نشست علمی فلسفه زیست فضای مجازی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه با مشارکت اندیشکده مطالعات علم، فرهنگ و فناوری تداوم و همکاری دبیرخانه هیات اندیشه‌ورز دینی، نشست علمی فلسفه زیست فضای مجازی روز دوشنبه مورخ ۲۵ تیرماه جاری با حضور و ارائه سرکار خانم دکتر پریسا امیری فرد در تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

دکتر پریسا امیری فرد در ابتدای این نشست علمی با توجه به مسائل روز در سیستم‌های رایانه‌ای و فضای سایبر گفت: هنگامیکه نسخه جدیدی از ویندوز وارد عرصه عمومی می‌شود، اولین موضوعی که به نظر می‌رسد این است که این سیستم عامل چه قابلیت‌هایی را دارد؟ به هنگام باز کردن پنجره در همه نسخه‌های ویندوز، دنیایی آشکار می‌شود که در آن مسائل بسیاری نهفته است. هنگامیکه آی بی ام و ماکروسافت شبکه جهانی وب را طراحی کردند، جهان در بعدی بازنمایی شد که نمی‌توانست وجه اجتماعی- زبان شناختی اقوام و ملل مختلف را جز در بعدی مشترک بر اساس زبان آنالوگ تعریف کند. آیا این زبان خنثی بود؟ این پرسش، پرسشی است که هنوز نه تنها در نسخه‌های جدید ویندوز بلکه در قابلیت جدید موتور سرچ گوگل نیزوجود دارد: در قابلیت فونولوژی آن تبدیل آوا به تایپ.

امیری فرد گفت: یکی از امکانات فضای مجازی تبدیل آوا و موج به رنگ و حساسیت‌های سنسوری و سپس دکد کردن آن بر اساس آنالوگ‌های زبان شناسی است. ایده اولیه تبدیل امواج و حرکت به فرآیند تایپ در ماشین از ارگانیسم‌های زنده غیر انسانی گرفته شد. چگونه آنها آوا را به یک رفلکس بدون کلام تبدیل می‌کنند و این امواج چگونه پیام حرکت را در شبکه عصبی شان مخابره می‌کند و براساس آن واکنش صورت می‌گیرد. به عبارتی بر اساس یک آوا و رنگ و نوشتن آنالوگ آن فرآیند دکد کردن چگونه اتفاق می‌افتد؟ این سوالی بود که پرسش اصلی تحقیقات قرار گرفت و بواسطه آن یکی از امکانات و قابلیت‌های سنسوری ساخته شد.

این متخصص حوزه فضای مجازی گفت: هنگامیکه که در مورد پنجره یا window صحبت می‌کنیم با نوعی عمل vision مواجه هستیم. در ارتباط با اسکن آن تصویر بر فضای مجازی قبل از باز شدن پنجره پیامی به کاربر مخابره می شود “delivering an interpreted message” این ارسال پیام تفسیری در یک فضای سه بعدی در فرآیند decode کردن رمزگذاری ها اتفاق می‌افتد. پس یک صحنه یا اسکین وجود دارد که برای قابل رویت شدن در پنجره‌ای که باز می‌شود نیاز به decode شدن دارد.

وی افزود: در نظر بگیرید به عنوان مثال در فضای مجازی شما observer هستید که قصد تایپ کردن از طریق حرکات لب و دهان را دارید. سیستم چگونه این حرکات لب و دهان را در تایپ مورد استفاده قرار می‌دهد؟ انتقال ترجمه حرکات از طریق سنسورها به زبان مورد نظر شما در تایپ چگونه اتفاق می‌افتد؟

امیری فرد گفت: در برنامه اپتیک سیستم اولین مسئله حرکت و رنگ است. این حرکت کدام کاراکتر را فعال می کند. اولین کمیت فیزیکی شناوری است که در فضای اپتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی، یک پازل وجود دارد که چگونه رنگ و آوا با هم نسبت پیدا می‌کنند؟ و رنگ چگونه به آوا decode می‌شود ؟ ارگانیسم‌های زنده و نحوه واکنششان به حرکت مدل سازی شده‌اند. حرکتی که از امواج نور پیام را به آن حیوان در غالب رنگ خاکستری و حجمی از رنگ در عصب‌های بینایی او مخابره می‌کند و او در برابر این امواج با مخابره شده آوا به رنگ عکس العمل خود را انجام می‌دهد. با توجه به بسیاری از ارگانیسم‌ها در حیات وحش، این مدل دراپتیک سیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: سپس مسئله تاثیر حالت‌های تاثیر گذار و اثر بخش است. یعنی اگر آوا در اثر حرکت امواج کاراکتری را به سنسور مخابره کرد؛ کدام حالت نقش فشار بر صفحه کلید را بازی می‌کند؟ سه مسئله فوق عبارت است از دیدن، انجام دادن و دانش در سیستم. این سه کارکرد در sort کردن ماشین اتفاق می‌افتد. چگونه تفاوت زبان‌ها و لهجه‌ها در سنسورهای سیستم اتفاق می‌افتد؟ آنالوگ‌ها در classify کردن سنسورها متفاوت هستند. آنالوگ‌های زبان‌شناسی راه حلی برای این مسئله پیشنهاد داده‌اند. با توجه به تنوعات زبانی دنیای واقع ما یک دنیای خارج در زبان سیستم داریم. در نظر بگیرید در آگاهی سیستم که آنالوگ‌های زبان شناس یک  boardرا ایجاد می‌کنند. این board تفاوت زبان‌ها و لهجه‌ها را در این مجموعه جمع می‌کند.

در ادامه این نشست حاضرین سوالاتی را مطرح کرده و سرکار خانم دکتر پریسا امیری فرد نیز به این پرسش‌ها پاسخ دادند.