«توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»
نوشتاری مستخرج از مقاله فوق به قلم حجتالاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه و سرکار خانم فریده پیشوایی منتشر شده در شماره ۱۰۴ فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
«توحید اجتماعی» اصطلاحی متأخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارائه تعریف آن ضروری مینماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر در غلبه حیثیت اجتماعی بر بُعد فردی انسانها در دنیای امروز، خلأ طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزههای وحیانی و لزوم پاسخگویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است که غالباً ناظر به مسائل نوظهور اجتماعی میباشند؛
از این رو در مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای تلاش میشود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد. یافتههای مقاله نشان میدهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف میشود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار میشود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلیِ رهاییبخش، عملزا، تحولآفرین و دارای تأثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم میشود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.
جهت مطالعه متن کامل این مقاله روی لینک زیر کلیک نمائید…