روایت آیت‌‌الله رشاد از بازدید مقام معظم رهبری از غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب

بازدید رهبر انقلاب از غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مقام معظم رهبری صبح یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند. آیت الله علی اکبر رشاد ضمن مشایعت ایشان هنگام بازدید از غرفه پژوهشگاه نکاتی را روایت کرد که در ادامه می خوانید:

آیت‌الله رشاد درخصوص حضور رهبر معظم انقلاب در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت آقا به غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آمدند بعضی از سؤالات ایشان جالب بود. من احساس کردم نسبت به رمان و ادبیات داستانی نگاه و نظر خاصی دارند. در مورد کتب و مؤلفین سؤالاتی را مطرح کردند. ایشان کتب تاریخی را هم تورق قرار کردند. از پرسش‌هایی که در زمینه  تولید علوم انسانی، اسلامی کردند این حس متبادر شد که اهتمام ویژه‌ای نسبت به این مسائل دارند.

رهبری روزی ۳ ساعت مطالعه دارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهتمام مقام معظم رهبری در زمینه کتابخوانی پرداخت و عنوان کرد: امسال حضرت آقا از اول صبح در نمایشگاه حضور یافتند و در اکثر غرفه‌های تعیین شده توقف کردند. گاهی آثار را ملاحظه می‌کردند. ایشان مروج کتاب هستند. یک وقتی خدمت ایشان بودیم فرمودند روزی ۳ ساعت مطالعه می‌کنند. نکته مورد توجه این است که مطالعه ایشان محصور به کتب فقه و اصولی و فنی نیست بلکه کتب داستانی و رمان را هم مطالعه می‌کنند.

رهبری پر‌خوان و تند‌خوان هستند

آیت‌الله رشاد افزود: ایشان پر‌خوان و تند‌خوان هستند. بنده مطلع هستم کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای را ظرف چند ساعت به طور کامل مطالعه کردند. ایشان صریحاً در مورد مطالعه کتب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتند، بعضی از کتاب‌ها را کامل خواندم و بعضی را تورق کردم. گاهی به اسم می‌گویند فلان کتاب را من خواندم. بر بعضی از کتب یاد‌داشت و تقریظ نوشتند. مطلع هستم ایشان بیش از هزار رمان خواندند که بعضی از این رمان‌‌ها چند جلدی است مثل رمان بینوایان. گاهی بنده دیدم به بعضی از کارگردانان به مزاح گفتند خوب شد فلان بخش از فلان رمان را نساختید. این که یک فقیهی با این همه اشتغالات علمی مدیریتی رهبری کشور و جهان اسلام این قدر اهتمام به مطالعه کتاب دارند نشان دهنده شخصیت علمی والای ایشان و جایگاه مهم کتاب و کتابخوانی است.

حاشیه‌زنی رهبری بر کتب داستانی

رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران در مورد شخصیت ادبی مقام معظم رهبری توضیح داد و گفت: زمانی که من قائم مقام سازمان تبلیغات بودم ایشان فرمودند ۷۰ کتاب داستانی حوزه هنری را خوانده‌اند، ایشان نویسندگان این ۷۰ اثر را دعوت کردند و از سر لطف حق التألیفی برای آن‌ها در نظر گرفتند. نکته حائز اهمیت مطالعه این ۷۰ کتاب داستانی توسط ایشان این بود که بعضی از این کتب از تعداد صفحات بالایی برخوردار بودند. جالب‌تر آن که بر ۷۰ اثر حاشیه زده بودند. این تحشیه و تعلیق‌ها بر این آثار جدا شد و به صورت یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای در آمد. ایشان اهل ادبیات هستند، ایشان یکی از برجسته‌ترین ادبا و شعرای معاصر هستند از این موضوع افراد کمی اطلاع دارند به دلیل این که اشعارشان منتشر نمی‌شود.

وی ادامه داد: اشعار ایشان در تراز شعرای برجسته کشور در عصر موجود و گذشته است. نثر فاخر، شعر پخته و کاملاً فنی، تسلط ایشان بر ادبیات و سبک‌های ادبی و علوم مرتبط با شعر مثل عروض و قافیه و شناخت اوزان ایشان فوق العاده است. در جلساتی بودم که افرادی همچون حسین آهی که استاد برجسته عروض و قافیه بود یا مرحومه طاهره صفارزاده حضور داشتند من دیدم که حضرت آقا فی‌المجلس از ایشان ایراد گرفتند. امسال در جلسه افطار با شعرا، آقا از موسوی گرمارودی که قطعاً یکی از شعرای بزرگ عصر ما است و در شعر نو، ید طولایی دارد ایراد دقیقی گرفتند، گرمارودی شعری را که در محضر آقا خواند شعر نو دانست. آقا فرمودند: «این شعر نیمایی است زیرا دارای وزن بود، اما قافیه نداشت سبک نیمایی با شعر سفید فرق دارد.» من احساس کردم آقای گرمارودی از تبحر آقا حیرت زده شدند. تسلطی که رهبری بر مسائل ادبی دارند فوق‌العاده است. اگر ابعاد شخصیتی رهبری را بخواهیم بررسی کنیم یکی از ابعاد، بعد ادبی ایشان است که از تراز بالایی برخوردار است. شخصیت‌های برجسته ادبی بر این امر صحه نهاده‌اند.

 نیرو‌های کاردان و مدبر متولیان نمایشگاه امسال

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نمایشگاه کتاب امسال نیز اشاره کرد و گفت: ظواهر امر نشان دهنده شور و حال و نظمی است که در سال‌‌های گذشته نیز ساری و جاری بود. بعضی از مسئولان این دوره را می‌شناسم نیرو‌های کاردان و عناصر مدبر و افراد پر تلاشی هستند. به رغم مشکل گرانی کاغذ همچنان غرفه‌داران و انتشارات‌ها به تلاش خود ادامه دادند.

رسانه امروز ابزار اول جنگ است

آیت‌الله رشاد در پایان گفت: رسانه امروز ابزار اول جنگ است. جنگی که همه بشریت را با خودش درگیر کرده. اصل رسانه و نوع رسانه‌های جدید و شیوه‌های چند رسانه‌ای و از جمله فضای مجازی مهم هستند. طبعاً کتب و مطالب علمی که درباره این حوزه‌ها تولید و منتشر می‌شوند اهمیت خاصی دارند انتشار این کتب توسط انتشارات فارس کار خوب و مبارکی است. توصیه بنده به خبرگزاری فارس این است که در رسانه سنتی نباید محدود شود آنچه که اکنون ذهن جامعه را می‌سازد و به مثابه ابزار جنگ شناختی در ید صاحبان قدرت و ثروت دنیا است رسانه‌های مدرن هستند به همین سبب انتشارات فارس باید اهتمام خاصی به رسانه‌های جدید، مباحث فلسفی و مسائل الهیاتی که در زمینه رسانه و فضای مجازی هست، داشته باشد و به مسائل فنی و مهارتی اهتمام بیشتر کند.