چاپ دوم کتاب “الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران”

 به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “الگوی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران” در ابتدا تصمیم‌‌گیری را از جنبه‌‌های مختلف مورد مطالعه قرار داده است.

 دکتر غلامعلی سلیمانی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، در بخشی از تحقیقات صورت ‌گرفته در رابطه با تصمیم‌‌گیری به بررسی الگوها یا مدل‌‌های تصمیم‌‌گیری در سیاست خارجی پرداخته است.

با توجه به تمایزی که

کوینی رایت و جوزف فرانکل بین نظریه و مدل را متمایز از یکدیگر می‌دانند و در نتیجه مدل را با توجه به دست‌ یافتنی‌تر بودن آن، جایگزین نظریه در حوزه روابط بین‌الملل تلقی می‌کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد مفهوم الگو و مدل، منطقی‌تر از نظریه است.

در این معنا مدل نوعی ساده‌سازی واقعیت است که به برخورداری از ماهیت دقیق نظریه احتیاجی ندارد، بلکه بر اساس اعتبار و مناسبتی که برای ما دارد، مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از نظر آنها، هر نظریه مدعی درستی خویش و بطلان سایر نظریه‌هاست، حال آنکه مدل‌ها صرفاً شیوه‌ای مناسب برای بررسی مسائل از زاویه‌ای خاص می‌باشند.

این اثر ارزشمند در چهار فصل تدوین گردیده است. شرح مختصر این چهار فصل در ادامه بیان می‌گردد:

فصل اول: مدل‌ها و الگوهای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی

فصل دوم: الگوی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

فصل سوم: آسیب‌شناسی تصمیم‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بحثی درباره‌ی ضرورت‌های آن

فصل چهارم: مطالعه موردی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ پذیرش قطعنامه ۵۹۸

 

چاپ دوم کتاب “الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران” اثر دکتر غلامعلی سلیمانی، جهت استفاده مخاطبان با قیمت ۳۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه نمایند.