یادداشت ششم
همنشینی با پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و اولیای خدا در آخرت چگونه است؟ چطورانسانهای متعددی میتوانند همنشین و همجوار آنان باشند؟
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»
پاسخ این پرسش درگرو توجه به ویژگیهای جهان آخرت و بویژه بهشت و نیز توجه به معنای همنشینی و همجواری و مراتب آن است. و اینک توضیح مطلب:
- چنانکه پیشتر گذشت نظام آخرت نحوه وجود موجودات و آثار آنها با این دنیا تفاوتهای جدی دارد. جسم در آخرت همانند ماده در این دنیا نیست و ویژگیهایی چون تغییرپذیری، اشغال فضا بهگونهای که موجب تزاحم و ایجاد مانع برای دیگری شود، اتمام در صورت مصرف و استفاده شدن و امثال این امور را ندارد.[۱] قرآن مجید در باره بهشت میفرماید: (براي رسيدن به آمرزشي از پروردگارتان و بهشتي كه وسعتش چون پهناوري آسمان و زمين است و براي كساني آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان آوردهاند بر يكديگر سبقت گيريد.)[۲]
ذيل اين آيه در حديثي از امام صادق (ع) آمده است: «كمترين منزلهاي اهل بهشت به اندازهاي گسترده است كه اگر جنّ و انس در آن گردآيند و از طعام و شراب آن استفاده كنند چيزي از آن كاسته نميشود.»[۳]
- همنشینی با پیامبر(ص) و اهل بیت و دیگر اولیای الهی در بهشت مراتب و گونههای مختلفی دارد. یک مرتبه از همنشینی اصل ورود به بهشت فارغ از مرتبه و درجهای است که شخص از آن بهرهمند است. با تحقق این مساله شخص از صف جهنمیان که در نهایت دوری از پیامبر(ص) و اهلبیت بهسر میبرند جدا شده و در جوار پیامبران، یعنی در محیطی قرار گرفته که جایگاه پیامبران و دیگر اولیای الهی است.
- قرآن مجید در اینباره همجواری با پیامبران و دیگر اولیای الهی میفرماید: «و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى از پيامبران و صدّيقان و شهيدان و شايستگان خواهند بود كه خدا به آنان نعمت [ايمان، اخلاق و عمل صالح] داده و اينان نيكو رفيقانى هستند. »[۴] در تفسیر این آیه آمده است که مراد از بودن با پيامبران و صديقان در بهشت در حضور آنان بودن و لذت بردن از دیدار آنان است. پس نبايد توهم شود كه چون پيامبران و صديقان در اعلى عليين هستند، ديده نمىشوند. »[۵] به عبارت دیگر اولا نه علو مرتبه اولیای خاص الهی مانع رویت آنان است، ثانیا نه با توجه به خصوصیات عالم آخرت کثرت افراد مانع و مزاحم این مساله است، ثالثا روح انسان فوق العاده وسيع است[۶]؛ و قوت ادراک و وسعت روح نیز در بهشت عامل این رویت و دیدار است، در هر بهشتی که باشد، بدون هیچ مانعی.
- نحوه دیگر بودن با اولیای الهی قرب کمالی است. از این قسم سخن پیامبر به امیرمومنان (ع) است که فرمود: «ای علی من از خدا خواستم که ترا با من در بهشت قرار دهد، پس خداوند چنین کرد. »[۷] نمونه دیگر آن سخن امیرمومنان(ع) است که فرمود: « کسیکه ما را دوست بدارد با ما است و آنکه با ما در جهاد شرکت کند همرتبه ما خواهد بود…»[۸] این نحوه از همنشینی دارای درجات و مراتب متعددی به تناسب درجات بهشتیان است و هرکس از درجه و رتبه کمالی بالاتری برخوردار باشد به پیامبر(ص) نزدیکتر است، همچنانکه به ذات اقدس الهی نزدیکتر است و فیوضات برتر و بیشتری از این با هم بودن دریافت میکند. این نحوه از همجواری فراتر از صرف حضور است، بلکه عمدتا جنبههای معنوی داشته، فرض مانعیت و تزاحم در آن به هیچ روی وجود ندارد. تنها چیزی که مانع هر درجه از اینگونه تقرب است فروتر بودن رتبه کمالی شخص نسبت به آن درجه میباشد.
[۱] بنگرید: آیه الله جعفر سبحانی، محاضرات في الالهيات، ج۴، ص: ۴۵۶؛ نیز: علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص ۹۳.
[۲] سوره حديد، آيه ۲۱
[۳] بحارالانوار ( ط- بيروت)، ج ۸، ص ۱۲۰.
[۴] سوره نساء، آیه ۶۹ (وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً)
[۵] مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۳، ص ۱۱۱.
[۶] بنگرید: آیه الله جوادی آملی، نسیم اندیشه،دفتر اول، ص ۱۷۶.
[۷] كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ۱جلد، ص۴۱۱، مؤسسة الطبع و النشر في وزارة الإرشاد الإسلامي – تهران، چاپ: اول، ۱۴۱۰ ق.
[۸] ( مَنْ أَحَبَّنَا فَكَانَ مَعَنَا وَ مَنْ قَاتَلَ مَعَنَا بِيَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَةِ وَ مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ إِلَى آخِرِ الْحَدِيثِ.) بحارالانوار، ج۸، ص ۱۴۸.