کتاب قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان چهل و پنجمین کتاب گروه کلام و دین‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه بوده و به همت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی به زیور طبع آراسته شده است.

قاعده الواحد از قواعد عقلی و فلسفی است که فلاسه برای آن ادعای بداهت نموده‌اند؛ اما قاعده فوق در علم کلام با چالش‌های مختلفی مواجه شده است. در این کتاب جایگاه قاعده در علم کلام و دیدگاه‌های موافقان و مخالفان و ادله آنان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

فرضیه کتاب پذیرش قاعده الواحد است که به موجب آن فقط یک معلول مباشر از خدا صادر شده است، لکن با رویکرد عرفانی و حکمت متعالیه روشن خواهد شد که اصولا خلق و ایجاد نه از عدم بلکه به معنای صدور یا تجلی از حق تعالی است. فرضیه رقیب رد و انکار قاعده الواحد و قول به صدور کثیر از خداست که مبنای آن امکان خلقت از عدم است که بر آن لوازمی مترتب می‌شود که صحت یا سقم آن در کتاب بررسی شده است.

“قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان” از دو بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول: تبیین و اثبات قاعده

بخش دوم: شبهات و عدله متکلمان در نقد قاعده

کتاب “قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان” اثر حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، با قیمت ۱۸،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.