وزیر علوم تحقیقات و فناوری: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی باید در انسجام‌بخشی و همگرایی فعالیت‌ها و نظریات علوم انسانی نقش محوری ایفا کند

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه با حضور در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ریاست و مدیران پژوهشگاه دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه ضمن معرفی پژوهشگاه و آخرین دستاوردهای علمی آن گفت: از ابتدای تاسیس پژوهشگاه ما با طرح تمحض اعضای هیات علمی سعی بر تمرکز اعضای پژوهشگاه در حوزه موضوعی خاص با اولویت بندی مشخص داشتیم. همچنین تمامی تحقیقات اعضا در زمینه نگارش مقالات، تالیف کتب و برگزاری کرسی و نشست را در آن حوزه خاص تنظیم نمودیم.

آیت الله رشاد با بیان اینکه طرح تمحض اعضای هیات علمی، نقشه راه برای مرجع‌سازی علمی و رسیدن به نظریه‌های قابل اعتنا و کارگشا است افزود: طرح تمحض اعضای هیات علمی پژوهشگاه منتج به این شده که در کشورمان چهره هایی در زمینه های علمی مطرح شده اند که در رشته مورد نظر منحصر به فرد هستند.

در ادامه این جلسه دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات فناوری نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مشترک گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با خاستگاه خوب و قوی شکل گرفته و با اینکه محدوده زمانی تاسیس آن نسبت به سایر مراکز همسو بیشتر نیست ولی منشأ ثمرات بسیار خوبی بوده است و این نشان می دهد که اصل موضوع خوب شناخته شده است و یکی از نشانه های آن نیز فرمایشات و تاییدات مستقیم و غیر مستقیم مقام معظم رهبری پیرامون این پژوهشگاه بخصوص در علوم انسانی اسلامی است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن ابراز خوشحالی از فراوانی بروندادهای علمی پژوهشگاه افزود: ما در فعالیتهای حوزه علوم انسانی به انسجام کافی در فضای دانشگاهی و بخصوص پژوهشگاه های فعال کنونی نرسیده ایم. با توجه به ترکیبی که هم در فرمایشات مقام معظم رهبری داشته ایم و هم رسالت مجموعه های فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی ایجاب می کند، نیازمند انسجام‌بخشی و همگرایی نظریات علوم انسانی هستیم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه از مجموعه‌هایی است که می‌تواند در این زمینه نقش جدی ایفا کند.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه یکی از مراکزی که می تواند محوریت علمی برای مباحث و نیازمندیهای روز کشور قرار بگیرد این پژوهشگاه است، گفت:‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به حضور چشمگیر نخبگان حوزوی و دانشگاهی می تواند حلقه واسط خوبی برای حوزه و دانشگاه باشد و یکی از نقاط قوت پژوهشگاه ارتباط موثر با بدنه حوزه علمیه است در حالی که اساتید نخبه دانشگاهی را نیز در خود جای داده است. همچنین از پژوهشگاه برای برگزاری نشست های هم اندیشی اساتید سایر دانشگاه ها نیز باید بیشتر بهره بگیریم.