کتاب “راز شهرت صادق هدایت”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،کتاب “راز شهرت صادق هدایت” اثر استاد محمدرضا سرشار بوده کهدر گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه سامان یافته و به بررسی شخصیت، آثار، عوامل شهرت و جایگاه صادق هدایت در جامعه فرهنگی و اجتماع ایران معاصر می پردازد.

در این کتاب محقق محترم کوشیده تا بر اساس گفته‌ های دوستان و طرفداران صادق هدایت و برخی سرشناسان جریان طیف روشنفکری معاصر، نکته ‌های مغفولی از نحوه به شهرت رسیدن صادق هدایت و افرادی مانند او را بیان نماید. در این کتاب شیوه و چگونگی تربیت خانوادگی، ویژگیهای فردی، عوامل تأثیرگذار خارجی و محیطی و… که در تکوین و شکل گیری شهرت صادق هدایت تاثیرگذار بوده اند، به روشنی مورد بازکاوی و استدلال قرار گرفته و برای مستندسازی متن از منابع متعددی که طی نیم قرن اخیر منتشر گردیده اند، استفاده شده است. کتاب پیش روی شما در ویراست جدید دارای یک امتیاز بارز است و آن پردازش اندیشه نویسنده ای مانند هدایت درون جریان هم اندیش و همراه با اوست در این رهگذر به اقدامات روشمند غرب برای روشنفکر‌سازی و اسطوره ‌پردازی در کشورهای جهان سوم  نیز اشارات ارزشمندی شده است.

“راز شهرت صادق هدایت” از سر فصل های متعددی به شرح زیر تشکیل شده است:

شهرت مشکوک

سازوکار چهره سازی در دنیای امروز

چرا صادق هدایت؟

دوران های سه گانه اندیشه ای هدایت

علل و موجبات توجه ویژه غربیان به آثار صادق هدایت

چگونگی آشنایی غریبان با آثار هدایت

کفرِ محض

غربزدگی و نفرت از ایران

نیست انگاری

عوامل بیرونی به شهرت رساننده هدایت

 استاد سرشار در بخشی از این کتاب می نویسد :

یک مشکل اصلی و اساسی هدایت ـ همچون دیگر همفکرانش؛ از راست گرفته تا چپ ـ بی ‌اطلاعی از کنه آموزه ‏ها و اصول اسلامی، بیگانگی با متون ما‌درِ شیعی، ناآشنایی با مؤمنان و مذهبی های اصیل و آگاه، و نداشتن حشر و نشر و مرآوده با آنان، قضاوت بر اساس مشهورات عوامانه رایج راجع به اسلام و نیز رفتارهای توده مردم عوام بود. اما به جای آنکه دست کم به خاطر همین ضعف دانش و اطلاعات و ناآشنایی، در چارچوب رسالتی که برای خود در ستیز با این مظاهر احساس می کرد و قائل بود، صرفاً به حمله به همین مظاهر اکتفا کند، به‌ گونه ‏ای با این قضایا برخورد می‏ کرد که حاصل کارش ارائه چهره ‏ای به غایت کریه و مشئوم از اصل اسلام و تشیع و مسلمانان بود. این امر نیز تنها به علت ناآگاهی هدایت از صورتِ واقعی تعالیم حیات بخش اسلام نبود، بلکه به سبب آن بود که او واقعاً و از اساس، به هجو و هزل و تحقیر و ـ به سهم خود ـ طرد اسلام و تشیع از جامعه ایران کمر بسته بود.از همین رو نیز، در داستان هایش، شاهد ورود او به مباحث جدی اسلامی نیستیم.

گفتنی است کتاب”راز شهرت صادق هدایت” اثر استاد محمدرضا سرشار، با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.