کنگره دویستمین سال تاسیس حوزه متاخر تهران و سومین اجلاسیه سراسری اساتید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت ماه جاری اولین کنگره “دویستمین سال تاسیس حوزه متاخر تهران” و “سومین اجلاسیه سراسری اساتید حوزه” همراه با افتتاحیه رسمی بسیج اساتید حوزه تهران و اختتامیه جشنواره پژوهشی علامه شعرانی(ره) در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد.

در این کنگره حضرات آیات و حجج الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، صدیقی امام جمعه موقت تهران و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران، سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و دیگر اساتید حوزه حضور داشتند.

 در ابتدای این مراسم آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: در دویست سال اخیر حوزه و علمای تهران، در تحولات اجتماعی نقش خاصی داشته‌اند، مثلا در نهضت تنباکو منشا اثر و تحول بود و برخی از اعاظم مثل میرزای آشتیانی مسایل را رهبری، هدایت و اخبار مربوطه را به علمای نجف منتقل می‌کردند.

آیت الله رشاد با اشاره به ضرورت احیای هویت حوزه تهران، گفت: یک هویتی که حوزه تهران به آن تشخّص داشت، در «حکمت و عرفان» بود، و آن زمان به تهران شهر هزار حیکم می‌گفتند و به این عنوان معروف شده بود، زیرا حکمای فراوانی در این حوزه حضور داشتند.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهراندر ادامه افزود: جهت دومی که تهران به آن تشخّص داشت، «فقه اجتماعی» بود و در حدود دویست سال اخیر حوزه و علمای تهران، در تحول اجتماعی نقش خاص داشتند.

ایشان یکی دیگر از ویژگی‌های حوزه تهران را «اثرگذاری ویژه در فقه اجتماعی» عنوان کرد و در این باره گفت: زمانی که فتوای تنباکو صادر شد، تا مرحوم آشتیانی موضع نگرفته و آن تایید نکرده بود، مردم حرکت نکردند و به محض تایید حکم میرزای شیرازی توسط مرحوم آشتیانی، مردم حرکت کردند و نهضت شروع شد.

در ادامه این کنگره آیت الله رضا استادی با اشاره به سیر تاریخی حوزه تهران گفت: زمانی که شهر تهران حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، به عنوان پایتخت انتخاب شد آن گونه که بررسی کردم، قبل از تاسیس مدرسه مروی، یک حوزه در تهران وجود داشت و حتی ممکن است یک حوزه هم در آن زمان وجود نداشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: یکی از علمای اصفهان برای استقرار به تهران دعوت می‌شود آن بزرگوار نیز نتواسنته بود بیاید، یکی از شاگردانش را به تهران و حوزه مروی می‌فرستد و به مرور حوزه تهران گسترش می‌یابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه یادآور شد: طبق فهرستی که از اوضاع حوزه قدیم گرفته‌ام، در آن زمان حدود ۶۰۰ درس خارج در حوزه تهران برگزار می‌شد و چه بسیار شاگردانی که این درس‌ها را تقریر می‌کردند، این تقریر نه برای انتشار و چاپ، بلکه به خاطر این بود، طلبه به دنبال علم و آموختن بود.

آیت الله استادی در پایان با بیان این که اگر می‌خواهیم مردم به روحانیت و جمهوری اسلامی اعتماد کنند، باید عمل به دین داشته باشیم، گفت: زمانی که ما کلاس درس آیت الله خوانساری می‌رفتیم، ایشان برای جمع بیست الی سی نفره حتی در روزهای جمعه با اینکه بعضی روزها برف می‌آمد و عذری برای تعطیلی نیز بود، ولی با آن همه عظمت علمی و معنویشان راه بسیار طولانی را طی می‌کردند و در نماز صبح حاضر و درس را تعطیل نمی‌کردند تا به مردم ثابت شود، واقعا اهل علم به دین اهمیت می‌دهند.

در بخش دیگر این کنگره حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و عضو شورای حوزه علمیه استان را به عنوان «مسول بسیج اساتید حوزه تهران» معرفی کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش اساتید در هدایت فکری جامعه، گفت: با توجه به اهمیت بسیج اساتید در عرصه هدایت فکری مردم، از حجت الاسلام و المسلمین صدیقی درخواست کردیم تا مسولیت این مجموعه را بپذیرد و امیدواریم حضور ایشان منشا خیر و برکات برای اساتید و مدارس علمیه تهران باشد.

کنگره دویستمین سال تاسیس حوزه متاخر تهران، همراه با اختتامیه جشنواره پژوهشی علامه شعرانی(ره) و تقدیر از اساتید پژوهشگر برتر این جشنواره به کار خود پایان داد.

 

کنگره دویستمین سال تاسیس حوزه تهران جدید و سومین اجلاسیه سراسری اساتید مدارس علمیه استان تهران همراه با افتتاح رسمی بسیج اساتید حوزه علمیه استان تهران و اهداء جوایز اساتید پژوهشگر برتر جشنواره علامه شعرانی(ره) صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت ماه جاری با حضور طلاب و اساتید حوزه در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد.