فلسفه فیلم اثر احمدرضا معتمدی برگزیده شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران روز جمعه ۶ اسفندماه جاری با حضور رییس، نایب رییس و اعضای هیات مدیره خانه سینما در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد صورت گرفت.

در این مراسم که از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شد، پس از قرایت بیانیه هیات داوران کتاب “فلسفه فیلم” تالیف آقای دکتر احمدرضا معتمدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بخش مباحث نظر برگزیده شد.

جلد اول کتاب «فلسفه فیلم»، نوشته دکتر احمدرضا معتمدی، محقق برجسته، استاد دانشگاه و کارگردان آثار فلسفی «زشت و زیبا، دیوانه‌ای از قفس پرید و آلزایمر…» برنده جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی؛ شامل بررسی تحلیلی، انتقادی و اجتهادی نظریه‌های فیلم دوران کلاسیک است.

در این کتاب عمدتاً دو نظریه رقیب یعنی«رئالیسم» و «فرمالیسم» مبتنی به روش فلسفه تحلیلی در آنالیز نظریه‌های فیلسوفان بنام «مانستربرگ، آرنهایم، آیزنشتاین، بالاژ، بازن و کراکوئر» در گذار از نظریه فیلم به فلسفه فیلم مورد تحلیل انتقادی و اجتهادی قرار گرفته و در فصل آخر با عنوان «چیستی‌شناسی بازنمایی فیلم» صحت، سقم و کارآوری هر کدام بر مبنای دیدگاه فلسفه بومی مورد داوری واقع شده است.

احمدرضا معتمدی، مدت سی‌سال تمحضّ و پژوهش تخصصی در فلسفه فیلم را مبتنی بر سوابق طولانی تحصیل و تحقیق در فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه هنر و همچنین فعالیت تجربی سالیان متعدد در حوزه سینمای فلسفی، به مثابه بنیادگذاری اندیشه فلسفی در حوزه سینما، در ساختار رساله‌ای علمی و تعلیمی در معرض افکار دانش‌پژوهان قرار داده است.

 

کتاب “فلسفه فیلم” اثر دکتر احمدرضا معتمدی، با قیمت ۵۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.