری یکی از پایه ‏ای ‏ترین «مهارت ‏های زندگی» به ‏شمار می ‏آید؛ زیرا زندگی در جوامع پیشرفته، گسترش ارتباطات اجتماعی و افزایش «انتخاب‏ ها» را فراروی قشرهای گوناگون قرار داده است. انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب‏ های شغلی و انتخاب همسر و مواردی از این دست تنها برخی از موارد مهم تصمیم‏ گیری هستند و از سوی دیگر از آنجا که انسان به حکم داشتن اختیار موجودی متمایز از سایر موجودات است،به‏ گونه ‏ای سعادت دنیوی و اخروی او در سایه انتخاب‏ ها و تصمیم‏ هایی است که در لحظات زندگی خود می‏ گیرد؛ بنابراین این موهبت الهی برای انسان مسئولیت و تکلیف نیز به همراه می ‏آورد؛ تا جایی که بازخواست ‏ها، جزاها و پاداش ‏ها معلول انتخاب ‏ها و حرکت در مسیرهایی است که خود انسان بر‏می ‏گزیند.

توانایی تصمیم ‎گیری ‎‏های درست نه‏ فقط در لحظات دشوار و بحرانی، بلکه در سراسر زندگی ما دارای اهمیت است؛ هر‏چند در زندگی موقعیت‏ هایی وجود دارد که گرفتن تصمیم صحیح در آن‏ ممکن است در رقم ‏زدن سرنوشت کلی فرد تأثیرگذار باشد. توانایی تصمیم‏ گیری درست، به فرد کمک می‏کند در مسائل زندگی دست به انتخاب‏ های بهتری بزند. اگر اشخاص بتوانند درباره اعمال خود فعالانه تصمیم بگیرند و جوانب متفاوت انتخاب‏ ها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی‏ کنند، به‏یقین در سطوح بالاتر سلامت روانی قرار خواهند گرفت. تصمیم‏گیری ‏های غیرمنطقی و نادرست پیامدهایی همچون اضطراب و افسردگی به‏ دنبال دارد و تصمیم ‏گیری عاقلانه، آینده‏ ای روشن را پیش روی فرد قرار می ‏دهد و اطمینان و آرامش ویژه‏ ای را به زندگی او می ‏بخشد.

در سایه تصمیم‏ های درست، افراد احتمال موفقیت خود را افزایش می‏ دهند و در نتیجه احساس رضایت بیشتری از خود خواهند داشت‏. پیامد چنین احساسی، اعتماد به ‏‏نفس بیشتر و روحیه شادتر خواهد بود و این حالت نه‏تنها تصمیم‏ گیرنده، بلکه اطرافیانش را نیز به استفاده از چنین فرایندی تشویق می‏کند. بنابراین می ‏توان پیش‏ بینی کرد که با به ‏دست ‌آوردن و افزایش مهارت تصمیم‏ گیری، بهداشت روانی فرد و اعضای خانواده ارتقا پیدا کند‏.

 

 گفتنی است کتاب”بیا تصمیم بگیریم” اثر آقای ابوالفضل ابراهیمی، با قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.