همایش«من و نامه رهبر» در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، همایش «من و نامه رهبر به جوانان آمریکای شمالی و اروپا»با حضور آیت الله رشاد، حمیدرضا مقدم فر،‌ حجت الاسلام بهمن اکبری، حجت الاسلام حسین ملک زاده، جناب آقای سیدمحمدرضا اصنافی همراه میزگردی با حضور خانم ها مرضیه هاشمی و کنیز فاطیما و آقای وقار رضوی، به همت کانون اندیشه جوان و دفتر مطالعات دعوت اسلامی واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت روز ملی جوان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان سخنران ویژه این همایش با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص)‌ از طریق جذب جوانان در جامعه اثرگذار بودند، اظهار داشت: بسیاری از مواقع اخبار فراوانی داریم که جوانی به ایشان مراجعه می‌کرد و ایشان او را به محیط خانواده و فامیلش آنچنان دگرگون شده بود و اخلاق منطقی پیدا کرده بود که نظرها را جلب می‌کرد بارها رخ داده بود پدر یا مادری از اینکه تحولی قطعی و شگرف در رفتار جوانش رخ داده و وقتی سؤال می‌کردند که چطور این اتفاق افتاده آن جوان می‌گفت که با پیامبر (ص) ارتباط داشته است.

آیت‌الله رشاد افزود:‌ این خطاب رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در رفتار دینی یک سنت بوده و این احیای سنت از طرف ایشان صورت گرفته است. این اتفاق یک خط‌دهی راهبردی است که نشان می‌دهد تکلیف ما در چه‌جایی قرار دارد. عمدتاً اهتمام باید به پیام‌رسانی به جوانان باشد همان‌طور که در انقلاب ما امام نیز این رفتار را انجام داد و اطرافیان ایشان را عمدتاً جوانان تشکیل می‌دادند و بنیاد انقلاب در فکر، عاطفه و قوای جوان‌ها ساخته شد.

ایشان با اشاره به اینکه شنیده است در برخی کشورها و مناطق اصلا نامه‌ به جوانان نرسیده است،‌ گفت: این نوع فعالیت‌ها با تشریفات پیش نمی‌رود، باید سفیری خاص برای این کار اعزام شود این نامه نباید تنها در فضا باقی بماند بهرحال ما نگران این سرنوشت هستیم. اسلام درباره اصل اثبات وجود به خدا اهتمامی و آیه‌ای نداشته است آنچه بیشتر مورد اهتمام قرآن است راجع به شکل و طرح توحید است تصور می‌کنم جهان امروز نیازمند به توحید است.

حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی در این همایش با موضوع «بررسی ابعاد محتوایی نامه رهبری به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» با اشاره به نحوه انتشار پیام مقام معظم رهبری گفت: ما همواره در مسئله مواجهه با غرب با رسانه‌های جبهه استکبار مقابل بوده‌ایم و برای اولین بار پیام مقام معظم رهبری به جایی می‌رود که دور آن دیواری وجود ندارد و در آنجا همه محکومند که پیام ایشان را ببینند و بشنوند. رسانه‌های آنها همواره اسلام‌هراسی و شیعه هراسی را بعد از اتفاقات بیداری اسلامی دنبال کرده‌اند و در عمل آنها اسلام هراسی به‌عنوان پوسته و اسلام سازی به‌عنوان هسته قرار داشته است و این مسئله از آغاز بیداری اسلامی شکل گرفته است و آنها همواره اسلام و مسلمانان را در رسانه‌های‌شان به‌عنوان دشمن اصلی نمایش داده‌اند.

ایشان در ادامه افزود: بهانه حمله به اسلام حرکت‌های تروریستی و کشتارهای ددمنشانه داعشی‌ها در منطقه خاورمیانه از سوی غرب مطرح شد، اینها بهانه قرار گرفت و یک جو سنگینی ایجاد شد حال در این فضای سنگین و با بهانه‌ای که گفتم یک رهبر دینی و سیاسی آن هم در جمهوری اسلامی گفتمانی را آغاز و پیامی را صادر می‌کند که کاملاً متفاوت با تصویر بازنمایی شده از اسلام توسط نظام سلطه است. برای اولین بار یک رهبر به جای مقامات سیاسی جوانان یک منطقه را مورد خطاب قرار می‌دهد.

در ادامه این همایش خانم ها مرضیه هاشمی و کنیز فاطیما به همراه جناب آقای وقار رضوی که از کارشناسان امور بین الملل رسانه هستند، میزگردی با موضوع « ابعاد استعماری فرهنگ غرب و تصویرسازی نادرست از اسلام» به زبان انگلیسی انجام دادند و سخنانی بیان داشتند که با استقبال و پرسش و پاسخ حضار مواجه گردید که در گزارش تفصیلی ترجمه مباحث مطرح شده در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام حسین ملک زاده، رایزن فرهنگی سابق ایران در خارج از کشور نیز در این همایش با موضوع “زیبایی های اسلام از نگاه غیر مسلمانان در غرب” بیان داشتند با توجه به اینکه هیچ کدام از دین واره ها، مکاتب و شرایع به جز اسلام به طور کامل پیرو حق نیستند و فاصله زیادی با صراط مستقیم و طریق حق و حقیقت گرفتند لذا از زیبایی کامل برخوردار نیستند و زشتی انحراف و تحریف چهره حقیقی آنها را به شکل دهشتناکی از ریخت واقعی خود انداخته است.

ایشان با اشاره به اینکه بعضی ها که می خواهند تمسخر بکنند می گویند همه فقط به خاطر ازدواج آمدند و مسلمان شده اند اما حق این است که اینطور نیست یعنی واقعا نمی شود گفت که اکثر موارد به خاطر ازدواج آمدند و مسلمان شدند گرچه حتی اگر همین هم بود این موضوع خودش یک امتیاز محسوب می شود!چرا؟ به جهت اینکه مگر تبلیغات بسیار زیادی علیه اسلام و مسلمین نمی شود که اینها حقوق زنان را رعایت نمی کنند به زن ها ظلم می کنند و یا اینکه زنها تحت اختیار مسلمین آزار می بینند؟ پس چگونه است که خود زنان غربی با تجربه عینی خود گرایش به ازدواج با مردان مسلمان دارند! یعنی احساس می کنند با مرد مسلمان خیلی راحت ترند و حقوقشان بیشتر رعایت می شود تا با مردهای هم کشوری خودشان. بسیاری از اینها قبل و یا بعد از ازدواج شروع به مطالعه درباره اسلام می کنند.

حجت الاسلام بهمن اکبری، مشاور معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات با موضوع “تحلیل گفتمان نامه رهبری به جوانان آمریکای شمالی و اروپا” و در بخش انتهایی، جناب آقای سیدمحمدرضا اصنافی، کارشناس حوزه فضای مجازی و مدیر سابق رسانه های برخط مرکز رسانه های دیجیتال به عنوان سخنران پایانی همایش با موضوع”ظرفیت شناسی شبکه های اجتماعی در انتقال پیام مفهوم نامه” به ایراد سخنان خود پرداختند که مشروح اجمالی مباحث مطرح شده در مجالی دیگر در خدمت علاقه مندان بر روی سایت قرار خواهد گرفت.