اراده ملت ایران نتانیاهو را مجبور به آتش‌بس کرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر، عضو هیات علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه، طی سخنانی در هم‌اندیشی علمی «جنگ و صلح در فلسفه سیاسی اسلامی» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد به فرازی از سخنان حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت(س) می فرمایند: پیروی از ما سبب سامان یافتن آئین و رهبری ما موجب ایمنی از تفرقه‌ها و جهاد را سبب عزت و قدرت برای اسلام قرار داده است؛ در روایات جهاد، دری از درهای بهشت عنوان شده است که خدا برای خواص بندگانش فراهم کرده است.

وی افزود: در مورد اینکه اصالت با جنگ است یا صلح؟ معتقدم بدون هر قیدی اصالت در اسلام با صلح است که البته مسیحیت آن را تصرف کرده است و جهان اسلام را جهان جنگ و ستیز و نزاع معرفی می‌کند و خودش را طرفدار صلح.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما وقتی از صلح سخن می‌گوییم یعنی صلح اسلامی و اگر از جنگ حرف می‌زنیم در اندیشه جغرافیایی اسلامی سخن می‌گوییم، اضافه کرد: بنابراین، صلح و جنگ، قید لازم ندارد. ما بیشتر عمرمان را به صلح سپری می‌کنیم نه جنگ و جنگ از باب ناچاری است. به همین دلیل در جهاد ابتدایی اختلافات شدیدی بین فقها وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دلیر با بیان اینکه امروز همدلی مردم بر محوریت ولی فقیه و جهاد دفاعی جواب داد، افزود: این همدلی در جلوگیری از اختلاس و برای حکمرانی قوی هم جواب می‌دهد و می‌تواند همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و … را پاکسازی کند.

عضو هیات علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه با بیان اینکه ما نفوذ را جدی نگرفتیم، ادامه داد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما وقتی را که برای داخل گذاشتند برای بیرون نگذاشتند؛ بیاییم کمتر مچ همدیگر را بگیریم و برای همدیگر پرونده‌سازی کنیم؛ دشمنی داریم که هیچ رحم، مروت و انسانیت ندارد و برای او بین کودک و خانه سازمانی و زن و مرد و نظامی و غیرنظامی فرقی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دلیر با بیان اینکه در فلسفه سیاسی و فقه، انواع و اقسام جنگ را داریم، ادامه داد: یک جنگ برای استقلال، دیگر جنگ اعصاب مانند طرفداران شعر نو و سنتی و …؛ دیگری جنگ تدافعی و دفاع از کشور؛ جنگ خارجی برای اشاعه دین مانند حملات مسیحیت بر ارمنستان، جنگ داخلی مانند صفین و نهروان؛ دیگری جنگ طبقاتی و جنگ کانونی.

وی افزود: جنگ ما در برابر آمریکا و اسرائیل قانونی بود و هیچ کسی نتوانست ما را محکوم کند ولی متجاوزین محکوم شدند زیرا ناجوانمردانه و غیرقانونی به ایران حمله کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه احدی از فقها در جنگ تدافعی و جهاد دفاعی اختلاف ندارند، تصریح کرد: بین جهاد ابتدایی و تدافعی هم فرق وجود دارد؛ در جنگ دفاعی حتی نیازی به حضور امام و نایب او نیست؛ جهاد دفاعی بر هر فرد توانمند اعم از زن و مرد و … واجب است و سن و جنس مطرح نیست.

جهاد دفاعی آن به آن و در طول سال واجب است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دلیر اضافه کرد: جواز جهاد دفاعی در همه ماه‌ها حتی حرام هم وجود دارد، ولی جهاد ابتدایی نباید در این ماه‌ها انجام شود. اختصاص وجوب جهاد ابتدایی به یکبار در سال است ولی جهاد دفاعی آن به آن و در طول سال واجب است.

وی با بیان اینکه جهاد در مباحث فقهی عظمت زیادی دارد، تصریح کرد: امام حسین(ع) سعی کرد که جنگ رخ ندهد و نهایت تلاش و کوشش خود را به کار برد؛ سیره نبوی و علوی برای عدم جنگ است و همیشه جنگ بر آنان تحمیل شده است؛ بر حسین بن علی(ع) هم تحمیل شد وگرنه امام عاشق جنگ نبود.

عضو هیات علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه ادامه داد: اسلام جنگ‌طلب نیست و جنگ بر ما تحمیل شد؛ ما مجبور به دفاع بودیم و اختیاری نبود؛ به کشور ما تجاوز کردند و سرداران و اندیشمندان ما را به شهادت رساندند و جهاد دفاعی به تمام معنا باید رخ می‌داد و داد و همه دست به دست هم دادیم تا ترامپ التماس کرد.

صبوری خانواده شهدا، نتانیاهو را مجبور به آتش بس کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دلیر با بیان اینکه نتانیاهو عاشق جنگ است و مشتاق خاتمه جنگ نبود، تاکید کرد: حیات او در جنگ است و اگر تن به آتش‌بس می‌دهد چون ملت ایران او را مجبور کرد و اگر غزه هم توانمند باشد خواهد توانست جنگ را تمام کند؛ نتانیاهو که ادامه حیات سیاسی او در زن‌کشی و کودک‌کشی است طرفدار خاتمه جنگ نیست و اگر تن به آتش‌بس داد در سایه صبوری خانواده‌های شهدا و همدلی ملت ایران است.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ این همدلی راحفظ کنیم و رسانه ملی باید این همدلی را ترویج کند، گفت: با همدلی می‌توان فساد اداری و اختلاس را از بین ببریم و ایرانی قوی‌تر از ایران سابق بسازیم. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما بعد از جنگ قوی‌تر خواهند شد و ان‌شاءالله جشن فروپاشی اسرائیل غاصب را در آینده نزدیک خواهیم گرفت.