بررسی انتقادی طبیعتگرایی روششناختی قوی
نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
طبیعتگرایی روششناختی(Methodological Naturalism) که از آن به الحاد روششناختی(Methodological Atheism) و ماتریالیسم علمی نیز یاد شده است به معنای بسنده کردن به علل طبیعی برای تبیین پدیده ها و حذف هرگونه عامل فراطبیعی در تبیین علمی جهان است. (Campbell, Keith, 2005, p. 492).
طبیعت گرایی روششناختی نه تنها به خروج معارف وحیانی از فرایند تحقیقات علمی فتوا میدهد، که به حذف ارزشهای اخلاقی (بنگرید: میرباباپور، ۱۳۹۶، صص ۲۴۲-۲۱۳)، حذف اراده آزاد انسانی (Austin, 2013, p. 337-338) و نادیدهانگاری علت غایی نیز تاکید میکند؛ چرا که علم مدرن در جستجوی چرایی پدیدهها نبوده، چگونگی روابط میان پدیدهها را رصد میکند (هسی، ۱۳۷۸، ص ۱۷؛ باربور، ۱۳۹۲، ص ۷۸ و ۱۹۸).
طبیعتگرایی روششناختی به دو گونه حداقلی و حداکثری و به عبارتی دومرتبه ضعیف و قوی تقسیمپذیر است. لب لباب مدعای طبیعت گرایی علمی قوی این است که:
- علوم طبيعـي بـراي شـناخت آنچه مـرتبط بـا شناخت طبيعت است كفايـت میكند. (McMullin, 2011, P. 86)
- روش علوم طبیعی هیچ ارزشی برای تبیین پدیدهها از طریق فعل خلاقانه و خاص الهی قائل نیست. (McMullin, 2001, P. 168)
- صرف تعلیق خدا و دیگر باورهای دینی در کار علمی کافی نبوده و طبیعتگرایی روش شناختی نمیتواند فاقد ملزومات هستیشناختی باشد. (Forrest, 2000, 29)
به عبارت دیگر ماتریالیسم علمی معتقد است تنها علل و هستندههایی که علم با آنها سروکار دارد واقعی بوده و تنها علم میتواند به نحو پیش روندهای راز واقعیت و چگونگی آن را بگشاید.( Barbour, 1990, P. 3) پس هرآنچه از غیر روش علمی فراهم آید از گردونه معرفت خارج بوده، و واقعیت مساوی با طبیعت و جهان فیزیکی است. (باربور، ۱۳۹۲، ص ۲۰۰)
نقد
طبیعتگرایی روششناختی دچار اشکالات گوناگونی بوده و همپیوندی آن با طبیعتگرایی هستیشناختی بر اشکالات آن افزوده است. شماری از این اشکالات به اختصار عبارتند از:
یکم. فقدان پشتوانه نظری؛ طبیعتگرایی روششناختی، چنانکه جان هیک تصیح نموده است، جز یک جزمیت دلبخواهانه و پیشفرض انگاشته در کاروبار علمی نبوده و هیچگونه پشتوانه نظری یا تایید علمی ندارد. (Hick, 2010) نیز: (هیک، ۱۳۹۵)
دوم. خودستیزی؛ چنانکه گذشت طبیعتگرایی روش شناختی قوی تنها راه دستيابي به شناخت معتبر از واقع را روش علوم طبيعي دانسته و آنچه از این طریق برنیامده را رسانا به واقعیت و دارای اعتبار معرفتی نمیداند. با توجه به خود این رویکرد برآمده از دانش تجربی نبوده، بلکه پیشفرضی پیشاتجربی برای علم قلمداد میشود، این باعث میشود که به حکم خود فاقد اعتبار و ارزش معرفتی قلمداد گردیده و از گردونه خارج شود. (see: Rea, 2002; McMullin, 2011; Yandell, 2000)
سوم. فقدان کفایت تبیینی؛ بدون شک شماری از امور فاقد تبیین علمیاند. از این جمله است خود طبیعتگرایی هستیشناختی که برآیند تبیینهای علمی و طبیعی نبوده و چنانکه پیشتر گفته آمد به نحو پیشینی، پیشفرض علم انگاشته شده است. افزون بر آن اصل جهان و نظامات آن است. اینکه اساسا چرا جهانی هست؟ چرا در طبیعت، قانون، حاکم است؟ چـرا انسـان داراي توانـایی ادراك و فهـم جهـان و نظامـات آن اسـت؟ و… فراپرسشهایی (Meta Questions) خوانده مـی شـوند که با اکتفا بـه علـم و روش هـاي علمـی نمیتوان به آنها پاسخ داد و نیازمند چارچوب معرفتیای فراتـر از مرزهاي علوم طبیعی است. (بنگرید: فطورچی، ۱۳۸۰)
منابع
- باربور، ایان، (۱۳۹۲)دین و علم، ترجمه پیروز فطورچی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- فطورچی، پیروز، تاملی درباره رویکردهاي جدید در الهیات طبیعی با نگاه به حکمت اسـلامی ، نامـه علم و دین، ش ۵ و ۶، ۱۳۸۰، صص ۶۷ –
- میرباباپور، سیدمصطفی، مفهومشناسی طبیعت گرایی روش شناختی بهمثابه یک ابَرپارادایم برای علم مدرن، دوفصلنامه علمی-پژوهشی تأملات فلسفی، دانشگاه زنجان، شمارة ۱۹ ، پاییز و زمستان ۱۳۹۶، صص ۲۴۲-۲۱۳.
- هسی، مری، فرانسیس بیکن، (۱۳۷۸) ترجمه خشایار دیهیمی. تهران: نشر کوچک.
- هیک، جان، طبیعت گرایی در مقابل دین، ترجمه فرهاد عمورضایی، اطلاعات حکمت و معرفت : آذر ۱۳۹۵، سال یازدهم – شماره ۹ ، ص ۵۶ تا ۵۸.
منابع انگلیسی
- Austin, Micheal, W. (2013), “Moral Inquiry”, in Charles Taliaferro et al (eds.), The Routledge Companion to Theism, New York, Routledge.
- Barbour, Ian. (1990), Religion in an Age of Science. Vol 1, HarperCollins.
- Campbell, Keith. (2005), Naturalism. In D. Borchert (ED). Encyclopedia of Philosophy vol. 6, (pp. 492-495). Detroit: Macmillan Reference USA, Thomson Gale.
- Forrest, Barbara. (2000), Methodological Naturalism and Philosophical Naturalism. Philo, 3, no 2, ۷- ۲۹.
- Hick, John, (2010), Between faith and Doubt: Dialogues on Religion and Reason, Palgrave Macmillan; 2010th edition (April 9, 2010)
- McMullin, Ernan (2011), “Varieties of Methodological Naturalism”, in: The Nature of Nature, Bruce L. Gordon and William A Dembski (eds.), ISI Books.
- McMullin, Ernan, (2001), “Plantinga’s Defense of Special” In Intelligent Design Creationism and Its Critics: Philosophical, Theological, and Scientific Perspectives, edited by Robert Penoock. London, England: A Bradford Book.
- Rea, Cannon, Michael (2002), World without Design: The Ontological Consequences of Naturalism, New York: Oxford University Press.
[۱] دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.