اندیشکده حکمرانی

پژوهش زمانی اثربخش است که «دغدغه‌مندانه» باشد و پیامدهایی در سطح اجتماع و محیط پیرامونی خود داشته و تغییری را رقم بزند. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاسیس «اندیشکده حکمرانی»  در سال ۱۴۰۱، قدمی بزرگ در این راه برداشت. اندیشکده حکمرانی می‌کوشد بر موضوعات مسائل ساز و معضلات لاینحل جامعه و نظام حکمرانی، در ساحت های مختلف اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی تمرکز کند و پلی باشد برای انتقال نگاه تحلیلی و راهبردها و راهکارهای نخبگان مجرب و اهل اندیشه و تخصص، به کارگزاران.

این مجموعه بنای خود را بر «شکل‌دهی تعاملات بین نخبگان و حکمرانان»، « تولید گزارش های سیاستی و تجویزی-کاربردی در مسائل مهم ایران»، «پایش مستمر نظام مسائل کشور» و… گذاشته است.

دکتر حسین بابایی مجرد
مدیر اندیشکده

شرح وظایف مدیر اندیشکده عبارت است از:

  • عهده‌داری دبیری شورای اندیشکده، تهیه‌ی دستورکار و برنامه‌ی تشکیل جلسات و تنظیم مصوبات و پیگیری تصمیمات آن تا حصول نتیجه.
  • تهیه‌ی خطوط‌مشی و قلمرو و سطوح فعالیت اندیشکده و ارائه‌ی آن به مراجع تصمیم‌گیر در پژوهشگاه جهت تصویب.
  • تهیه‌ی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت اندیشکده براساس رسالت، اهداف و وظائف مصوب، و ارائه‌ی بموقع آن به مراجع تصمیم‌گیر جهت تصویب.
  • برآورد ظرفیت‌های معرفتي و مدیریتي مجموعه‌ی پژوهشکده‌ها و واحدهاي پژوهشي و نیروی علمی پژوهشگاه، و برنامه‌ریزی و اقدام جهت بهره‌گیری از آن در جهت پیشبرد برنامه‌ها و فعالیتهای اندیشکده.
  • تهیه و ارائه‌ی سازمان علمی و اجرائي ثابت و متغیر اندیشکده جهت تصویب در مراجع تصمیم‌گیر پژوهشگاه.
  • تهیه‌ی اصلاحیه‌های لازم برای اشراب در آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و فرایندنامه‌های پژوهشگاه در جهت مناسب‌سازي این اسناد بر فعالیتهای اندیشکده، و تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرائي موردنیاز اندیشکده عنداللزوم؛ با همکاری واحدها و عناصر ذی‌دخل و ذی‌ربط و ارائه‌ی به مراجع تصمیم‌گیر جهت تصویب.
  • ایجاد انضباط مالی و اعمال دقت لازم برای رعایت مقررات و حسن جریان امور مربوط، و تهیه‌ی صورت‌ها و تراز مالی سالانه‌ی اندیشکده و ارائه‌ به مرجع ذی‌ربط پژوهشگاه جهت تصویب نهایی.
  • شناسایی افراد صاحب صلاحیت‌ برای عضويت در ارکان سازماني اندیشکده و همکاری برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های اندیشکده و پیشنهاد آن جهت تأیید و انتصاب.
  • نیازسنجی و مسئله‌شناسی عرصه‌ها‌ی حکمراني جمهوری اسلامی با نظرداشت مفاد قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام و صورت‌بندی آن در قالب نظام‌ مسائل منطقي و منسجم و قابل بهره‌برداری برای فعالیتهای اندیشکده.
  • شناسایی و ارتباط‌گیری با نهادهای هدف و متناظر، بمنظور اجرای همکاری‌های علمی پژوهشی مؤثر و گره‌گشا؛ با هماهنگی سایر واحدهای تعاملی پژوهشگاه.
  • برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت‌های اندیشکده در جهت جلب مساعدتها و جذب حمایت‌های آنان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تقویت و توسعه‌ی برنامه‌‌های اندیشکده.
  • مدیریت برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزائي و مهارت‌افزائي برای اعضای پژوهشگاه، در زمینه‌های مسئله‌شناسی و کیفیت حل مسئله و توجیه آنان برای همکاری با اندیشکده.
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برپایی همایش، هم‌اندیشی و نشست علمی در حوزه‌ی حکمرانی، و اجرای رویدادهای کشف و حل مسئله و مدرسه‌های فصلانه در موضوعات مرتبط با قلمرو فعالیت‌های اندیشکده.
  • مدیریت تولید نظریات مرتبط با حکمرانی (نظریات پایه، سیاستی و بخشی) و تدوین آن در قالب‌های متنوع چون کتاب، مقاله و گزارش‌های سیاستی و جزآن.
  • پیگیری سایر موارد ارجاعی از سوی مراجع تصمیم‌گیر پژوهشگاه.
  • ارائه‌ی گزارش منظم و نوبه‌ای از پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌ها.