حکمرانی اسلامی باید با رویکرد تمدن اسلامی وارد عرصه حاکمیت شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت اسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری در نشست خبری همایش ملی حکمرانی اسلامی با اشاره به برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی اظهار داشت: این همایش با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و مشارکت دستگاه های علمی و اجرایی کشور برگزار می شود.

دبیرعلمی این همایش افزود: این همایش با هدف بررسی ماهیت و مؤلفه‌های حکمرانی اسلامی با حضور صاحبنظران این حوزه چهارشنبه شب ۵ بهمن ماه جاری در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می شود.

وی بیان کرد: همایش ملی حکمرانی اسلامی توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،‌ انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و خبرگزاری رسا با حضور نخبگان و صاحبنظران این حوزه با سخنرانی آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم برگزار خواهد شد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: حکمرانی اسلامی واژه ای مهم و جدید است که باید مورد توجه قرار گرفته و در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد تمدنی اسلامی وارد عرصه حاکمیت اسلامی شود. حجت اسلام سیدباقری ادامه داد: در واقع حکمرانی یکی از مباحث مهم و اثرگذار در چند دهه اخیر در ادبیات حاکمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و در جستجوی حل بحران در کشورهای متعدد است.

وی تصریح کرد: هرچند این تجربه اولین بار در کشورهای غربی در چالش توسعه به وجود آمده اما از آنجایی که حکمرانی خوب، ادبیاتی است که متعلق به فرهنگ و جغرافیای فکری غرب است در اندیشه اسلامی نیز مورد توجه و کاوش اندیشوران مسلمان و جهان اسلام قرار گرفته است و باید ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گیرد. دبیر همایش حکمرانی اسلامی بیان داشت: حکمرانی اسلامی واژه ای مهم و جدید است که باید مورد توجه قرار گرفته و در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد تمدنی اسلامی وارد عرصه حاکمیت اسلامی شود و نظام اسلامی نظامی بوده است که تلاش کرده تا همواره ناظر به مسائل و دشواری های گوناگون، راه خود را به سوی کارایی و کارآمدی بگشاید.

دبیر علمی همایش ملی حکمرانی اسلامی خاطرنشان کرد: در این همایش در جهت دستیابی به الگوی مطلوب اسلامی، تبیین ماهیت و مولفه های حکمرانی اسلامی، تحلیل و بررسی ابعاد حکمرانی اسلامی در نظام های معرفتی اسلام، تبیین و تجربه حکمرانی اسلامی در نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر راهبردهایی که امامین انقلاب بیان کرده‌اند تلاش می شود. وی گفت: همایش به ابعاد گوناگونی از حکمرانی سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، حکمرانی اداری و مدیریتی در عرصه های گوناگون می پردازد.