رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر هادوی نیا از سال ۱۳۸۴ همکاری خود را با پژوهشگاه آغاز کرده و تا کنون آثار زیادی در حوزه تمحض “اقتصاد از منظر قرآن کریم”منتشر کرده است. وی در جشنواره های بسیاری از جمله جشنواره کتاب برگزیده دین پژوهان،کتاب فصل، کتاب دانشجویی و کتاب حوزه به مقام های برتر رسیده است. اخیراً نیز اثری با عنوان “رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم(انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا)” را به اتمام رسانده است. و بدین سان از ایشان خواستیم تا در خصوص معرفی اثر خود برای علاقمندان یادداشت کوتاهی در اختیار ما قرا دهند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

اثر ارزشمند”رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم(انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا)”

اقتصاد رفتاری سعی دارد تا جنبه روان‌ شناسانه را به تحلیل اقتصادی اضافه کند و در عین حال باور دارد که با چنین نگاهی تئوری ‌ها واقعی‌ تر خواهد بود. در حقیقت، اقتصاد رفتاری وارد حوزه‌ ای می‌ شود که از منظر اقتصاددانان، مفروض و چه بسا مسلم است، اما از دید اقتصاد رفتاری اصولاً فروض بدیهی وجود ندارد مگر آن‌که شواهدی دال بر آن وجود داشته باشد.

از سوی دیگر از آن جهت که قرآن‌کریم، ‌یک متن می‌ باشد، همانند دیگر متن ‌ها با تکیه بر فنون خاص به خود، قابل برداشت و تفسیر است؛ هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این برداشت‌ ها، مانند دیگر برداشت ‌هایی لحاظ نگردند که به عنوان منابع گردآوری، جهت اخذ پیش ‌فرض ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. بنابراین لزومی ندارد که توجّه به این برداشت ‌های قرآن متکی بر اعتقاد به وحیانی بودن آن باشد. بلکه افراد می‌ توانند بدون اعتقاد به وحیانی بودن آن، برداشت ‌های روشمندی داشته باشند و آن برداشت ‌ها را در مسیر پاسخ‌ دهی به پرسش‌ های اساسی علوم انسانی قرار دهند. بنابراین مسأله و هدف اصلی در اینجاست که ما می خواهیم همان مسائلی که در اقتصاد رفتاری مطرح است را از طریق قرآن به آنها بپردازیم.

البته این امر نیازمند منطق خاصی است که روش تفسیر موضوعی –علمی، نقش چنین منطقی را ایفاء می‌ نماید. روش تفسیر موضوعی –علمی تلاش دارد قرآن ‌کریم و برداشت ‌های تفسیری را به منزله متونی معرفی نماید که می‌ توانند در مقام گردآوری، اطلاعاتی را ارائه نمایند که برای تهیه پاسخ ‌های مناسب به پرسش ‌های اساسی علوم انسانی که زمینه ساماندهی پیش ‌فرض‌ های آن می ‌باشد، مفید واقع شوند.

 

لازم به یادآوری است اثر ارزشمند “رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم(انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا)” به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اصغر هادوی نیا عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی، پس از طی فرآیند تصویب و آماده سازی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.