چاپ دوم کتاب “معیار سنجش گزاره‌های شهودی و وجودی” منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “معیار سنجش گزاره‌های شهودی و وجودی” هفدهمین کتاب گروه عرفان پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بوده که به تازگی به چاپ دوم خود رسید.

فلسفه عرفان نظری پس از بحث درباره نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی، به میزان عرفان نظری می‌پردازد تا منطق کشف صدق و خطای این دست از گزاره‌ها را که امکان خطا دارند، تبیین کند. این میزان به مثابه یک دستگاه شناختاری بر دو قسم میزان دینی و میزان عقلی تقسیم می‌شود که هر یک از این دو دارای دو گونه معیارهای پایه و غیر پایه هستند. معیارهای پایه که ضروری و یقینی هستند در میزان دینی احتجاجات نام دارند که ادله پیشااجتهادی، ادله مثبته و مدارک کافی و ثابت و منشا قطع اخص و درمیزان عقلی ضروریات نام دارند که اصول همگانی، پیشاتجربی و ضروری‌الصدق هستند.

معیارهای غیرپایه که نظری هستند، در میزان دینی تنجیزات نام دارند که ادله اجتهادی، ادله منجزه، مدارک مشروط و متغییر و منشا قطع اعم هستند و در میزان عقلی همان نظریات هستند که اصول غیرهمگانی، استدلالی اما پیشاتجربی و ممکن‌الصدق هستند.

 

چاپ دوم کتاب “معیار سنجش گزاره‌های شهودی و وجودی” به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی فضلی، با قیمت ۲۸،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.