به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان: همزمان با نخستین سالگشت تأسیس انجمن علمی فلسفه اسلامی (دفتر تهران) و به مناسبت بزرگداشت فیلسوف شهیر صدرالمتألهین(ره)؛ اجلاسیه اساتید علوم عقلی استان تهران روز دوشنبه، ۱۲ خرداد در محل دفتر این انجمن برگزار شد.
در این جلسه حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه سخنرانی کرد که در ادامه بخش هایی از مطالب ارایه شده توسط ایشان را می خوانید:
بر پایه این گزارش در ادامه حجتالاسلام «محمدجواد رودگر» با طرح این سه پرسش که: ما چه بودیم؟ چه هستیم؟ و آنچه که باید بشود چیست؟ اظهار کرد: به نظر می آید این سه سوال باید مورد مطالعه و تحقیق جدی قرار بگیرند و اگر بناست که مدارس علمیه و حوزه های علوم عقلی و البته در جوار آن انجمن فلسفه اسلامی فعالیت داشته باشد باید بررسی داشته باشیم که فعالیت ها در آینده به جایگاهی قابل اعتنا و تاثیرگذار برسد.
ملاعبدالله زنوزی پایه گذار مکتب فلسفی تهران بود
استاد گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما باید این شناخت و بازشناخت را نسبت به داشته های علمی و تراث عظیم فلسفی و عقلیمان داشته باشیم تا بتوانیم بسترهای جدید و نوینی را برای حرکت های آینده آماده کنیم، تراث ما در این عرصه بسیار قابل توجه است از جمله مصداق های آن میتوان به حضور ملاعبدالله زنوزی اشاره کرد. شرح ماجرا از این قبیل است که بعد از ساختن مدرسه معروف مروی، فتحعلی شاه از ملاعلی نوری مازندرانی از حکیمان برجسته اصفهان جهت تدریس معقول در تهران دعوت کرد اما ایشان در پاسخ فتحعلی شاه نوشتن که در حوزه اصفهان ۲۰۰۰ طلبه مشغول درس و بحث هستند که بیش از ۴۰۰ نفر آن معقول می خوانند و اگر من بیایم شیرازه این درس و بحث ها از هم می پاشد آنگاه فتحعلی شاه از او خواست که از شاگردانش، شخصی برجسته را معرفی کند و ایشان ملاعبدالله زنوزی را فرستادند و ایشان به مدت ۲۰ سال مباحث عمیق فلسفی را مطرح و شاگردان بسیاری را تربیت کرد از جمله شاگردان او فرزندش آقا علی مدرس طهرانی معروف به حکیم موسس که پایه گذار مکتب فلسفی تهران بود. لازم به یادآوری است که در مکتب تهران با حکمای اربعه مواجهیم مانند آقاعلی مدرس طهرانی، آقا محمدرضا قمشهای، میرزا ابوالحسن جلوه و آقا میرزا حسین سبزواری.
حجت الاسلام رودگر تصریح کرد: هرکدام از این بزرگان نقش برجسته ای در این حوزه ایفا کردند و عمدتا فعالیتهایشان در گستره علوم عقلی و فلسفی، عرفان نظری بود که با در آمیختن این حوزههای دانشی و تولیدات نوینی هم در فلسفه ایجاد کردند؛ آنان همچنین شاگردان بسیاری تربیت کردند؛ از جمله شاگردان حکمای اربعه میتوان به: میرزاهاشم اشکوری، میرزاطاهر تنکابنی، میرزاحسن کرمانشاهی و … که همه این بزرگان پایههای اصلی هویت فلسفی در تهران را تحکیم، توسعه و تعمیق بخشیدند.
وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد ویژگی های مکتب فلسفی تهران گفت: نخست خصیصه این مکتب مواجهه با اندیشه های فلسفی غرب و نقد و بررسی آن بود؛ تاسیس مباحث تطبیقی با فلسفه غرب نیز اقدام دیگری که از سوی این مکتب انجام شد و اهتمام ویژه ای بر آن داشتن؛ سعی در ارایه فلسفه صدرایی با شیوه های نوین، تلاش برای احیا و تثبیت فلسفه اسلامی، همکاری با مستشرقان از امتیازات دیگر مکتب فلسفی تهران بود اما در کنار ویژگی های یاد شده، نکته قابل تامل در مورد مکتب فلسفی تهران این است که ارتباط با مردم داشت؛ یعنی علاوه بر بدنه فلاسفه و حکما و مدارس علمیه با متن جامعه و حتی با بازاریان، استادان و دانشجویان دانشگاه های تهران مرتبط بود که ارتباط با جامعه را استمرار بخشید.
امروز باید مواجهه انتقادی با فلسفه غرب را امتداد دهیم
استاد گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امروز باید آن مواجهه انتقادی با فلسفه غرب که در مکتب فلسفی تهران شاهد بودیم امتداد یابد، همچنین توجه به تراث فلسفه ای که حکمای اربعه داشتند؛ از سوی دیگر بایدهای فلسفی و مدیریتی، دو موضوع مهم در کار انجمن فلسفه اسلامی هم در تهران و هم در بقیه دفاتر است، شناخت و پوشش خلأهای فلسفی که در قم وجود دارد و در تهران مطرح نشده از وظایف انجمن فلسفه اسلامی تهران است.
حجت الاسلام والمسلمین رودگر به وظیفه مدیران مجموعههای مرتبط با فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: همه باید برای گرم نگه داشتن گعدههای فلسفی بکوشند، راهبرد تربیت مدیران با موضوع فلسفه نیز بسیار مهم است