آیین رونمایی از کتاب “بلندای فیلم کوتاه” (نگاهی به فیلم کوتاه پس از انقلاب)برگزار شد؛

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه و با مشارکت انجمن فیلم کوتاه ایران(ISFA) و انجمن سینمای جوان آیین رونمایی از کتاب “بلندای فیلم کوتاه” (نگاهی به فیلم کوتاه پس از انقلاب) اثر مهدی بوستانی شهر بابکیروز دوشنبه ۲۷اردیبهشت در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم دکتر حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی کشور)،گفت: سرمایه اصلی کشور ما نیروهای جوان و با دانشی هستند که اکنون در همه عرصه‌ ها حضور فعال دارند. در عرصه سینما نیز تولیدات فیلمسازان جوان انجمن سینمای جوانان ایران همه ساله در جشنواره های داخلی و خارجی می‌ درخشند و افتخار آفرین بوده ‌اند.

وی افزود: سینما مدرن ‌ترین صنعت و به ‌روزترین هنر است و کشور ما در عرصه این صنعت حرف ‌های مهمی برای جهانیان دارد. صنعت سینمای ایران حتی در میان کشورهای غربی نیز به عنوان یکی از قدرت ‌های این عرصه شناخته می ‌شود بنابراین اگر قرار است در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم باید به جوانان بها دهیم.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود بر وظیفه‌ دولت‌ ها در راستای سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: جوانان باید با راه ‌اندازی کمپین ‌هایی مطالبات خود در زمینه‌ های مختلف فرهنگی و هنری را از مسئولان پیگیری کنند، چراکه وظیفه مسئولان سرمایه ‌گذاری در عرصه فرهنگ است.

 در این مراسمفرید فرخنده کیش(مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران)، با خطاب سال ۹۵با عنوان «سال سینمای جوان» ضمن دیدار رو در رو با فیلمسازان فیلم کوتاه و رییس سازمان سینمایی در جریان این جشن، خبر از توجه و حمایت ویژه ریاست سازمان سینمایی در سال جاری به حوزه فیلم کوتاه داد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران افزود: سال گذشته سال باور جوانان فیلمساز بود و امسال سال سینماگران جوان است.

در بخش دیگری از این جشن یوسف کارگر( فیلمساز برگزیده فیلم کوتاه) گفت: من از همه مسئولان سینمایی خواهش می کنم به سینمای کوتاه مانند یک یتیم نگاه نکنند. فیلم کوتاه طُفیلی سینمای بلند نیست. نباید فکر کنیم که سینمای کوتاه فقط پلی برای ساختن فیلم بلند است. فراموش نکنیم که سینمای کوتاه پرافتخارترین بخش سینمای ایران است و ما در زمره ۱۰کشوری هستیم که بیشترین جوایز را از جشنواره‌ های جهانی در فیلم کوتاه گرفته ‌ایم. خواهشمندم به فیلم کوتاه احترام بگذارید.

در انتهای این مراسم نیزمهدی بوستانی شهر بابکی (نویسنده کتاب “بلندای فیلم کوتاه”) گفت:در عالم سینما و فیلم ‌سازی خصوصاً در میان این‌کارهای هم‌ وطن، عموماً باوری وجود دارد مبنی بر این که فیلم بلند علی ‌الخصوص از نوع سینمایی ‌اش بالذّات و پیش از هرگونه سنجه ‌ی کیفی، نسبت به فیلم کوتاه دارای ارزش، اهمیت و اعتبار بیش ‌تری است. یعنی به زبان ساده این که فرضاً یک فیلم ‌ساز درجه سه و چهار که یک فیلم سینمایی‌ تجاری‌ ساخته است، از یک فیلم ‌ساز صاحب ‌فکر و با سواد فیلم کوتاه که یک فیلم ده دقیقه‌ ای‌ فکرشده و دغدغه ‌مند ساخته است، مهم‌ تر است و کارش هم فارغ از هر امتیاز کیفی و فقط بر مبنای مدت‌ زمان آن جدی ‌تر محسوب می ‌شود و این یعنی که آن فیلم بلند و فیلم ‌سازش در مجلات معتبر سینمایی که ادعای تشخیص سره از ناسره را بر مبنای ملاک‌ های هنری و فنی و مضمونی دارند، نامش ولو در یک نقد منفی آورده می ‌شود ولی آن فیلم کوتاه و فیلم ‌ساز آن علی ‌رغم همه‌ دغدغه ‌مندی و مؤلفه ‌های کیفی و هنری و ساختاری، به گناه کوتاه بودن مدت ‌زمان ‌اش محکوم به نادیده ‌گرفته ‌شدن و بی‌ اهمیت جلوه‌ کردن است.

مهدی بوستانی شهر بابکی در پایان صحبت های خود گفت:در این کتاب سعی شده است در گفتگو با فیلم‌ سازان، علاوه بر مباحث متنی در مورد خود اثر و ساخت آن به مباحث فرامتنی‌ فیلم کوتاه مانند جشنواره‌ ها، مدیریت دولتی، تمرکزگرایی در پایتخت و… هم بپردازیم تا مخاطب این کتاب ، با مسائل مبتلا به فیلم کوتاه بیش‌تر و ملموس ‌تر آشنا شوند و از تجربه‌ های پشت‌ سر گذاشته،‌ بهره گیرند.

 

گفتنی است آیین رونمایی از کتاب “بلندای فیلم کوتاه” (نگاهی به فیلم کوتاه پس از انقلاب) اثر مهدی بوستانی شهر بابکی، به همت گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه و با مشارکت انجمن فیلم کوتاه ایران(ISFA) و انجمن سینمای جوان روز دوشنبه ۲۷اردیبهشت از ساعت ۱۷ در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.