به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان: همزمان با نخستین سالگشت تأسیس انجمن علمی فلسفه اسلامی (دفتر تهران) و به مناسبت بزرگداشت فیلسوف شهیر صدرالمتألهین(ره)؛ اجلاسیه اساتید علوم عقلی استان تهران روز دوشنبه، ۱۲ خرداد در محل دفتر این انجمن برگزار شد.
در این جلسه آیت الله «علی اکبر رشاد» رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنرانی کردند که در ادامه بخش هایی از مطالب ارایه شده توسط ایشان را می خوانید:
در ابتدای این جلسه آیت الله رشاد با بیان اینکه شهر تهران از گذشته به شهر هزار حکیم شناخته می شد، اظهار کرد: این وصف حتی از زمانی که تهران شهری با جمعیت چند صد هزار نفری بود نیز وجود داشت با این وجود طی سالیان به ویژه در دوره پهلوی این جایگاه رو به افول رفت و مدرسه دایر و موثر و قابل توجهی در این دوره به جز چند مدرسه علمیه فعال وجود نداشت.
حوزه تهران باید از جهات مختلفی احیا شود
رئیس موسسه آوزشی و حوزوی امام رضا (ع) ادامه داد: اما حوزه تهران باید از جهات مختلف احیا شود خصوصا احیای اولوالامر؛ حوزه تهران هم حوزه فقه است و هم حوزه فلسفه؛ فقهای بزرگی در این حوزه مستقر بودند و زمانی که فتوایی از سوی مراجع می آمد تنفیذ می کردند؛ لذا در مواجهه با افکار و میدان هماورد با افکار و مکاتب گوناگون حوزه تهران سرآمد بوده است و فلسفه در این میان نقش کلیدی را ایفا کرده است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به این مساله که زمانی تهران مرکز علوم عقلی بوده است، افزود: ایشان همچنین نسبت به مسألهی امتداد سیاسی – اجتماعی فلسفه تاکید داشتند که بسیار قابل تامل است؛ به هر صورت حکمت اسلامی عمدتا متمرکز بر هستی شناسی و فلسفه است و در این گستره میراث بزرگی از نوابغ تاریخ باقی مانده است از زمانی که فلسفه به جهان اسلام و عملا به ایران و عملا به شیعیان منتقل شد روی این نگاه هستی شناسانه کار شده است و البته همچنان مباحث جدیدی نیز وجود دارد.
مسئله معرفت شناسی، امروز بحث مهم فلسفه است
هستی شناسی اساس و موضوع مهمی است ولی در کنار آن، باید سایر مسائل نیز بررسی شود. مسئله معرفت شناسی، امروز بحث مهم فلسفه است. امروز با مسئله علوم شناختی نیز روبرو هستیم.
استاد رشاد در ادامه به اثرات هوش مصنوعی بر فلسفه و هستی شناسی، گفت: اخیرا در تشرف به محضر آیت الله العظمی جوادی آملی، درباره فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سخن گفتم و همچنان که توضیح می دادم ایشان فرمودند متاسفانه گوش نمی کنند، باید بیشتر در زمینه فلسفه و علوم عقلی بیشتر کار شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به بخشی از فعالیتهای این پژوهشگاه در عرصه فلسفه و به ویژه فلسفه مضاف اشاره کرد و گفت: طی سی سال فعالیت مستمر اقدامات فراوانی انجام شده و تاکنون بیش از ۷۰ فلسفه مضاف در پژوهشگاه کار شده است؛ این نگاه از آن جهت بود که به هر صورت علم زیرساخت می خواهد؛ در جوامع غربی کمتر از دویست سال است که فلسفه مضاف ایجاد شده است، بعد از چرخش فلسفه از هستی شناسی به معرفت شناسی این جریان شروع شد و برخی معتقدند که حتی فلسفه مضاف جزو معرفتشناسی است.
امام خمینی (ره) به فقه نگاه فلسفی داشت
وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نگاه فلسفی ایشان به فقه افزود: این مساله بسیار مهمی است که امروز نیز امتداد آن را در نوع نگرش مقام معظم رهبری شاهد هستیم؛ موضوع مهمی که وجود دارد تاکید رهبری نسبت علوم عقلی در حوزه تهران است؛ به هر حال باید به این مساله توجه داشته باشیم که تهران جمع مواجهات فکری بوده است.
آیت الله رشاد تصریح کرد: با همه داشته ها و میراثی که پیش رو داریم امروز از میان ۵۸ کشور اسلامی به اعتراف دوست و دشمن توانستیم به ف کر مسلط و الحادی دنیا حمله کنیم و اندیشه سترگ خود را مطرح کنیم؛ در انی میان حوزه علوم عقلی تهران که جای خود را دارد.