ادبیات؛ جلوه گاه تمدن، پشتوانه هویت، معنویت و سلامت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتمین همایش ملی سلامت معنوی با مشارکت فعال پژوهشگاه، دوم تا چهارم اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار شد.

سومین نشست از هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با محوریت«سلامت معنوی قرآن بنیاد و ابعاد تمدنی، فرهنگی و هنری جامعه» با موضوع “ادبیات، جلوه گاه تمدن، پشتوانه هویت، معنویت و سلامت” با ارائه دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در این نشست با اشاره نقش و جایگاه ادبیات در ایجاد و پایداری تمدن و نشر معنویت و سلامت روانی انسان، به تعریف علامه طباطبایی در توصیف واژه ادب اشاره کرد و گفت: ما سه قلمرو رفتار، گفتار و نوشتار داریم؛ بنابراین وقتی که رفتار در جایگاه خویش اتفاق می افتد ما قدم به قلمرو ادب می گذاریم و کسی که این رفتار بایسته و شایسته را داشته باشد می شود مؤدب ولی اگر گفتار و نوشتار در جایگاه خویش قرار گیرد ما به قلمر ادب می آییم و چنین کسی می شود ادیب.

وی با بیان اینکه ما دو گونه ادب  داریم، گفت: یک ادب در قلمرو رفتار انسانی است و یک ادب حاصل گفتار و نوشتار انسانی است بنابراین همه جامعه ها از ادبیات ناگزیر هستند زیرا ادبیات پشتوانه پیشبرد تمدن ها و حرکت های بزرگ است .

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه ابراز کرد: وقتی انقلاب ما شروع شد وقتی خواستیم ارزشها و باورهای خود را طرح کنیم ناگزیر شدیم از شعار که فشرده ای از فرهنگ در هیأتی آهنگین است استفاده کنیم و ما برای طرح آرمان ها و باورهایی که  به آن اعتقاد داریم از شعار و ادبیات استفاده کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ادبیات نوعی پیوستگی با کل زیست انسانی دارد، افزود: از همان آغاز ولادت ما بایک چیزی به اسم لالایی آشنا می شویم که به نوعی انتقال دهنده فرهنگ معنویت و آرامش است و ما در سیره حضرت زهرا(س) می بینیم که برای فرزندان خود لالایی می خواندند که تأثیر زیادی در آرامش دارد و سرشار از پیام های تربیتی است.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه گفت: اگر مادر در دوران کودکی به فرزند خود القا کند که همواره حق پذیر باشد تأثیر فراوانی در ادامه زندگی او خواهد داشت و همینطور بقیه ارزش هایی که در زندگی فردی و اجتماعی فرزندان تأثیر دارد؛ بنابراین لازم است ما در آموزش هایی که برای مادران می گذاریم به آن ها آموزش دهیم که لالایی بخوانند.

وی در ادامه به استفاده از ادبیات در لحظات پایانی عمر اشاره کرد و گفت: اشعاری که بر مزارهای بزرگان نوشته شده مانند اشعاری که بر مزار پروین اعتصامی نوشته شده است بسیار سازنده است؛ پیامبر به ابوذر فرمودند هر وقت خیلی شاد هستی و هر وقتی خیلی ناراحت هستی به قبرستان برو.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با تأکید بر اینکه در لابلای زیست انسان هر چه داریم که به تعالی روحی ما کمک کرده به واسطه  ادبیات است، گفت: نقش آهنگران در دفاع مقدس و نقش سرودها در بر انگیختگی رزمندگان بسیار زیاد بود همانطور که ما می بینیم که اباعبدالله در روز عاشورا ۱۲۷ بیت رجز خواندند که به افراد روحیه می دادند.

وی ابراز کرد: وقتی تاریخ خود را مرور می کنیم می بینیم که این اشعار شاعران بوده که تاریخ ما را حفظ کرده، همانطور که شاهنامه فروسی زبان و فرهنگ ایرانی را حفظ کرده است.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با بیان اینکه ما به ادبیات نیاز داریم، گفت: ادبیات شاکله تمدنی و اجتماعی ما را و چشم انداز فردای ما را ترسیم خواهد کرد.