نشست نقد دانشنامه فاطمی(س) برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست نقد دانشنامه فاطمی(س)، شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

در این نشست آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی به عنوان سخنران و نیز آیت الله سید مصطفی محقق داماد، استاد دکتر صادق آیینه وند و حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن طارمی به عنوان ناقدان، سخنرانی خواهند کرد.

گفتنی است که دانشنامه‌ فاطمی (س)، دائرهالمعارفی است دارای«ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصدوهفده مدخل کلان در دو بخش عمده:

۱. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) ( به مثابه‌ی الگوی عینی زن مسلمان)

۲. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه‌ی دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر.

این دانشنامه اهداف زیر را دنبال می کند:

۱.تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات.

۲.توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌ی) آن بزرگوار، به مثابه نمونه‌ی انسان کامل، به منظور ارائه‌ی الگوی عینی زن مسلمان.

۳.تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها

۴.نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه‌ی دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه دریاره‌ی زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی.

محصول تلاش جمعی همکاران دانشنامه، اثری است که سعی شده است این ویژگیها را داشته باشد:

۱.مرجعیت علمی: در مجموعه حاضر، سعی شدهاست حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌وبیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر‌ ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

۲. ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه(س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ ازاین‌رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیره ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

۳. دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنّت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

 لازم به یادآوری است که نشست نقد دانشنامه فاطمی(س) در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه پژوهشگاه (۲)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این نشست بلامانع است.